Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Dräktig, hur länge?  (läst 6675 gånger)

ninjan

• Alvens
Dräktig, hur länge?
« skrivet: 06 aug-08 kl 14:16 »
Nu har jag en hona BW som är på sitt 31 dygn. Inga ungar som ni förstår..  >:(
Hur länge kan hon vara dräktig som längst?
Hon har inte ryckt en pälstuss men rotat ihop lite halm. Ska jag vänta.. eller förföljer oturen mig?!? :(

Det blev ett par lyckade parningar, är det vanligt att det bli det utan att honan är i brunst?

Fler än jag som hade hoppats på denna honan, så jag griper halmstrån här!!  :-[
Endast hundar och en katt numer
Ett liv utan djur.. är inget liv!
www.alvens.se

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: Dräktig, hur länge?
« Svar #1 skrivet: 06 aug-08 kl 14:29 »
En kanin kan vara dräktig upp emot 34 dagar om det vill sig illa. Hon känner sig kanske stressad om du kollar henne hela tiden.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

ninjan

• Alvens
« Svar #2 skrivet: 06 aug-08 kl 14:55 »
Då ska jag sluta kolla, även om jag bara öppnar buren morgon och kväll för att ge henne mat, och passa på att kika, sen är dom ifred resten av dan nu.. vill ju inte riskera nånting, ungar är ju inte nåt vi tar för givet här!  :-\

Håller tummana för att hon har något i magen iaf!  :)
www.alvens.se

Humleblomster

• Södermanland
    • Sanduddens djur
« Svar #3 skrivet: 06 aug-08 kl 15:11 »
31 dagar är vanligast vad jag förstått, men det förekommer ju variationer både uppåt och nedåt.

Det kanske kommer under dagen? Min frassehona Cinnamon hade inte fått några ungar på morgonen den 31:a dagen så jag trodde hon gått tom. På em när jag gick förbi såg jag att hon hade skumma saker för sig, så jag satte mig en bit ifrån och tittade. Hon kom ut ur bolådan, ryckte päls från magen, pilade in med det, kom ut igen och ryckte mer päls osv. Efter en stund var hon nöjd o satte sig och åt, så antagligen var hon precis nyförlöst! Nio ungar fick hon, åtta klarade sig.
Här finns både barn och djur, alla unika på sitt sätt. Innehar genbank för en del av dom.
Citat från min gammelfarmor: "En kan leva hur länge som helst, bara inget kommer åt en"
http://humleblomstret.blogspot.com

Angelika

• Blekinge
    • Blekinge
« Svar #4 skrivet: 06 aug-08 kl 20:48 »
jag har en hona som alltid få sina ungar  den 32:e dagen.
Och jag väntar tills dag 35 innan jag parar igen om det inte blev nåt  (tyvärr ofta detta år  :-\ >:( )

ninjan

• Alvens
« Svar #5 skrivet: 08 aug-08 kl 12:52 »
I morse gav jag upp, hon visade inget tecken på att boa alls  :(
Så jag tog ut bolådan som jag ställt in till henne, så hon skulle få lite mera plats igen.

Såååå... nu när jag skulle dit och fylla på vatten hos ninerna... då hör jag att det är ett väldigt donande inne hos denna hona. Kikar in, och hon boar för fullt, hon stannar inte upp en sek för att se vad jag gör, utan är fullt upptagen med halm och gräs.

Öppnar till henne och lägger in lite mera halm, för nu när det inte finns bolåda längre, så måste hon ju få massa halm tänkte jag, hon tar emot halmen i dörren, jag hinner inte ens lägga ner den förns hon river den ur handen på mig och knölar in den i ett hörn av buren. Ser då oxå att det ligger pälstussar i "boet"  :D

Det är nu dygn 33.. och jag är sååå glad att jag väntade med att få henne till hanen igen!

kan det ha varit bolådan hon inte gillade?

Vet inte om dom hade bolåda där hon bodde innan, hon har ju inte haft ungar här tidigare.

Men nu får hon vara ifred.. så hoppas jag att ni håller tummarna med mig.. och hoppas på många välmående ungar!!
Det skulle isf vara dom första ungar som föds på gården, av 8 försök!! På olika djur.. och människor  :-\
www.alvens.se

ninjan

• Alvens
« Svar #6 skrivet: 08 aug-08 kl 14:53 »
Vilken jobbig väntan!!!

kan någon tala om för mig hur lång tid det tar för en hona att föda sina ungar?

Jag har ju mina kaniner inne i ett förrum till ladugården, så det går ju inte att smyga dit och kika heller.. hur länge ska man vänta med att gå dit, för att vara säker?

När jag va dit sist. så låg hon i boet och flämta.. så nu går jag inte dit... men såå svårt att inte få komma dit och kika.. bara liiite  :P

Men är det säkert att gå in vid kvällsmatning iaf.. brukar bli runt åtta på kvällen?

Skulle ju bli galen om jag gör så att hon blir stressad och biter ihjäl ungarna!  :-\
www.alvens.se

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #7 skrivet: 08 aug-08 kl 18:26 »
Själva förlossningen tar runt 10-15 minuter bara så troligtvis är hon redan klar för längesen.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Solbakkenlias

• Solbakkenlias kaniner
« Svar #8 skrivet: 09 aug-08 kl 12:12 »
De fleste føder på 10-20 minuter, men en del bruker også mange timer på å få ut alle unger. Det er ulike fra kanin til kanin.
Den som gikk lengs drektig her hos meg gikk i 39 dager, og fikk unger med pels og åpne øyne etter et dygn.  ::)
Hilde Haakenstad
Glåmdak kaninforening
Norge

Attes matte

• Jämtland
« Svar #9 skrivet: 09 aug-08 kl 19:59 »
De fleste føder på 10-20 minuter, men en del bruker også mange timer på å få ut alle unger. Det er ulike fra kanin til kanin.
Den som gikk lengs drektig her hos meg gikk i 39 dager, og fikk unger med pels og åpne øyne etter et dygn.  ::)

Oj! Det har jag aldrig hört talas om förr!  :o Min ena hona gick 34 dagar förra gången, och den ungen (var bara en!) öppnade ögonen redan efter en vecka, det tyckte jag var tidigt.  ;)

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Pip

• Pip
    • Uppland
« Svar #10 skrivet: 12 aug-08 kl 14:13 »
Hur gick det nu då? Blev det ungar??? Jag är mycket nyfiken!

ninjan

• Alvens
« Svar #11 skrivet: 12 aug-08 kl 17:41 »
Japps, det blev 6st pigga och än så länge levnde ungar!  :D

Har skrivit om det i denna tråd http://www.alternativ.nu/smf/index.php?topic=47416.0
www.alvens.se

Dandelia

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 12 aug-08 kl 18:01 »
Grattis! Jag blir lite avundsjuk, kommer ihåg hur det var dom första gångerna med ninerna... *suckar längtansfullt* Nu har jag bara två honor kvar och det räcker gott!  Din hona kommer sköta sina ungar galant! 6 st är lagom första gången, tycker jag.

/Dandelia

Dela detta:

* Inloggade just nu

565 gäster, 1 användare
Jägarskägget

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser