Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Äter kaninungar ihjäl sig om de får?  (läst 3512 gånger)

Storky1

• Ångermanland
    • Marias djur
Äter kaninungar ihjäl sig om de får?
« skrivet: 01 jul-08 kl 08:39 »
Jag har för första gången i mitt liv kaniner, två små Gotlandshonor och en vuxen Mellerudare.
Nu blir jag lite orolig att jag ger småtjejerna för mycket att äta. Den vuxna hanen äter det han vill och sedan är det oftast kvar i häcken när jag kommer, men hos tjejerna är det alltid slut oavsett hur mycket gräs de fått.
Den enas mage känns fin men den andra känns som en spärrballong  ???. har hon inget vett och förstånd så hon äter till det tar slut, även och det tar död på henne?
Det dom får att äta är färskt gräs, kvist och ibland en morot. Tjejerna går tillsammans i en stor bur.
Tjej med genbank för Hedemora- och Öländska dvärghöns, samt Gotlands- och Mellerudskaniner.

Dandelia

• Gäst
SV: Äter kaninungar ihjäl sig om de får?
« Svar #1 skrivet: 01 jul-08 kl 10:21 »
Hur gamla är småninerna? Det tar ett tag innan magen fungerar optimalt. Jag har haft flera små med spärrballonger till magar som jag oroat mej för. Dom växte upp och blev prima avelsdjur sen! :) Jag tror inte att hon äter för mycket. Det låter som du ger dom en bra och varierad kost, helt rätt för kaniner! Ger du även kraftfoder? Ta bort eller halvera den mängden tills magen är normal igen. Förresten, är avföringen ok hos båda tjejerna? Ingen diarré eller förstoppning eller bara kletbajs, du vet, blindtarmsbajs? Är kulorna som dom ska, behöver du inte oroa dej mer!

Lycka till!

/Dandelia

Storky1

• Ångermanland
    • Marias djur
« Svar #2 skrivet: 01 jul-08 kl 10:32 »
Ninisarna är 14-15 veckor och får inget kraftfoder. Kulorna ser ur som kulor ska göra.

Bilndtarmsbajs  ??? ÖÖÖÖÖÖ, vad är det? Kan jag få en liten beskrivning och är det dåligt, bra.....
Som sagt jag är helt ny på det här med kaniner så jag försöker lära mej det som går.

Blev så orolig över hennes uppspärrade mage så de fick bara kvist (både barr och löv) i går och mer kvist och lite gräs i morse. Var det Ok, eller.......... ?
« Senast ändrad: 01 jul-08 kl 10:34 av Storky1 »
Tjej med genbank för Hedemora- och Öländska dvärghöns, samt Gotlands- och Mellerudskaniner.

Dandelia

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 01 jul-08 kl 11:12 »
Bra, låt bli kraften så länge det går :) Till hösten finns mindre näring i gräset och då kan du behöva ge dom extra spannmål och/eller pellets. Men inte nu!

Blindtarmsbajs är den mjuka avföringen som kaninerna plockar direkt ur anus och äter för att få i sej vitaminer, en slags idissling, alltså. Det passerar genom kroppen en extra gång. Det går inte att missta sej på, ser helt annorlunda ut än vanliga kulor. Mjukt, kladdigt, annan doft *tycker*.  Om kaninerna får  överskott på protein, genom  exv pellets, kan dom producera för mycket mjuk avföring och då äts den inte upp utan ligger och skräpar överallt. Ser du blindtarmsbajs är det ett varningstecken: Dags att se över utfodringen! BRA att du inte har sett det! Jag tror att dina kaniner mår gott!

Sly kan du ge hur mycket som helst, det är nyttigt och bra för tänderna. Dessutom ger det trevlig sysselsättning. Det låter som du sköter kaninerna på bästa sätt, oroa dej inte!

/Dandelia

Storky1

• Ångermanland
    • Marias djur
« Svar #4 skrivet: 01 jul-08 kl 11:33 »
Tack och lov!
Lilla Tassen är den trevligaste kanin man kan tänka sig och jag skulle dö om jag hittade henne men benen i vädret och "magen sprucken på mitten".  ::)

Bovanägare

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 01 jul-08 kl 15:18 »
Hö är bra för magen ochså.

Dela detta:

* Inloggade just nu

618 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser