Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bevarandet av svenska kaninraser  (läst 7211 gånger)

medion

• www.cupryjak.com
Bevarandet av svenska kaninraser
« skrivet: 29 jul-08 kl 14:08 »
Hur hotade är våra svenska kaniner?
Gotlandskanin verkar det ju finnas gott om, är den ändå hotad?
Hur är det med andra svenska raser?Vad finns det för svenska raser?

Håller höns,kaniner och duvor för utställning,sällskap och självhushåll.
Föder även upp balineser,javaneser samt har huskatt och schäfrar.

Humleblomster

• Södermanland
    • Sanduddens djur
SV: Bevarandet av svenska kaninraser
« Svar #1 skrivet: 29 jul-08 kl 14:26 »
Mellerudskaninen, en gren av den svenska lantraskaninen. Fanns vid årsskiftet knappt 30 registrerade djur.

Gotlandskaninen räknas som utrotningshotad fram tills det stadigt finns tusen individer med jämn könsfördelning. I dagsläget är det ungefär halvvägs dit.
Här finns både barn och djur, alla unika på sitt sätt. Innehar genbank för en del av dom.
Citat från min gammelfarmor: "En kan leva hur länge som helst, bara inget kommer åt en"
http://humleblomstret.blogspot.com

Storky1

• Ångermanland
    • Marias djur
« Svar #2 skrivet: 30 jul-08 kl 08:19 »
I sedvanlig ordning när det gäller de oförädlade lantraserna så finns det betydligt fler djur i omlopp än vad det finns djur innom genbanken. Även om tex Gotlandkaninen förefaller att ha sitt på det torra för det finns så många annonser om dem, så finns det inte tillräckligt många genbankade avelsdjur av Gotlänningar.

Många tycker ju detta med genbanksintyg och sådan är fånigt och onödigt men det går väl att likna vid att det går väl inte att ställa ut en raskanin utan stamtavla. Sedan får den vara hur renrasig och fin den vill, samma sak. Utan genbanksintyg = ingen gotlänning man kan använda i officiell avel utan en kanin som jämställs med alla andra oregade diversekaniner.

Lite tråkigt är det ju tycker jag som brinner för detta med genbank att det finns så många som inte tycker att det är viktigt att ansluta sig och drar fram massor av ungar som säljs vida omkring och sedan inte går att använda i avel  :', framför allt tråkigt för alla dem som köpt en renrasig gotlandskanin, och efter en stund blir intresserad och vill ansluta sig men att det då är stopp.
(En helt annan sak är det väl med alla dem som har en eller två gosekaniner som inte förökar sig (eller får någon enstaka kull)
« Senast ändrad: 01 aug-08 kl 15:31 av Storky1 »
Tjej med genbank för Hedemora- och Öländska dvärghöns, samt Gotlands- och Mellerudskaniner.

medion

• www.cupryjak.com
« Svar #3 skrivet: 30 jul-08 kl 15:27 »
Kanske är det så att man tvekar att ansluta sig till genbank pga att föreningen Gotlandskaninen inte uppdaterat hemsidan?
Jag funderar på att ansluta mig då jag har ett par gotlandskaniner.

Vad finns det mer för raser som behöver räddas?

Svensk päls?
Mellerudskaninen?

Ni som har genbank.. har ni andra kaniner med?Hur ser föreningen på det?

Humleblomster

• Södermanland
    • Sanduddens djur
« Svar #4 skrivet: 30 jul-08 kl 16:41 »
Jag har både gottisar och mellerudare samt ett par vädurshonor och en oregad gottis. Bara man har säkra avelsanläggningar, är noga med att hålla reda på parningar, ungar som fötts och gärna håller isär de olika raserna på olika ställen (inte nödvändigt om man har säkra anläggningar där tjuvparningar inte kan ske är detta inget problem! Är man trots detta osäker på vem som är pappan till ungarna så säljer man givetvis inte dem vidare.

Vad gäller hemsidan så kommer den att få en nyrenässans i höst, jobbar på det  8) Den kommer bli mer lättnavigerad, mer bilder och annonssidan kommer skötas på ett annat sätt.

Har du registrerade gotlandskaniner och tänker ta ungar på dem så givetvis ska du skaffa egen genbank!
Här finns både barn och djur, alla unika på sitt sätt. Innehar genbank för en del av dom.
Citat från min gammelfarmor: "En kan leva hur länge som helst, bara inget kommer åt en"

FridaH

• -
    • Körsbärsdalens Gotlandskaniner
« Svar #5 skrivet: 01 aug-08 kl 15:52 »
Även jag har genbank (tyvärr kan jag för tillfället inte ta några kullar då vi haft besök av rovdjur, men det är en annan historia...), har två kelkaniner men bägge dessa är kastrerade så det är inte någon risk för oönskade kullar mellan dem :P

När man ansöker om genbank måste man ange om man har andra kaniner och hur man som kaninägare ser till så att det inte finns risk för tjuvparningar.

Instämmer för övrigt med humleblomster - det är definitivt värt att skaffa genbank om man har intresse för rasen och bevarandeavel!

Humleblomster

• Södermanland
    • Sanduddens djur
« Svar #6 skrivet: 01 aug-08 kl 16:58 »
Kan tillägga att ju fler genbanker vi är spridda runt om i landet ju större är chansen till att kaninerna bevaras åt eftervärlden. En genbank kan lätt bli utslagen i form av sjukdomsutbrott, rovdjursbesök eller som är mycket omskrivet här inne, attack från DBF. Eller så kan man av nån anledning inte fortsätta och måste lägga ned. Finns det då bara ett fåtal genbanker så är det ett ganska hårt slag mot rasen i det stora hela sett. Finns det många genbanker så märks ett enstaka bortfall ganska lite.

Draken

« Svar #7 skrivet: 02 aug-08 kl 10:17 »
Till Storky1 . Klart att det går att ställa en rasren kanin som é fin utan stavtavla. Det é inga problem alls.. Men du kan aldrig använda den i avel.

Andra raser som behöver räddas é Örestad och Orange, de é nästan helt borta, även Svensk päls ligger dåligt på det, men det finns iaf några djur där..
Synd, men det é inte lätta raser om man é ute efter utställningsdjur. Men någon måste ju ta tag i det ..

// Draken

Snarrbon

• Om du inte provar vet du inte om det går
    • Skåne
    • Mettes kaniner
« Svar #8 skrivet: 02 aug-08 kl 19:51 »
Andra raser som behöver räddas é Örestad och Orange, de é nästan helt bortadär..
Jag har aldrig förut hört eller läst något om dessa. Berätta gärna ???
Bor på gård i skogen med sambo, dansk-svensk gårdshund,  kat, genbanksanslutna gotlandskaniner, genbanksanslutna Åsbohöns och Klövsjöfår även dom genbanksanslutna.

Gille

• -
« Svar #9 skrivet: 02 aug-08 kl 21:58 »
Andra raser som behöver räddas é Örestad och Orange, de é nästan helt borta, även Svensk päls ligger dåligt på det, men det finns iaf några djur där..
Synd, men det é inte lätta raser om man é ute efter utställningsdjur. Men någon måste ju ta tag i det ..

// Draken
Och jag tycker det är synd att Orange är såpass förstörd för att KAF var tvugna att ta bort den vackra färgen!
Kaninuppfödare och pelargontant.

Draken

« Svar #10 skrivet: 03 aug-08 kl 11:02 »
VA?!? Har de tagit bort rasen. Hur kan de göra det?? Å när var det, det é inte mer än några månader sedan som den var aktuell ju..
Sen é det ju ännu konstigare eftersom det går att få fram sånna efter några generationers avel med Lilla Wiener viltgrå och Sachengold.
È du verkligen säker???

Draken

« Svar #11 skrivet: 03 aug-08 kl 11:06 »
Jag har aldrig förut hört eller läst något om dessa. Berätta gärna ???

Orange é en orange kanin som togs fram på 60-talet av Nils Jönsson. Han skulle egentligen ta fram Sachengold. *Förra året ställdes det ut 6 st. djur av rasen. Vet tyvärr inte så mycket mer, men skulle vilja dra fram den igen..

Örestad é en vit kanin med röda ögon å väldigt spetsig nos. En mindre å dålig variant av Vit Lant.

medion

• www.cupryjak.com
« Svar #12 skrivet: 09 aug-08 kl 22:39 »
Då har jag nu ansökt om att bli genbank för gotlandskanin.
Börjar även snegla på orange så om någon har bra länkar eller rent av har ett par kaniner så hör gärna av er.

NirsOrs

• Jämtland
    • Nirs'Ors Kaniner
« Svar #13 skrivet: 10 aug-08 kl 00:33 »
Då har jag nu ansökt om att bli genbank för gotlandskanin.
Börjar även snegla på orange så om någon har bra länkar eller rent av har ett par kaniner så hör gärna av er.

http://www.freewebs.com/smorblommanskaninerss/ har Orange.
Hundägare, kaninägare, bokmal, spinnerska, tjej, samlare, tecknare, datanörd, kaninuppfödare, fotograf, klippare, rosa älskare, pianist. Också är jag lite galen emellanåt.

medion

• www.cupryjak.com
« Svar #14 skrivet: 10 aug-08 kl 22:51 »

AG

• Galfvensjös Kaningård
    • Min hemsida
« Svar #15 skrivet: 14 aug-08 kl 18:38 »
Jag har Svensk Päls kaniner. Läget ser inte alls bra ut, alldeles för få djur och för få uppfödare. Man måste göra något snabbt om rasen ska räddas, ett annat problem är att dom flesta djuren finns hos två uppfödare. Detta gör att rasen kan dö ut om en av dom uppfödarna får ett sjukdomsutbrott eller dyl.
Tråkigt om en sån trevlig och allround kanin skulle dö ut!

Problemet är att föreningen skulle behövas göras om för att bli mer effektiv.

Mer info finns på Föreningen Svensk Pälskanins hemsida: www.svenskpalskanin.se
Galfvensjös Kaningård
Uppfödning av Svensk Pälskanin (gammal svensk ras), Californian och NZW.

Attes matte

• Jämtland
« Svar #16 skrivet: 14 aug-08 kl 20:12 »
Jag har Svensk Päls kaniner. Läget ser inte alls bra ut, alldeles för få djur och för få uppfödare. Man måste göra något snabbt om rasen ska räddas, ett annat problem är att dom flesta djuren finns hos två uppfödare. Detta gör att rasen kan dö ut om en av dom uppfödarna får ett sjukdomsutbrott eller dyl.
Tråkigt om en sån trevlig och allround kanin skulle dö ut!

Problemet är att föreningen skulle behövas göras om för att bli mer effektiv.

Mer info finns på Föreningen Svensk Pälskanins hemsida: www.svenskpalskanin.se

Hur är det med inkorsning av gotlandskanin i Svensk Päls? Får man göra det, men ändå registrera avkommorna som Svensk Päls, eller är det speciella regler för det?
Jag skulle mycket väl kunna tänka mig att satsa lite på Svensk Päls, var håller de aktiva uppfödarna till, tex du?

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

AG

• Galfvensjös Kaningård
    • Min hemsida
« Svar #17 skrivet: 15 aug-08 kl 11:47 »
Hur är det med inkorsning av gotlandskanin i Svensk Päls? Får man göra det, men ändå registrera avkommorna som Svensk Päls, eller är det speciella regler för det?
Jag skulle mycket väl kunna tänka mig att satsa lite på Svensk Päls, var håller de aktiva uppfödarna till, tex du?

/Sara

Man får inte korsa in Gotlandskanin i Svensk Päls om man är medlem i Svensk Pälskaninföreningen, är man däremot inte medlem i Föreningen får man göra det. Dock så tror jag att man skulle kunna få dispans på Svensk Päls/Gotlandskaniner även om man är  medlem i föreningen då det börjar bli så få djur nu..
Jag är den som bor längst söderut, bor i södra Dalsland. Sen finns det ett några uppfödare i Dalarna med omnejd.

Vore roligt om vi fick någon mer uppfödare av Svensk Päls!
Galfvensjös Kaningård
Uppfödning av Svensk Pälskanin (gammal svensk ras), Californian och NZW.

Gille

• -
« Svar #18 skrivet: 15 aug-08 kl 12:09 »
VA?!? Har de tagit bort rasen. Hur kan de göra det?? Å när var det, det é inte mer än några månader sedan som den var aktuell ju..
Sen é det ju ännu konstigare eftersom det går att få fram sånna efter några generationers avel med Lilla Wiener viltgrå och Sachengold.
È du verkligen säker???
Färgen skrev jag, inte rasen. Färgen orange finns inte längre (och jag vet ej varför, den var mycket vacker).
Kaninuppfödare och pelargontant.

Attes matte

• Jämtland
« Svar #19 skrivet: 15 aug-08 kl 20:16 »
Man får inte korsa in Gotlandskanin i Svensk Päls om man är medlem i Svensk Pälskaninföreningen, är man däremot inte medlem i Föreningen får man göra det. Dock så tror jag att man skulle kunna få dispans på Svensk Päls/Gotlandskaniner även om man är  medlem i föreningen då det börjar bli så få djur nu..
Jag är den som bor längst söderut, bor i södra Dalsland. Sen finns det ett några uppfödare i Dalarna med omnejd.

Vore roligt om vi fick någon mer uppfödare av Svensk Päls!

Öhm... har jag förstått det här rätt... Om man är medlem i Svensk Pälskanin-föreningen så får man inte korsa in gotlandskanin, men om man inte är medlem så får man korsa in gotlandskaniner och ändå regga avkommorna som Svensk Päls??

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Dela detta:

* Inloggade just nu

545 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser