Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur olika ägg kan samma höna värpa?  (läst 2326 gånger)

JennyN

• Jennys frön & sånt
Hur olika ägg kan samma höna värpa?
« skrivet: 22 aug-08 kl 14:34 »
Hur olika ägg kan samma höna värpa?

Jag har ju få höns, så jag trodde jag visste vem som värpte vilka ägg. Just nu har jag bara två som värper, två som ruvat men tre som är tillräckligt gamla för att värpa.

Jag har börjat få ägg som borde vara Brahmahönan Elins, men som varannan dag är rundade och varannan mera spetsiga. Vikten är densamma, färgtonen skiljer lite, lite... och de rundade är lätt prickiga.

Det är definitivt inte dvärgwyandottens ägg...

tror ni de kan vara så olika från samma höna? Jag ser bara dessa två i redena, men jag står ju inte och kollar hela dan...

Hönsakadurra

• Med djuren i fokus
    • Skåne
    • Fotoalbum
SV: Hur olika ägg kan samma höna värpa?
« Svar #1 skrivet: 22 aug-08 kl 14:47 »
Jag tror och tycker det låter som att det är från olika hönor. Iaf mina hönor lägger likadana ägg alltid, visst kan det vara storleksskillnad men på färgen lika.
Du har nog en annan höna då som börjat värpa. Skoj!
Vallegården - En liten gård på Österlen, Skåne.
Besök oss live eller på www.vallegården.net
OBS. SÄLJER INGA AVELSÄGG!!!

Melica

« Svar #2 skrivet: 03 sep-08 kl 00:38 »
Jag har bara en höna som lägger bruna ägg, så de är lätta att känna igen. Dessutom har hon fått för sig att alltid lägga dem ute, bakom gallret som så småningom ska bli ny hönsgård. Ingen annan höna har någonsin värpt just där. Så det är alltså lätt att se att det är hennes ägg. Jag har blivit väldigt förvånad över hur mycket äggen kan skilja sig åt. Ibland runda, ibland avlånga. Ibland ljusare, ibland mörkare. Ibland med antydan till prickar, oftast helt utan. Hade jag inte varit säker, hade jag nog ibland undrat  om inte någon annan höna varit framme.
Är på jakt efter dvärghöns som lägger färgade ägg. Gröna, mörkbruna eller prickiga. Köper gärna avelsägg. Är även intresserad av blandraser.

JennyN

• Jennys frön & sånt
« Svar #3 skrivet: 03 sep-08 kl 09:03 »
Ja, jag är ganska säker nu på att alla dessa ÄR bara Elins ägg. De ligger i det rede hon legat i timmen innan, det skiljer "bara" i nyanser eller form, det är inte så att hon lagt bruna och det plötsligt kommer vita. Dessutom ser jag ingen annan höna än hon och September värpa. Det stämmer för bra, i princip ett om dan.

Ce

« Svar #4 skrivet: 03 sep-08 kl 13:29 »
Jag har också  i perioder noga kollat mina hönor för att se om de värper likadana ägg hela tiden! Min uppfattning är att det gör de inte!

Inga stora skillnader, men ibland är äggen mer avlånga, ibland lite mörkare - men jag pratar nyaser - inte helt olika ägg.

Jag får fler "olika" ägg än jag har hönor - så mina värper inte alltid precis likadana!

För det mesta kan jag säga vilken höna som värpt vilket ägg, men inte alltid! Jag tycker varje höna verkar ha en egen normalform och normalfärg, men att de ibland avviker från sitt eget "normal"!

//CE
Åsbohöns(genbank) i Södra Stockholm - tupp och 7 hönor

Krågedal

• Östergötland
« Svar #5 skrivet: 03 sep-08 kl 14:20 »
Kan bidrag med att jag har två hönor (kinda med genbank)  :)När man har det kan man fylla i en blankett hur många ägg och vikten och det har jag följt. En dag hade den ena hönan Silvia inte värpt på ett tag, men så låg hon i redet och värpte ut ett STORT ägg det vägde 78g :o nästa dag hon värpte vägde det 38g ;) annars brukar dessa ägg ligga på 50g.
Har hund, katter, Kindahöns och Gotlandskaniner  (egen genbank)har två Tinkerhästar på "foder", dotter som är född 2006. Bor på landet i hyrt hus....

Dezdemona

• Halland
    • Hispig husägare
« Svar #6 skrivet: 03 sep-08 kl 18:40 »
Vår lånekochin värper ljusbruna ägg med prickar vissa dagar, andra dagar är de helt pricklösa.
ofrivilligt hönslös

Prosit

• Södermanland
« Svar #7 skrivet: 04 sep-08 kl 21:19 »
Jag tyckte äggen varierade mer hönsens första värpår. Nu när de värpt ett par år är äggen mer och mer lika varandra och jag kan inte skilja på dem trots att jag bara har två hönor som värper.
Har sex hönor i lekstugan mitt i villakvarteren i Stockholm. Har nu äntligen skaffat hund och hönorna har hamnat på undantag.

Dela detta:

* Inloggade just nu

593 gäster, 2 användare
Karlsdotter, Hantverkaren

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser