Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  En död unge *har blivit 2 döda ungar*  (läst 3509 gånger)

ninjan

• Alvens
En död unge *har blivit 2 döda ungar*
« skrivet: 14 jul-08 kl 11:00 »
Vi har varit på semester ett par veckor, och har haft djurvakt. Inget ont om dom, dom har skött sig jätte bra! Men nu när vi kom hem så visste jag att en av mina honor hade bäddat ordentligt och för hoppningsvis hade ungar i boet.

Jag hade sagt att ingen skulle störa henne utan att jag skulle fixa med henne då jag kom hem.
Men när jag kikar in i buren, så ser jag att det ligger en jätte tor unge i honanas toalett hörn.
Den är död, och har nog varit det ett tag, men den va väldigt stor. Borde vara max 3dygn.

Mamman va nästan helt naken och hade all päls i boet, när jag känner efter så finns ingen mer unge, alltså har hon bara fått en, och den är död  :'(

Detta skulle ha varit min första hemfödda unge, eftersom andra honan gått tom 2 gånger.
Dessutom så va den blåmantlad, jätte fint teckans, jaa.. precis som jag hade önskat, eftersom det va efter hanen som vi inte har kvar längre, men som jag älskade  :-\

Bara att prova igen nurå.. men känns så trist, för alla djur vi har går tom, både häst och hund, och nu kanin, tyckte vell att man som inte kunde misslyckas med kanin annars.. men men
« Senast ändrad: 16 jul-08 kl 13:24 av ninjan »
Endast hundar och en katt numer
Ett liv utan djur.. är inget liv!
www.alvens.se

Angelika

• Blekinge
    • Blekinge
SV: En död unge
« Svar #1 skrivet: 14 jul-08 kl 12:15 »
det är nog ingen tröst, men jag har ochså misslyckat med kaniner detta år: tre gånger att en hona gick tom efter betäckningen. Jag vet att det känns dumt att inte ens lyckas med kaniner... men det är nog något detta år.
Kimma tipsade mig i en tråd om selen med e-vitamin och kaninvitaminer.

ninjan

• Alvens
« Svar #2 skrivet: 14 jul-08 kl 13:18 »
Vart hittar man selen, och i vilken form ska man ge det?

Måste ju prova  :)
www.alvens.se

Attes matte

• Jämtland
« Svar #3 skrivet: 14 jul-08 kl 13:31 »
Åh, va tråkigt för dig! Jag hoppas verkligen att Frasse kan hjälpa till att få ordning på barnlösheten på gården. Han har ju blått i sig oxå, men jag förstår att du ville ha nån efter din hane... Så jäkla trist!

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 14 jul-08 kl 13:45 »

Tokosel finns på apoteket.

Oskarsgården

• Oskarsgårdens Lantrasfarm
    • Oskarsgården
« Svar #5 skrivet: 14 jul-08 kl 15:31 »

Måste ju prova  :)

Du kan köpa E-vitamin/Selen på Granngården.. finns på hink och säck.. det ger jag till kanin, får, gris, höns och häst ..
Vi har Australian Sheperd, Golden Retriever, Border Colie. Linderödssvin med Genbank, Gotlandskaniner med Genbank,
Skånska Blommehöns, Japanska vaktlar, Ankor, Gutefår, Shropshire och korsningstackor. Vill ha fjällnära dikor.

ninjan

• Alvens
« Svar #6 skrivet: 14 jul-08 kl 17:29 »
Tack alla snälla!!
Ska kika efter selen.
Gissar att det står utförligt hur mycket man ska ge, så dom inte får överskott?

Och Frasse har redan visat att han duger till  ;)
Han är så snäll med flickorna, så tillomed honan som blivit rädd för hanar har han charmat  :D
www.alvens.se

Attes matte

• Jämtland
« Svar #7 skrivet: 14 jul-08 kl 17:41 »
Tack alla snälla!!
Ska kika efter selen.

Han är så snäll med flickorna, så tillomed honan som blivit rädd för hanar har han charmat  :D

Åh, va roligt! Jag visste väl att han skulle vara en gentleman!  :-*

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #8 skrivet: 15 jul-08 kl 21:00 »
Tack alla snälla!!
Ska kika efter selen.

Jag ger selen med E vitamin för häst till mina kaniner. De får 1 mått var 14:e dag.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Humleblomster

• Södermanland
    • Sanduddens djur
« Svar #9 skrivet: 16 jul-08 kl 11:09 »
Jag ger selen med E vitamin för häst till mina kaniner. De får 1 mått var 14:e dag.

Köper du det på burk då, alltså i pulverform? Jag har nämligen införskaffat flytande selen med E-vitamin på flaska på granngården, fattar bara inte riktigt hur jag ska dosera..
Här finns både barn och djur, alla unika på sitt sätt. Innehar genbank för en del av dom.
Citat från min gammelfarmor: "En kan leva hur länge som helst, bara inget kommer åt en"
http://humleblomstret.blogspot.com

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #10 skrivet: 16 jul-08 kl 13:15 »
Köper du det på burk då, alltså i pulverform? Jag har nämligen införskaffat flytande selen med E-vitamin på flaska på granngården, fattar bara inte riktigt hur jag ska dosera..
Jepp blandar ett dosmått pulver i 20 liter vatten. Det måste vara 5gram i en sån ??? *springer ut och kollar*
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #11 skrivet: 16 jul-08 kl 13:19 »
Nope, fel av mig. Ett dosmått innehåller 12,5 gram.
Det blandar jag i en vanlig vattenkanna ā 20 liter. Och så får de det varannan söndag.Vet inte hur mycket de tål innan de blir överdoserade så jag har inte vågat ge dem mer än så. Men jag anser det är bättre de får lite än inget alls.

ninjan

• Alvens
SV: En död unge *har blivit 2 döda ungar*
« Svar #12 skrivet: 16 jul-08 kl 13:28 »
Jaaa.. så blev en död unge plötsligt två döda ungar.
I morse när jag kom ut till kaninerna så låg där en till stor unge i buren, den va helt klart dödfödd, för den va ganska platt, och ser nästan ut att ha börjat ruttna om rumpan  :-\

Jag kollade honan tidigare, och ingen unge såg ut att sitta fast eller vara kvar, så jag har ju redan parat henne igen.

Hur påverkar detta henne nu?
Hon verkar pigg i dag, i går kväll va hon däremot lite hängig tyckte jag.

Nu får hon iaf vila ett tag, men ska jag para om henne sen igen, eller kan tidigare parning ha tagit, fast hon hade en unge kvar?

Förvirrande och trist detta, men huvudsaken honan mår bra!
www.alvens.se

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #13 skrivet: 16 jul-08 kl 14:42 »
Prova du para henne igen bara. Har hon inga levande ungar alls kan du lika gärna para om henne igen. Det hade hon gjort om hon levt i det vilda. Upp med hakan, före du vet ordet av svämmar du över i kaninungar  ;)

ninjan

• Alvens
« Svar #14 skrivet: 16 jul-08 kl 15:08 »
Vad snäll du e Kimma!!!  :-*

Svämma över av ungar är inte vad vi är bortskämda med, så man har blivit en tvivlare på den saken.  >:(

Men är det inte ovanligt att en hona får unge nr två så långt efter? Det är ju iaf minst 3 dagar sen första kom. Nu ser hon en aning medtagen ut, vet inte om det bara är dagens normala vilotillstånd, att det är jag som oroar mig för henne mest, eller om det är så. Det visar sig ju iof mot kvällen då dom brukar vakna till liv igen  :)
Har klämt och känt igenom magen ordentligt, och tycker inte att det borde vara fler överaskningar nu iaf *hoppas*

Tror jag för in lite mycke mänskliga känslor över det hela just nu kanske  :-[

Måste bara fråga en sak oxå, är det vanligt att dom klär av sig nästan hela skruden till boet. Att dom river päls till boet visste jag ju, men den här honan är helt naken, från magen nästan ända upp till ryggen, så långt hon nått i princip.

Jag tog reda på så mycke ren päls jag kunde för sämre boande honor, det är ingen fara att lägga in hennes päls till nån annan eller?
www.alvens.se

Humleblomster

• Södermanland
    • Sanduddens djur
« Svar #15 skrivet: 16 jul-08 kl 15:31 »
Hon kanske har plockat så mycket päls i eftersom något måste gått tokigt för henne? Ren stress?

Jag skulle inte lägga in hennes päls i en annan honas bo, då kan den honan i sin tur överge sina ungar, kaniner går mycket på dofter. Man ska tex se till att gnida in så mycket av honans doft som möjligt i händerna innan man kollar i hennes bo, luktar det främmande kan hon strunta i dem sen.

Så här års år det så varmt att ungarna klarar sig bra trots lite slarvigt bäddat. Mina honor brukar pula in hö o halm i boet och täcka hela öppningen, man tror de har kvävts men de har det jättemysigt därinne!
Här finns både barn och djur, alla unika på sitt sätt. Innehar genbank för en del av dom.
Citat från min gammelfarmor: "En kan leva hur länge som helst, bara inget kommer åt en"

Humleblomster

• Södermanland
    • Sanduddens djur
« Svar #16 skrivet: 16 jul-08 kl 15:33 »
Nope, fel av mig. Ett dosmått innehåller 12,5 gram.
Det blandar jag i en vanlig vattenkanna ā 20 liter. Och så får de det varannan söndag.Vet inte hur mycket de tål innan de blir överdoserade så jag har inte vågat ge dem mer än så. Men jag anser det är bättre de får lite än inget alls.

Om man doserar som till höns borde det ju inte bli för mycket? Ska läsa på anvisningen o begrunda...

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #17 skrivet: 16 jul-08 kl 17:53 »
Vad snäll du e Kimma!!!  :-*
:-[

Citera
Svämma över av ungar är inte vad vi är bortskämda med, så man har blivit en tvivlare på den saken.  >:(
Jo det kan känas uppgivet ibland, själv slängde jag såjust 8 döa ungar på gödselstacken som mammorna inte fixat att ta hand om,den ena är en andra gångs mamma, hon får en chans till sen blir hon middag  >:( Den andra var en förstagångs, hon hade inte ens gjort ett bo så hon får en chans till och brunstar för fullt redan efter 3 dagar.

Citera
Men är det inte ovanligt att en hona får unge nr två så långt efter? Det är ju iaf minst 3 dagar sen första kom. Nu ser hon en aning medtagen ut, vet inte om det bara är dagens normala vilotillstånd, att det är jag som oroar mig för henne mest, eller om det är så. Det visar sig ju iof mot kvällen då dom brukar vakna till liv igen  :)
Har klämt och känt igenom magen ordentligt, och tycker inte att det borde vara fler överaskningar nu iaf *hoppas*
Det hör till det ovanliga men det händer. Kan ju varit en ovanligt stor unge som stressat henne. Att hon är slö mitt på dagen är normalt. Det är svårt att se kaniners normala hälsotillstånd övriga tider på dygnet än vid kvällstid då det vankas mat. Är kaninen slö då är det något fel.

Citera
Tror jag för in lite mycke mänskliga känslor över det hela just nu kanske  :-[
Lätt hänt  ;)

Citera
Måste bara fråga en sak oxå, är det vanligt att dom klär av sig nästan hela skruden till boet. Att dom river päls till boet visste jag ju, men den här honan är helt naken, från magen nästan ända upp till ryggen, så långt hon nått i princip.

Jag tog reda på så mycke ren päls jag kunde för sämre boande honor, det är ingen fara att lägga in hennes päls till nån annan eller?
Det händer, är det en ovan mamma så är det inte ovanligt att de klär av sig så. Är hon väldigt naken skall du kanske vänta med parning eftersom hon inte hinner växa ut nån päls på 4 veckor och kommer se anskrämlig ut. Du skall inte spara päls eller lägga det hos nån annan hona eftersom de precis som humleblomster skriver går mycket på lukten och oftast inte accepterar andra honors lukt/ungar.

ninjan

• Alvens
« Svar #18 skrivet: 16 jul-08 kl 18:29 »
Jag ska se hur hon är nu när kvällsmaten ska fram.

Vilken tur att jag frågade om pälsen, den tabben hade ju varit grymt dum att göra  :-[
Hon har ju haft ungar tidigare, den kullen fixa hon bra. Men dessa ungar va jätte stora  :(

Tack för alla råd och snälla ord!
www.alvens.se

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #19 skrivet: 18 jul-08 kl 10:51 »
Nu måste jag lägga mig i angående pälsen!

Igår hade jag en hona som fick ungar. De var spridda i hela buren, inget bo (detta var honans andra kull så något måste väl ha stört henne strax innan födseln....?)

Jag plockade ihop sju levande ungar men det fanns ingen lämplig surrogatmamma.... så jag tog päls från annans mammas bo som jag buffade ihop med lite hö och spån till ett bo där ungarna placerades.

Det verkar ha funkat  ;D I morse låg rundmagade matade bebisar i boet och mamman själv hade rivit lite egen päls och bättrat på boet  :)

Landsflykting i storstan...

Dela detta:

* Inloggade just nu

579 gäster, 2 användare (1 dolda)
Ljunghonung

* Forum

* Om tidningen Åter

- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser