Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  att ha bagge med tackor  (läst 3396 gånger)

Lusa

  • Gäst
att ha bagge med tackor
« skrivet: 10 jul-08 kl 18:02 »
Nu är jag helt ny på får. Och undrar litegrann det här med att ha bagge.
Hur ofta brunstar tackorna/ och under hur lång period? Brunstar tackan efter lammning eller hon "väntar"?
Ska man skilja baggen från tackorna under brunst eller han kan betäcka även fast lamm finns?
Det känns inte som att det är särskilt hälsosamt för tackan att alltid ha lamm? Och tråkigt att skilja dem åt.

Hur går det till?  :-[

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: att ha bagge med tackor
« Svar #1 skrivet: 10 jul-08 kl 19:21 »
Angående brunst osv. beror mycket på vad för ras du har. Även om lammen kan gå kvar osv. Vissa raser är väldigt fertila, ändra väldigt årstidsstyrda, så det finns inte ett svar bara.

klorofyll

  • Gäst
SV: att ha bagge med tackor
« Svar #2 skrivet: 11 jul-08 kl 10:57 »
Vilken ras har du? Eller: Vilken ras tänker du köpa?

Lusa

  • Gäst
SV: att ha bagge med tackor
« Svar #3 skrivet: 22 jul-08 kl 16:16 »
jag funderar på värmlandsfår, alternativt gutar.

Oskarsgården

  • Inlägg: 953
  • Oskarsgårdens Lantrasfarm
    • Oskarsgården
SV: att ha bagge med tackor
« Svar #4 skrivet: 22 jul-08 kl 16:21 »
Vi har haft gutar med bagge i hagen hela tiden.. men nu ska vi spara flera bagglamm iår och då tar jag ut dem så snart baggarna växt till sig o släpper in dom till sin grupp tackor i november..

I år fick ett lamm i mitten på mars annars kom alla i april trots att de gått ihop hela tiden.. mina gutar verkar kunna kalendern ;)
Vi har Australian Sheperd, Golden Retriever, Border Colie. Linderödssvin med Genbank, Gotlandskaniner med Genbank,
Skånska Blommehöns, Japanska vaktlar, Ankor, Gutefår, Shropshire och korsningstackor. Vill ha fjällnära dikor.

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: att ha bagge med tackor
« Svar #5 skrivet: 22 jul-08 kl 16:57 »
Den värmlandsfårflock jag känner till bäst får två lamningar per år på många av tackorna om baggen går med hela tiden eller bagglammen får gå kvar som könsmogna.
                                                        Mvh
                                                     Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: att ha bagge med tackor
« Svar #6 skrivet: 23 jul-08 kl 09:40 »
...eller bagglammen får gå kvar som könsmogna.
                                                        Mvh
                                                     Charlotte
Hur förhindrar man då inavel?
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: att ha bagge med tackor
« Svar #7 skrivet: 23 jul-08 kl 16:29 »
 Förut skrev man Bagge i flocken på Genbanksintygen, men jag tror inte det är tillåtet längre?
Allmogefåren är redan så inavlade att de förmodligen passerat "flaskhalsen" och klarar en hel del inavel. Om bagglammen går kvar får ju egentligen generna mer spridning än om man har en enda bagge...
 Jag tycker inte det är önskvärt med två lamningar (det måste slita i längden) så jag har inte mina baggar i flocken året runt, (även Åsenfåren lammar två ggr/år om de går med baggen hela tiden). Bagglammen får man ta bort relativt tidigt eftersom de blir könsmogna ganska fort.
                                        Mvh
                                    Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: att ha bagge med tackor
« Svar #8 skrivet: 23 jul-08 kl 16:45 »
Aha, förstår. Inte konstigt det hängt med inavelsproblematik då ju.

Hur är det egentligen med värmlandsfår, får alla 2 lamningar per år om man låter dem gå, eller det gäller bara vissa individer/allmogeraser? Nån som vet?
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: att ha bagge med tackor
« Svar #9 skrivet: 24 jul-08 kl 07:43 »
Aha, förstår. Inte konstigt det hängt med inavelsproblematik då ju.

Hur är det egentligen med värmlandsfår, får alla 2 lamningar per år om man låter dem gå, eller det gäller bara vissa individer/allmogeraser? Nån som vet?
Allmogefåren har antagligen gått igenom "flaskhalsen" (som det finns något finare namn på har jag för mig) dvs om en population av djur har levt isolerade och inavlats under lång tid har de flesta dåliga gener selekterats bort av "naturen" och djuren är därmed livskraftiga trots hård inavel. Det är vad jag vet inte någon stor inavelsproblematik hos allmogefåren, inte vad jag märkt i alla fall.,,
 Jag känner bara till en värmlandsflock som man låtit alla gå tillsammans och där lammade många två ggr/år. Det samma verkar gälla för Åsenfåren. Hur det är med övriga Allmogeraser vet jag inte. Men det "naturliga" livet för fåren är att baggarna lever i herrflockar när det inte är betäckningstid så jag tar bort mina baggar, när sedan bagglammen avvants får dom gå med de vuxna baggarna fram till slakt.
                                                                  Mvh
                                                               Charlotte
« Senast ändrad: 24 jul-08 kl 07:45 av Charlotte »
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: att ha bagge med tackor
« Svar #10 skrivet: 24 jul-08 kl 08:03 »
Har haft uppe detta innan och fått en hel del kritik för det, men att de lammar två ggr/år ser jag som ett hållande problem. De får för bra foder! Vid mer extensiv hållning och bara grovfoder (OBS: inte svältfödning) minskar dessa problem med all säkerhet. Testade detta i många år med mina "överfertila" finullsfår.
Vad gäller inavelsproblem håller jag fullständigt med Charlotte. Inavelsproblemen verkar mest skapade av genetiker. Har du en inavlad flock, som levt tillsammans under lång period, så har problemen redan passerat. Det är de friskaste djuren som överlever inavelsdepressionen och då är det fråga om väldigt härdiga djur. Dessutom hörde jag en genetiker hävda att det var mer genetisk variation i de små fårpopulationerna i Sverige än i holsteinrasen globalt! Beroende på att fårpopulationerna använt sig av många baggar på kort period, medan holstein använt några elittjurar över hela världen under lng period. Men Kimma: vad menar du med att det hängt med inavelsproblematik?

Hos allmogefåren var det ju inte ovanligt med gruppbetäckning. Men för att godkännas av SJV fick detta upphöra. Nu tror jag de har en överenskommelse om att gruppbetäckning får förekomma, men för att få bidrag för livdjuren m.m. måste de faderskaptestas eller dylikt. Att veta härstamning exakt är otroligt viktigt för byråkraterna. Fårbönderna är inte lika intresserade. Man har sin flock med kända individer. Det är nog också otroligt vanligt att folk låter bagglamm gå kvar för länge på hösten. De ser ju så små och oskyldiga ut. Har du då inget glapp mellan denna period och baggsläppet är väl härstamningen synnerligen tveksam? Men vem kräver bevis för det? Inte SJV i alla fall. De godtar att du på pappret sätter upp en bagge 8) Så allt detta är ju väldigt mycket upp till hur ärlig man själv är osv. Dessutom är det ju pengar i detta numer, så att erkänna fel och dra tillbaka sin ansökan om bidrag tror jag många drar sig för.
Fast om det är ett problem????? vet jag inte! Diskuterade detta med Zofia Kurowska ( som handlade utrotningshotatbidragen vid start på SJV) och hon menade att det där med renrasighet var ju inte så noga - "för det vet väl alla att baggar hoppar över".

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: att ha bagge med tackor
« Svar #11 skrivet: 24 jul-08 kl 08:43 »
Nu vet jag ju bara med säkerhet vad de två flockarna jag pratar om får för foder, övriga vill jag inte uttala mig om...
Men dom äter halvdant ensilage, alltså inget foder av mjölkkokvalitet (inte "dåligt", men kanske inte sååå mycket protein). Jag vet också vad mina åsentackor fick de året när ett litet bagglamm fick gå kvar lite för länge... Halvtaskigt höstbete... När dom sedan lammar vid "fel" tid var jag naturligtvis tvungen att ge kraftfoder, man kan inte svälta dom för att "lära" dem att inte lamma två ggr... De flockar jag nämde som alltid går med baggen blir sedan betäckta en gång till på betet, och det är ju svårt att ändra på betets kvalite´(dom går på naturbeten), vad tycker du Birgit att man ska ge för att det ska bli ännu mer "extensivt"? Finullsfåren må vara högfertila och man kan få ner antalet foster med sämre utfodring... Men vad jag vet så är vissa raser mer årtidsbundna än andra, Åsen och Värmland verkar INTE vara det, övriga Allmogeraser kan jag inte uttala mig om. Och jag förstår inte riktigt vitsen med att hålla fåren ihop med bagge året runt eftersom det inte är naturligt för en flock...
                                                             Mvh
                                                          Charlotte
« Senast ändrad: 24 jul-08 kl 08:51 av Charlotte »
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: att ha bagge med tackor
« Svar #12 skrivet: 24 jul-08 kl 11:56 »
Först Charlotte, är inte grovfoder "sämre" foder. Sedan vet jag också av erfarenhet att fåren inte ändrar sig på en säsong. Det tar tid att få dem mer årstidsbundna.
Sedan angående baggars närvaro eller inte kan jag nog hålla med dig. Har du mer årstidsbundna får och har ett gäng baggar med tackorna, går gärna baggarna i en flock för sig själva.
Historiskt sett har säkert inte baggar gått med heller. Man använde troligen ungbaggar, eller någon årsbagge till hösten. Tror inte att man som nu sparade samma bagge flera säsonger heller, som idag bitvis sker bara för att man ska se hur fina horn de får! Man hade en mer praktisk syn på djuren.
Angående foder vill jag bara fråga om någon såg programmet på TV igår om hur hästen ser på världen? Mycket intressant! Dessutom fick man reda på att problem med föl som dör vid födseln hos dem med "modern" hästhållning med kraftfoderdiet, berodde på att fosterhinnorna blev så sega att fölet inte tog sig ut. Något som inte drabbar gräsätande hästar. Finns säkert kopplingar till får o kor.

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: att ha bagge med tackor
« Svar #13 skrivet: 24 jul-08 kl 12:09 »
  Jag har inte heller sagt att ALLT grovfoder är sämre, har jag överhuvudtaget sagt att det är sämre? Det var ju Din ide¨att man genom att inte ge tackorna kraftfoder (du tyckte dom hade det för bra) skulle kunna få tackor som är inte årtidsbundna att lamma bara en gång per år.
  Jag försökte förklara att i de två flockar jag väl känner till där baggen går med hela tiden får inte tackorna kraftfoder. Det enda som skiljer dem från de flesta andra allmogeflockar jag känner till är att baggen går med året runt. För övrigt har kompisen med åsenfår slutat med att ha baggen kvar eftersom tackorna slits för hårt och blir för utmagrade.
  Men, kan du förklara för mig varför man ska lära fåren att bli årstidsbundna? Uppenbarligen är ju inte allmogefåren det och varför ska vi ändra deras natur? Det är ju så enkelt att släppa baggen när man vill ha lamm, förutom att vi håller dom som man gjorde förr så får dom ju också leva ett naturligt flockliv, kan det bli bättre? :)
                                                 Mvh
                                              Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: att ha bagge med tackor
« Svar #14 skrivet: 24 jul-08 kl 12:27 »
Först Charlotte, är inte grovfoder "sämre" foder. Sedan vet jag också av erfarenhet att fåren inte ändrar sig på en säsong. Det tar tid att få dem mer årstidsbundna.
Sedan angående baggars närvaro eller inte kan jag nog hålla med dig. Har du mer årstidsbundna får och har ett gäng baggar med tackorna, går gärna baggarna i en flock för sig själva.
Historiskt sett har säkert inte baggar gått med heller. Man använde troligen ungbaggar, eller någon årsbagge till hösten. Tror inte att man som nu sparade samma bagge flera säsonger heller, som idag bitvis sker bara för att man ska se hur fina horn de får! Man hade en mer praktisk syn på djuren.
Angående foder vill jag bara fråga om någon såg programmet på TV igår om hur hästen ser på världen? Mycket intressant! Dessutom fick man reda på att problem med föl som dör vid födseln hos dem med "modern" hästhållning med kraftfoderdiet, berodde på att fosterhinnorna blev så sega att fölet inte tog sig ut. Något som inte drabbar gräsätande hästar. Finns säkert kopplingar till får o kor.
[/b]

Jag såg det, det var en intressant iaktagelse. Så min syn på "pjoskiga" hästägare som måste ha varenda pryl
(läs larm) som finns till häst kanske skall ses med blidare ögon hädanefter.  :-[
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: att ha bagge med tackor
« Svar #15 skrivet: 25 jul-08 kl 10:00 »
Kimma, min uppfattning angående hästprogrammet är precis tvärt om! Ett fall för djurskyddsmyndigheten! För att inte nämna täcken, långa stallvistelser, ensamhet m.m.
Det är alltså ok. att hålla djuren fel, bara för att vi människor ska få ut mesta möjliga av djuren? Detta gäller ju även fåren! En kommentar från nyligen bortgångne Ragnar Edberg Föreningen Gutefåret: "Gutefår bör inte ges kraftfoder, de sätter fett i de inre organen, som i sin tur leder till framfall och lammningsförlamning." Vad han menade var att muskelaturen blev förslappad av fettet. Jag har all anledning att tro på hans kommentar. Efter att vi upphörde med kraftfoder till fåren har vi inte haft en lammningsförlamning, eller något framfall, vare sig hos gutarna eller finullsfåren.
Charlotte :-[ det var naturligtvis min "fria" tolkning. Ursäkta!
Men, Charlotte, fåren har historiskt sett varit årstidsbundna. Det är framförallt på 1800 och 1900-talet man bedrivet en avel som ändrat på djuren. Det finns inget vildfår som får lamm flera gånger per år. Endast då första parningen leder till missfall od. Allmogeraserna är redan påverkade av avels"framstegen" vi idag värdesätter. Men det innebär inte att vi ska fortsätta på den vägen? Läser man i Allmogefårföreningens lilla infobroschyr: Svenska Allmogefår " Allmogefåren representerar en svunnen tid och påminner oss om hur får såg ut innan den moderna husdjursaveln slog igenom på allvar. Det är just så som dessa får ska bevaras. De ska inte utvecklas mot bättre ull, större slaktvikt eller ökad fertilitet." Vidare: " Allmogefår ska bevaras=sparas i sin ursprungligaste form, d.v.s utan ensidiga avelsmål och på ett sådant sätt att deras långsiktiga överlevnad säkerställs."
Genom att hålla allmogefår som man håller traditionella får, med kraftfoder, generella avmaskningar osv. gynnar man gener som inte gynnats tidigare i historien samtidigt som man också trycker tillbaka de gener som var viktiga då djuren var allmogens "produktionsdjur" såsom härdighet, födosökförmåga osv.
Pådrivande för den moderna aveln var ju bl.a Hushållningssällskapen, som bitvis jobbade hårt för att utrota allmogefåren och lära allmogen att producera!!!! De stod ju bakom bortavlandet av hornen osv. De skulle visst hämma ulltillväxten eller nåt sånt. Men detta är inte allmogens sätt att hålla djuren.
Här får man söka i historiska dokument, arkeologiska utgrävningsr m.m. Allmogen hade inte råd att ge fåren spannmål :o då fick de ju svälta själva.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

342 gäster, 2 användare
Nörd Otaku, javill

* Forum

* Om tidningen Åter



- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser