Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  snälla medmäniskor hjälp mig..........  (läst 2706 gånger)

LILL-BONDEN

• Gäst
snälla medmäniskor hjälp mig..........
« skrivet: 17 sep-08 kl 13:57 »
jag har så mycket att dela med mig till mina medmäniskor i fråga om bilder,  så hur lägger ja in bilder här i forumet?  jag har digital kamera mm.. men hur får man den infernaliska bilden att vandra från kameran in till detta utmärkta forum? ock ja ja har usb sladd mellan kamera ock dator...

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
SV: snälla medmäniskor hjälp mig..........
« Svar #1 skrivet: 17 sep-08 kl 15:53 »
1. Tanka över bilderna till datorn. Se sedan till att bilden är i lagom storlek. Kanske 800x600. Jpeg-format. Det följde nog med program med kameran du kan använda för att skala om och beskära bilden? Eller rent av redigera den lite? Själv använder jag The Gimp. http://www.gimp.org/

2. Ladda upp bilden till en bildsida. Jag använder http://upload.snelhest.org/

(Bläddra och leta upp bilden. Klicka på Upload.)

3. Lägg in en länk till din bild i din text.

(Markera och högerklicka på markeringen och välj kopiera. Högerklicka i din text och välj klistra in.)

(Bilden visar hur springor i grenarna och löven i ett träd fungerar som 1000-tals små hålkameror för att avbilda solen strax innan en total solförmörkelse. Det enda som syns av solen är alltså en smal skåra. Så som det avbildas på marken.)

A.
« Senast ändrad: 17 sep-08 kl 17:55 av (Anders) »

LILL-BONDEN

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 19 sep-08 kl 09:27 »
så om ja laddar ned dessa program så hoppar bilderna över från kameran till datorn?  ja e skeptisk

Skågedalen

• -
« Svar #3 skrivet: 19 sep-08 kl 09:53 »
finns ett program som heter AcDsee.. i nyaste verision kan du bläddra bland dina bilder som du har lagt på datorn, sen markerar du ett visst antal bilder, trycker på en knapp, fyller i lite inställnignar och whipps så ligger dom ute på nätet, som ett litet fotoalbum...

Det du får göra då är att ta den adressen till det fotoalbumet och lägga in det här i en tråd... det är ju ett sätt...

Alternativt så kopplar du in din kamera i din dator (den kommer som en extern hårddisk antar jag) sen går du in på Photobucket och laddar upp dom direkt från kameran.. men då blir det i regel alla bilder..

det är svårt att ge exakt beskrivning så här över nätet... :/
Lämnade gården för 5 år sedan på grund av anledningar, längtar tillbaka men får bli när livet tillåter det igen.

marwes

• Träningsvärsktan
« Svar #4 skrivet: 20 sep-08 kl 12:45 »
Tror det finns ett lättare sätt att förklara.

Koppla ihop datorn och kameran med hjälp av sladden.

Nu kommer kameran synas som en externt minne eller liknande om du kollar un under utforskaren.

Gå in på kamerans minneskort från utforskaren.

Nu kan du antingen flytta bilderna till en mapp på datorn, eller gå in på alternativ.se

När du sedan skriver ett meddelande ser du en av fyrkanterna ovan. En av dem är infoga bild. Tryck på den knappen och följ instruktionerna.

Om det är något mer du undrar är det bara att hojta:-)

LILL-BONDEN

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 21 sep-08 kl 08:25 »
Tror det finns ett lättare sätt att förklara.

Koppla ihop datorn och kameran med hjälp av sladden.

Nu kommer kameran synas som en externt minne eller liknande om du kollar un under utforskaren.

Gå in på kamerans minneskort från utforskaren.

Nu kan du antingen flytta bilderna till en mapp på datorn, eller gå in på alternativ.se

När du sedan skriver ett meddelande ser du en av fyrkanterna ovan. En av dem är infoga bild. Tryck på den knappen och följ instruktionerna.

Om det är något mer du undrar är det bara att hojta:-)

tack! nu börjar det komma ner till min nivå i fråga om data kunskap..instalera nya program tycker ja är onödigt datorn är ju full me såna redan :D

Storlyckans Anna

• Tankspridd flicktant
    • Östergötland
« Svar #6 skrivet: 21 sep-08 kl 19:41 »
Det här klarar du Lill-bonden :)! Om jag (efter mycket experimenterande :-[) kan lära sig så kan alla!
Jag är inte tjock - jag har humlemidja.

LILL-BONDEN

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 21 sep-08 kl 20:45 »
Det här klarar du Lill-bonden :)! Om jag (efter mycket experimenterande :-[) kan lära sig så kan alla!

om du anna beskriver hur du gör så kanske jag fattar??  det ska väll inte behövas program som heter snälla hästen mm?

Storlyckans Anna

• Tankspridd flicktant
    • Östergötland
« Svar #8 skrivet: 22 sep-08 kl 00:05 »
Ja, jag försöker väl då :). Observera att detta endast är hur jag en datorfobiker har gjort - det finns säkert flera bättre och enklare sätt att göra det på.

1. Få bilderna från kameran till datorn.

Jag hämtade hem Picasa och har mina bilder i det. Kopplar kameran med kabel till datorn och importerar bilderna. Döper bildmappen till ngt passande. Kolla din bruksanvisning t kameran.

2. Minska ner bilderna så de ska få plats i forumet.

Jag har Windows så jag går in på Paint. Klicka på Arkiv - Öppna - klicka på den mapp i vilken bilden du vill lägga in finns - dubbelklicka på bilden ifråga.

Nu har du en stor bild uppe i Paint (du kan bara se en del av den).
Gå in på Bild - Ändra storlek/snedställ - radera de 100% som står i rutorna och fyll i (ca) 30% istället - gör detta i båda rutorna, dvs lodrätt+vågrätt. Klicka OK

Nu har du en förminskad bild och du ska kunna se hela bilden. Gå in på Arkiv - Spara som - döp bilden till vad du vill att den ska heta (detta syns sedan när den ligger i forumet). Välj ngt som du kommer ihåg, sedan när du ska bläddra fram den. Du kan nu gå ur Paint.

3. Lägg in bilden i forumet.

Gå in på den tavla + tråd du vill lägga din bild. Klicka precis som vanligt på Svara och skriv ev något.
Under "meddelanderutan", t vänster finns +Fler alternativ - klicka på denna.
Nu finns det en tom rad där det står Bifoga och en knapp som heter Bläddra - klicka på Bläddra.
Nu ska ditt Skrivbord synas - gå in under Bilder.
Klicka på mappen i vilken din nedminskade bild finns.
Dubbelklicka på bilden du vill visa - et voilá - nu ska det synas nuffror och bokstäver i Bifogaraden. Detta är din bild.

Vill du visa fler bilder upprepar du hela proceduren, dvs slickar på Bläddra, osv igen.
Förhandsgranska om du vill, men observera att du inte kommer att se din bild. Detta var det fel jag gjorde, trodde att man kunde Förhandsgranska och blev ledsen för att det inte funkade.
Är du osäker och vill kolla att du gjort rätt så gå in under Teknisk Support och hitta tråden som heter Experimenttavla (tror det är det den heter) och tryck på posta. Blev det inte som du tänkt det raderar du det bara.

Detta med "Snällhästen" har nog ngt att göra med att det kostar pengar för Alternativ när vi bifogar bilder? Har för mig att jag läst det någonstans, men inte försökt mig på ännu - var tillräckligt stort steg att lyckas lägga in en bild öht :-[.

Lycka till och lek gärna på experimentavlan tills det funkar.

Storlyckans Anna

• Tankspridd flicktant
    • Östergötland
« Svar #9 skrivet: 25 sep-08 kl 00:16 »
Nå, hur går det med bilderna?

LILL-BONDEN

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 25 sep-08 kl 08:39 »
Nå, hur går det med bilderna?

jo anna! jag har bara haft mycket att göra ;D sågat ock klyvt ved i tre dagar ;D

Storlyckans Anna

• Tankspridd flicktant
    • Östergötland
« Svar #11 skrivet: 25 sep-08 kl 13:18 »
Med den där STOOORA vedklyven det har pratats om i en annan tråd ;)?

LILL-BONDEN

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 25 sep-08 kl 16:58 »
Med den där STOOORA vedklyven det har pratats om i en annan tråd ;)?

hahaha ja här på detta forum gäller det att va försiktig va man skriver. det var en riktig klyv ja menade men nån nisse vände till att förståss..  men det var en rolig sak med klyven i alla fall,, jo det var så att jag hade sågat upp all ved med motorsåg ca 35km2  ock skulle till att klyva för hand med yxa då kom en vänlig mäniska förbi ock tyckte att det vart jobbigt ock lånade ut sin hydraliska vedklyv till mig utan att han villle ha betalt, ock det var första gången jag träffade denna människa,,  där vart jag överaskad ock min tro till det goda i oss väcktes till lite..

Dela detta:

* Inloggade just nu

475 gäster, 1 användare
Mr.O

* Forum

* Om tidningen Åter

- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser