Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Getost!  (läst 5644 gånger)

moaoliver

• Norrbotten
    • vanacals
Getost!
« skrivet: 06 sep-08 kl 13:18 »
Hej på er alla!

Funderar lite... är det ingen som brukar sina getter till mjölkning och getost??
  jag har kvar min "gammelget" efter att ha sålt iväg våra 8 yngre getter. Men Mathilda kunde jag bara inte göra mig av med, hon är som en hund... går i koppel så vi brukar ta långa promenader ibland ;D
  Men däremot så mjölkar jag henne varje dag ( ca en och en halv liter ), samlar på coh gör stora getostar av det! Det är ju bara så himmelskt gott!! och enkelt är det ju!

Försöker ha tro... tro på livets alla goda sidor. Tar del av allt vad naturen har att ge oss. Självhushåll är vårt motto. Djuren, naturen och själen förenat i ett.
  Väver, spinner, syr, stickar och virkar.... växtfärgar och trollar med det vi har.

Alore

• Gäst
SV: Getost!
« Svar #1 skrivet: 06 sep-08 kl 17:04 »
Det finns ett helt gäng här som mjölkar sina getter, bland annat Gruff och ninna b! Jag ska börja mjölka mina två (en lantras och en dvärgget) nästa år, när de killat. Väntar spänt på att få göra egen getost!  :)

moaoliver

• Norrbotten
    • vanacals
« Svar #2 skrivet: 06 sep-08 kl 17:32 »
jasså :P
 Kul, ja jag började faktiskt för nåt år sen att mjölka, men ost har jag börjat med det senaste halvåret. Men jag undrar faktiskt en sak... Finns det nåt sätt att få osten att hålla sig längre, kan man ex frysa in den?

Försöker ha tro... tro på livets alla goda sidor. Tar del av allt vad naturen har att ge oss. Självhushåll är vårt motto. Djuren, naturen och själen förenat i ett.
  Väver, spinner, syr, stickar och virkar.... växtfärgar och trollar med det vi har.

Anna

• -
« Svar #3 skrivet: 06 sep-08 kl 20:41 »
Getost är verkligen gott! Vi var iväg på en skörde/hantverksmarknad idag i Härnösand och där fanns många som sålde olika getprodukter. Blir också sugen att testa göra ost själv framöver, men det kommer dröja ett tag. Vi får hem våra allra första damer om några veckor och de är födda i våras. Jag tänkte inte betäcka dem förrän i slutet av nästa år. Det kändes som överkurs att skaffa getter för första gången och sedan låta dem killa till våren. Vi börjar med dessa två så får vi ta det där ljuvliga med killingar när vi fått lite mer på fötterna. Men sen hade det vare underbart att testa göra egen ost - vilken lycka!
Lycklig på landet i Medelpad med make, två söner, katt, höns och förhoppningsvis mer djur framöver...

Lars Pers Maria

• -
« Svar #4 skrivet: 06 sep-08 kl 21:31 »
Det går alldeles utmärkt att frysa mjölken och göra ost. Det har jag gjort och det gick bra. Jag gjorde feta och någon sorts vitmögel enl recept för vit caprin. Man bör ju kanske ha minst 10 L för att få en hyfsad storlek på osten- arna.
Nybyggarkvinna från förförra seklet. Pånyttfödd bondesjäl som vill hålla släktgården vid liv och inte glömma gamla kunskaper. Man o tre stora barn.
Getgård med ostproduktion, ett par hästar, höns, ankor, råttfångare, highländare, anställd islandshund och en tax som lagårdskatt.

moaoliver

• Norrbotten
    • vanacals
« Svar #5 skrivet: 06 sep-08 kl 21:54 »
Tack... det var bra! då kan jag alltså frysa ner mjölken. Passar mig utmärkt. Tog hem skruttgeten idag ;) mjölkade henne och har nu frusit ner den. Jag tror minsann hon var glad över att få komma hem igen. Vi har nämligen haft henne tillsammans med fåren på en stor udde under sommaren. Rikligt med bete, men här uppe så kommer ju hösten tidigt... likaså vintern  :-\

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #6 skrivet: 07 sep-08 kl 15:09 »
Moaoliver, vad gör du för ost då? Jag har lagrade ostar som är 6 månader nu.

Anna, det går fortare än man tror att lära sig. Jag skulle betäcka nu om jag vore du. Blir en lååååång väntan på mjölken annars  :)

mistel

• -
« Svar #7 skrivet: 07 sep-08 kl 15:55 »
Jag har inga djur själv, jag har min ostlangare vid skrivbordet bredvid mig på jobbet som har ca 50getter och eget gårdsmejeri. Jag brukar kunna köpa underbart god blåmögelost och vit caprin mm. därifrån. Efter vad jag förstått kan man lagra mögelostarna ganska länge.

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #8 skrivet: 07 sep-08 kl 18:27 »
Finns dom som tycker vitosten börjar bli "hyfsad" vid 17 månader.
« Senast ändrad: 08 sep-08 kl 12:57 av Gruff »

moaoliver

• Norrbotten
    • vanacals
« Svar #9 skrivet: 08 sep-08 kl 11:06 »
Gruff... Den ost jag gör är norrländsk Kaffeost  :) Jag är inte så säker på att den har lika lång hållbarhet.
   Vi har även en getfarm i Arjeplog... " Svartbergets Getfarm " som är känd för sin fina kaffeost.
  Men nog skulle jag gärna testa göra någon annan typ av ost :D

Dela detta:

* Inloggade just nu

484 gäster, 3 användare
simon.arvestrand, LimJans, Stengrim

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser