Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilken typ av elstaket till häst?  (läst 2670 gånger)

Mårten Swärd

• Gäst
Vilken typ av elstaket till häst?
« skrivet: 22 aug-08 kl 12:34 »
Hejsan.
Tänkte kolla av med er vad ni har för typ av elstängsel til era hästar?

Vi har haft 20 mm band fram tills nu men nu när vi skaffat får så går det inte riktigt lika bra längre..

Filip Skräplund

SV: Vilken typ av elstaket till häst?
« Svar #1 skrivet: 22 aug-08 kl 12:55 »
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Ardenner1

• Östergötland
« Svar #2 skrivet: 22 aug-08 kl 12:58 »
när jag hadde min häst ihop med fåren hägnade vi med fårnät och sen en enkel eltråd längst upp bara det funkade jätte bra..

peter

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 22 aug-08 kl 13:05 »
Hejsan.
Fårnät är tyvärr inget alternativ här.. Det blir helt enkelt för dyrt att hägna in hagarna med det..

Tråden som du länkade till "Filip Skräplund" har jag följt (och skrivit i), men jag har lite funderingar på metalltråden.. Vågar man verkligen ha den för hästar?

Filip Skräplund

« Svar #4 skrivet: 22 aug-08 kl 13:10 »
Beror nog på hur nervösa hästar man har.
Arbetshästar har i långa tider gått innanför taggtrådsstängsel, jag har haft fullblod i mina taggtrådshagar utan problem.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 22 aug-08 kl 13:13 »
I tråden du länkade till skrivs det att metalltråden går av om de springer igenom den, de blanktrådar som jag har tittat på ser definitivt inte ut att ge vika för något mindre än en elefant..  :)
Men det kanske finns olika typer/tjocklekar av blanktråd?

Filip Skräplund

« Svar #6 skrivet: 22 aug-08 kl 13:26 »
Det finns nåt som heter High tensile-tråd, som ska sträcka sig mindre än vanlig tråd.
Antar att den är svårare att slita av än vanlig tråd, inte helt säker dock.

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
« Svar #7 skrivet: 23 aug-08 kl 00:24 »
Men jag ser hellre att tråden går av om hästen fastnar än sträcker sig! Skulle heller aldrig våga ha häst bakom fårstängsel. Med reservation för att jag inte haft får och häst i samma hage skulle jag satsa på 3 st elband. Fåren på mitt stall går innanför 2 elband satta just under höjden vi har på hagen med ston och föl. En extra tråd ovanför skulle göra att jag vågade ha häst i den hagen också.
« Senast ändrad: 23 aug-08 kl 13:39 av Sar »

guba

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 23 aug-08 kl 00:48 »
Det finns nåt som heter High tensile-tråd, som ska sträcka sig mindre än vanlig tråd.
Antar att den är svårare att slita av än vanlig tråd, inte helt säker dock.
Den tråden är försträckt vilket medför att den blir sträckt omedelbart istället för att töja sig i oändlighet innan god sträckning uppnåtts.
Den är väldigt stark och i de stängsel jag sätter upp så kan man fälla träd och köra rakt över med traktor om sträckan mellan hörnen uppgår till mer än 50 meter utan att stängslet tar skada. Men om tillräcklig dragkraft uppnås smäller den rakt av istället för att töja sig.

Oavsett vilket trådmaterial man väljer till sitt stängsel så är det ett avskräckande stängsel man valt och då är det viktigaste styrkan på den avskräckande stöten som är avgörande och inte trådvalet.
Vid bristfällig styrka i stöten så är inte stängslet tillräckligt avskräckande och hästen kommer att skada sig, inte på grund av tråden utan av bristfällig styrka på stöten vilket kan bero på klent aggregat eller eftersatt gräs/slyröjning.

Vire är dock aldrig att rekommendera liksom taggtråd vilket inte skulle existera överhuvudtaget.

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 25 aug-08 kl 15:50 »
Jo, hästarna skulle aldrig få för sig att springa igenom staketet i normala fall.. Det man är rädd för är ju att de ska bli skrämda till sken och då ränna igenom staketet.. Har ju fått för mig att sådana trådar kan göra skapliga sår i jämförelse med ex. 20 mm band.

guba

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 25 aug-08 kl 16:00 »
En järntråd är stark men den brister till slut, den är slät lika med lite friktion och den håller samma dimension tills den brister..

Ett rep är starkt och brister till slut, men där blir det en hel del friktion samtidigt som det allteftersom det brister blir tunnare och tunnare vilket medför att det till slut endast är de tre eller fyra tunna ledarna kvar vilka skär som en kniv i varmt smör tillsammans med friktiionsvärmen.

Ett band är inte lika starkt som en tråd (lite beroende på dimensionen) eller ett rep och för en häst syns det inte bättre, om det inte är grönt eller brunt förstås, friktionen blir ungefär den samma som när ett rep springs på och det brister på ungefär samma sätt med endast ledarna kvar som vassa knivar till slut, 6 - 12 stledare blir starkare tillsammans än repets 3 - 4 ledare.

Vire och taggtråd är det enda jag aldrig skulle kunna tänka mig som häststängsel.

Dela detta:

* Inloggade just nu

696 gäster, 3 användare (1 dolda)
SiobhanRwz, Sjusjön

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser