Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fint stall eller hur??????  (läst 5192 gånger)

Ida and Animals

• Gäst

Miuspius

• Jämtland
Re:Fint stall eller hur??????
« Svar #1 skrivet: 10 aug-05 kl 23:06 »
ojoj där skulle man ju kunna bo själv nästan. ;D
Maria

Jan M Hedlund

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 27 okt-05 kl 15:19 »
Ligger Stallet vid sidan av eller är alla bilder på stallet
Det ser ju ut som en lyxvilla om alla billder är stallet?.

Grimhild

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 29 okt-05 kl 09:26 »
Visst är det fint, men själv föredrar jag nog charmen med boxar av trä och en viss doft av ammoniak när man kommer innanför dörren ;D. Det där bygget är väl förmodligen så välventilerat och luktar väl knappast häst iallafall? :-\

trottoarbonden

« Svar #4 skrivet: 02 mar-06 kl 21:26 »
Hejsan! (lånar min sambos profil)
Jag vet inte om jag vill hålla med Zeke om att Islandshästar trivs bäst att alltid gå utomhus. Har haft Islandshäst i 24 år och har alltid tagit in dom på natten. Islandshästen är gjord för att klara det Isländska klimatet, men vi har betydligt varmare sommrar och MYCKET insäkter!! På island har dom ingen direkt ohyra som angriper dom. Hästar som kommer till Sverige från Island får med största sannolikhet eksem pga att dom inte tål våra blodsugare. Även Svenskfödda hästar är mycket besvärade av flygfäna. Vintertid är det inga problem att ha dom ute dygnet runt eftersom att Islandshästen är en vinterhäst. På sommaren går våra hästar på grönbete ett par hundra meter från stallet, när vi ropar så kommer hela flocken (12st) galoperande ända in i stallet, i stallet får dom vara fri från insäkter. Men annars håller jag helt och hållet med om att hästar mår bättre utomhus. Det finns ju dom som låter sina hästar stå inne 20-22 timmar om dygnet...djurplågeri!!!

ManiacDarling

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 02 mar-06 kl 23:15 »
Det finns många lösdrifts-häst-ägare som kan vittna om samma sak: Att hästarna vill gå ute i största möjligaste mån, men de varma sommardagarna med solsken, hetta och bitande bromsar så söker de skugga och skydd i ligghallen, särskilt under de varmaste och intesivaste timmarna mitt på dagen när insekterna går på som värst.

Om du har dina hästar i stall på sommaren pga att du vill skona dem från insekterna: varför inte låta dem vara inne under de varmaste timmarna mitt på dagen, istället för att låta dem stå inne under natten? På natten är de ju mestadels myggorna som är aktiva, men de är ju betydligt snällare än bromsarna som är mest aktiva på dagen.

Jag vet dock inte riktigt vilka insekter som är värst för eksemhästen. Däremot har jag erfarenhet av hur galen en häst kan bli när den är ständigt jagad av elaka bromsar. Vi bor omringade av skogen med flera vattendrag som lockar insekter, och arga är dom också! Hästen som gick på bete här i den förra sommaren så var så varm fick stölleryck (värmländska!) och försökte springa ifrån insekterna när det blev för jobbigt. Under nätterna var det lugnt, men hela eftermiddagarna var en plåga. Jag smörjde in hela hästen i alla salvor och spray jag kom över men ändå blev han halvt uppäten av bromsarna. Tyvärr fanns det varken stall eller ligghall då, så hästen hade ingenstans att ta vägen. (Den andra hästen, en shettis, brydde sig inte ett skvatt om bromsarna. Åtminstone så visade han inget större obehag. All hästar är olika, eller vad kan det berott på?)

Till nästa sommar så har jag både lösdriftstall som hästen kan gå in i, och insektsprayade eksemtäcken till förfogande, dessutom har hästen vitlöksandedräkt. Kanske det hjälper?  ;D
« Senast ändrad: 02 mar-06 kl 23:29 av ManiacDarling »

Grimhild

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 03 mar-06 kl 07:19 »
Den där ammoniaken lär ju inte vara så hälsosam för hästarnas lungor har jag läst nånstans.
Jag tror många stallar är byggda mer för skötarnas än för hästarnas välmående.
Åtminstone riktiga arbetshästar, islandshästar, fjordingar och liknande mår utmärkt, troligen rentav bäst, i ligghallar med djupströbädd och möjlighet att alltid kunna gå ut.

Det är den förmodligen inte, men är det något med stall som är hälsosamt för hästen egentligen?  ??? Uppstallade häsar får ofta luftvägsproblem och olater som krubbitning och annat. Bara det faktum att hästen är ett flock & flyktdjur, och sen låsa in den ensam i en liten box där den ofta inte ens kan ha kontakt med boxgrannen, borde ju vara ganska destruktivt.

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
« Svar #7 skrivet: 03 mar-06 kl 19:14 »
Stall bör man ju göra så hälsosamma som möjligt. Ventilationen är en av de allra viktigaste funktionerna, luktar det ammoniak när man kommer på morgonen är ventilationen otillräcklig och bör ses över.
Jag har själv min häst på lösdrift med tillgång till kallstall och jag tycker definitivt att stallet fyller sin funktion, både som upptorkningsplats efter hårt arbete och bad samt för utfodring av kraftfoder då de slipper konkurrera om maten.  

trottoarbonden

« Svar #8 skrivet: 03 mar-06 kl 22:19 »
Om du har dina hästar i stall på sommaren pga att du vill skona dem från insekterna: varför inte låta dem vara inne under de varmaste timmarna mitt på dagen, istället för att låta dem stå inne under natten? På natten är de ju mestadels myggorna som är aktiva, men de är ju betydligt snällare än bromsarna som är mest aktiva på dagen.

Problemet med Islandshästar som har sommareksem är att dom är allärgisk mot mygg, men bryr sig inte om bromsen. Annars skulle det vara ett alternativ. Eller som våran hovslagare har sagt "Jag skulle vilja ta alla som har sina hästar ute på sommarnätterna och binda fast dom nakna vid ett träd under en natt så får dom sjelva uppleva hur kul det är" Hästarna är ju lika känsliga som oss. :'(  
« Senast ändrad: 03 mar-06 kl 22:20 av trottoarbonden »

Sar

• hvilaro.blogspot.com
« Svar #9 skrivet: 03 mar-06 kl 23:43 »
Vad kul med en Lövångersbo på den här sidan(vinkar) ;D!

Det kanske är speciellt för Islandshästar att de inte bryr sig om bremsen (bromsen?).
Nu har min halvblod alltid skydd att gå in i men han störs betydligt mer av brems än av mygg. När jag har haft honom i sommarhage med lada har han i det närmaste bosatt sig där under de varmaste timmarna då det är mest brems igång.
Jag tycker också att jag märker en stor skillnad på "myggtåligheten" hos olika hästar. Även om man använder samma medel verkar vissa individer reagera mycket starkare på myggiftet.

DunderBettan

• Skåne
« Svar #10 skrivet: 09 mar-06 kl 14:54 »
Tja... fint stall var det väl...
Tyckte inte det var så charmigt eller mysigt. Det var för rent på något vis.  ;D

Krösamaja

« Svar #11 skrivet: 04 maj-06 kl 18:11 »
Problemet med Islandshästar som har sommareksem är att dom är allärgisk mot mygg, men bryr sig inte om bromsen. Annars skulle det vara ett alternativ. Eller som våran hovslagare har sagt "Jag skulle vilja ta alla som har sina hästar ute på sommarnätterna och binda fast dom nakna vid ett träd under en natt så får dom sjelva uppleva hur kul det är" Hästarna är ju lika känsliga som oss. :'(  

Det är inte myggen islandshästar reagerar på utan knotten. Och dom reagerar precis lika mkt som alla andra hästarna mot bromsen.

Våra hästar går ute året om och har till gång till en ligghall, som de endast brukar använda om sommaren när det är som mest knott ute.

Krösamaja

« Svar #12 skrivet: 04 maj-06 kl 18:14 »

Tigerironlady

« Svar #13 skrivet: 05 maj-06 kl 23:51 »
Titta in på:

1 http://www.finjabetong.se/aktuell/allmant/stallar/concept_stall_04.htm

Hm; jag vet inte??? Jag skulle nog inte våga röra mig där inne, och inte strö ut halm och hästen skulle baske mig få lära sig att säga till och gå på låda...
Näää; det var inte alls min melodi! Lite mer skit i hörnen tack och inte så perfekt ordning och inte så vita väggar så känner jag mig nog mer hemma...
Det är dumt att spotta pärlor i motvind om det inte går en ko på isen och ropar hej!

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #14 skrivet: 06 maj-06 kl 00:38 »
Det signalerar utflyttad bracka, som ska leka lantlif och frottera sig med övriga lantadelwannabes.

Som jag då...... Fast, vissa tycker det blev folk av mig ändå.

/Gruff, född och uppvuxen på Öfre Östermalm

Sar

• hvilaro.blogspot.com
« Svar #15 skrivet: 06 maj-06 kl 00:52 »
Det signalerar utflyttad bracka, som ska leka lantlif och frottera sig med övriga lantadelwannabes.

Äh, det är väl trevligt med fina stall, du har väl inte "klass-komplex" ;)?!
Det är ju främst djuren som njuter av ett ljust, fräscht stall med god ventilation, vattnade sågspånsgångar som dämpar ljudet etc. Är det dessutom trevligt för människorna också är det väl dem väl unt!
Säger hon som har hästen på lösdrift..... ;D

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #16 skrivet: 06 maj-06 kl 01:12 »
Och vilka ideal signalerar uttrycken bracka, lantadelwannabes och behovet att göra sig lustig över att någon byggt ett vackert stall? Jag förstår inte ens syftet.

Merparten stockholmare är inflyttade från landet och mindre orter. Och se vad som hänt med den staden?

Men, kan vi inte bara lägga ner att det ena skulle vara finare eller bättre än det andra?

Rejält off topic. Men ibland blir jag gramse.
« Senast ändrad: 06 maj-06 kl 01:17 av Gruff »

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #17 skrivet: 06 maj-06 kl 01:26 »
Vilket inte besvarade frågan.

Men, nej......jag blir ledsen och beklämd när behovet av att förringa folk utifrån sin härkomst fortfarande finns.

Är väl ingen naiv dununge direkt. Men det hindrar mig inte från att förvånas och instinktivt reagera känslomässigt när någonting känns riktigt fel.
« Senast ändrad: 06 maj-06 kl 01:29 av Gruff »

Filip Skräplund

« Svar #18 skrivet: 06 maj-06 kl 08:41 »
Visst är det offtopic men jag står helhjärtat för vad jag skrivit.
När alltför många penningstinna människor flyttar in förytligas atmosfären.
Stockholms Söder, öst- och västkustens skärgårdar, storstädernas närområden m fl "attraktiva" områden har fått smaka på det.
Pengar kan inte köpa allt.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #19 skrivet: 06 maj-06 kl 15:14 »
Nä, och inte får man folkvett utav att vara fattig heller.

Dela detta:

* Inloggade just nu

474 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser