Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  var köpa märktång?  (läst 4601 gånger)

louise

• Gäst
var köpa märktång?
« skrivet: 08 sep-08 kl 21:42 »
Var köper man märktång till kaniner?

Och vad menas med "siffersatser" som nämns i annonserna+ (på begagnade)

Och hur gamla får kaninerna högst vara när man märker dem?
« Senast ändrad: 08 sep-08 kl 22:36 av Lollo »

brantas

• www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
SV: var köpa märktång?
« Svar #1 skrivet: 09 sep-08 kl 07:58 »
hej
vi säljer kaninfarmens tång
siffersats är de siffororna som du sätter in i tången
tex. kanin 811,812,813 m.m.
man behöver ha mer än en siffersats när man får kull 8 år 08 och individ 8.
= 888 sen om man har som jag uppfödarnr J82, så jag ahr valt att ha två tänger så att mitt uppfödarnummer alltid sitter färdigt, så man inte behöver krångla och byta sifforer hela tiden utan att det blir så lite stress för kaninen som möjligt.
mvh tina
priser på den tång som vil säljer finns på www.akraberg.se under fliken djur
Planerar Hönsbytardag i Väröbacka den 20/4 mer info på www.brantas.se
ALLA är välkomna !

bondelinda

• Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #2 skrivet: 09 sep-08 kl 08:25 »
hej
vi säljer kaninfarmens tång
siffersats är de siffororna som du sätter in i tången
tex. kanin 811,812,813 m.m.
man behöver ha mer än en siffersats när man får kull 8 år 08 och individ 8.
= 888 sen om man har som jag uppfödarnr J82, så jag ahr valt att ha två tänger så att mitt uppfödarnummer alltid sitter färdigt, så man inte behöver krångla och byta sifforer hela tiden utan att det blir så lite stress för kaninen som möjligt.
mvh tina
priser på den tång som vil säljer finns på www.akraberg.se under fliken djur

Har du några bokstäver kvar till hagens stora tång...? Har tappat bort mitt G.

Och hur gamla får kaninerna högst vara när man märker dem?

Max 10 veckor har jag för mig. Men märk gärna tidigare, är mkt lättare när de är "mjuka" i örat.

Du kan komma hit och låna min tång, bara jag får tag på ett G.
« Senast ändrad: 09 sep-08 kl 08:26 av bondelinda »
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

Meissner

« Svar #3 skrivet: 09 sep-08 kl 13:29 »
Kaninfarmens tång är billig men inte bäst om du fråga mig. Siffrorna sitter på plastbottnar, vilket gör dem ömtåliga och så hamnar dom snett ibland. Vid tre märkningar (totalt 4 öron) har det blivit nåt fel så märkningen trillar ur och lämnar hål i öronen (ska tilläggas att detta har skett utspritt på två år, så det är inte jättevanligt, men likväl tråkigt när det händer).

Skulle jag köpa en ny tång nu skulle jag köpa en hauptner, men den är något dyrare. En siffersats är en uppsättning av siffrorna 0-9. Du brukar behöva minst 3 siffersatser plus din bokstav.
Meissners Kaningård: www.meissners.se
Kontakt: anna@meissners.se

Torparmaja

« Svar #4 skrivet: 10 sep-08 kl 22:19 »
Vid tre märkningar (totalt 4 öron) har det blivit nåt fel så märkningen trillar ur och lämnar hål i öronen

hur hände det, vadå för hål ?? jag förstår inte riktig...
det blir ju hål i öronen i det man då smörja  märkningspasta i. Eller menar du andra hål ?

Skulle jag köpa en ny tång nu skulle jag köpa en hauptner, men den är något dyrare.

Var kan man köpa dom ? och hur mycket är "något dyrare" ?

jag har en gubbe, Tack.

skogstomten

• -
« Svar #5 skrivet: 11 sep-08 kl 10:22 »
Har bara hundarna kvar sen lagården blev skadad

AG

• Galfvensjös Kaningård
    • Min hemsida
« Svar #6 skrivet: 11 sep-08 kl 10:47 »

Max 10 veckor har jag för mig. Men märk gärna tidigare, är mkt lättare när de är "mjuka" i örat.

Du kan komma hit och låna min tång, bara jag får tag på ett G.

Är det en Stone tång du har?
Galfvensjös Kaningård
Uppfödning av Svensk Pälskanin (gammal svensk ras), Californian och NZW.

bondelinda

• Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #7 skrivet: 12 sep-08 kl 07:50 »
Är det en Stone tång du har?

Ja, men jag har hittat alla siffror och G. Men vill ändå köpa en 5:a till eller ev en hel siffersats.
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

Meissner

« Svar #8 skrivet: 12 sep-08 kl 10:12 »
hur hände det, vadå för hål ?? jag förstår inte riktig...
det blir ju hål i öronen i det man då smörja  märkningspasta i. Eller menar du andra hål ?

Var kan man köpa dom ? och hur mycket är "något dyrare" ?

Eh, ja självklart blir det hål som ska fyllas av märkpastan, annars blir det ju ingen märkning! Så ja, självklart menar jag andra typer av hål!!! I ett fall blev hela märkningen som ett sår, alltså som en oval ring kring hela märkningen, K03 som mitt uppf.nr är, och hela märkningen trillade ur och lämnade ett stort hål i örat, som du kunde sticka in ett finger igenom alltså.
I ett annat fall blev övre delen av K:et ett sår, och trillade bort, så kvar av den märkningen finns ett upp-och-ner vänt V, alltså underdelen av K:et kvar, och ovanför är det ett hål.

Hauptner köper man enklast av materiallagret, och den kostar 1300 spänn (den stora och lilla kostar lika mkt). Frakt tillkommer väl. Man får dock bara två siffersatser med, så jag antar att de inte tycker att man år 2008 ska få 8 kullar med 8 individer i...  >:( Men jag antar att man kan köpa till siffersatser... Hauptner är iaf en riktigt bra tång. =)
http://svenskidrott.se/Organisation.asp?WCI=wiKlubbKassaNews&WCU=755694
Klicka på "materiallager" under bilderna så laddas katalogen ner. =)
« Senast ändrad: 12 sep-08 kl 10:14 av Meissner »
Meissners Kaningård: www.meissners.se
Kontakt: anna@meissners.se

brantas

• www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
« Svar #9 skrivet: 17 sep-08 kl 21:39 »

jag har inga bokstäver själv, utan dessa beställs direkt från kaninfarmen, för de ska in i nåt slags system, så att de får bort allt fusk som idag finns bland en del kaninuppfödare.
Jag har andvänt kaninfarmens tång 2 st och tycker att det har fungerat jättebra, jag känner mig helnöjd! Har inte haft problem med att bokstäver lossnar. de har gjort om sina tänger, så jag vet inte om det är så att de var en "gammal" tång som de som hade problem med hade.
Visst jaghar hört en del som har haft krågnel, speciellt med de gamla tängerna, från just kaninfarmen. men de är ju bara de som är missnöjda som säger något, de nöjda säger oftast inte så mkt.
Jag pratade med Lena på kaninfarmen om de klagomål som har varit och sen dess att de bytte ut mot en nyare variant av tången så har det knappt varit någotn reklamation alls.

Planerar Hönsbytardag i Väröbacka den 20/4 mer info på www.brantas.se
ALLA är välkomna !

Dela detta:

* Inloggade just nu

596 gäster, 2 användare (2 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser