Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Första slakten - hur ska den färdighängde lukta?  (läst 12908 gånger)

Osis

SV: Första slakten - hur ska den färdighängde lukta?
« Svar #20 skrivet: 27 jun-08 kl 19:22 »
Jag bara älskar ditt ödmjuka och pedagogiska sätt att komma in i debatten.

Haha tack för det!  ;D
Du får inte ta det så seriöst.

Klockan var lite mer än jag tänkt mig så det blev lite bråttom på slutet. Du har rätt med nedkylningen, givetvis får man inte kyla ner köttet för snabbt.
Det där med möglet blev lite konstigt och visst det är inte riktigt min grej. Det jag menar är att bakterier och mögelsvamp vill ha liknande klimat för tillväxt. Om ett kött då har blivit mögligt är risken också stor att bakterierna har växt till sig ordentligt. Mögel växer förstås inte på djupet i köttet utan endast på ytan där både ämnen från köttet och syre från luften hjälper till. Däremot frodas bakterier även inne i köttet. Jag är osäker på detta men visst finns det flera sorters mögel som kan angripa köttet? Vad jag har hört så kan vissa sorter vara direkt farliga. Sen vill jag dra mig till minnes att när man lufttorkar skinka så brukar dessa mögla ganska bra, men det är väl saltat och rökt så att det står emot på ett annat sätt. Ingen större koll på det. Är jag på rätt spår nu då?  ::)

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #21 skrivet: 27 jun-08 kl 19:43 »
Möglet är bakteriehämmande, precis som penicilin. Det hör man nästan på dess latinska namn. Inne i köttet är det sterilt om man inte har gjort väldigt konstiga saker som att sticka runt med kniv.

Om möglet bildar toxiner eller inte beror på substratet det växar på. Är det socker så bildas toxiner, typ i sylt och leverpastej. Är det proteiner och fett så bildas inte toxiner, typ i ost och kött.

Edit:

Jag gillar hängmörat nöt eller lammkött, och det gör mig inget att den har blivit lättmöglad, det är bara att skära bort. Med kyckling är jag inte lika säker på att det är gott efter att det har varit mögel på.
« Senast ändrad: 27 jun-08 kl 20:45 av take »
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #22 skrivet: 27 jun-08 kl 20:30 »
Jag känner väl att var och en kan få äta sitt kött efter eget tycke, smak och tradition. Jag tror livet blir rikare då.

Prosit

• Södermanland
« Svar #23 skrivet: 17 aug-08 kl 10:15 »
Nå, JennyN, har du klart för dig hur du ska hantera dina nästa slaktade hönor? Det har inte jag i alla fall. Jag brukar låta dem ligga tre dar i kylen och sen frysa. Den här gången la jag tuppen direkt i frysen och tänkte att den får ligga i kylen när jag ska tina den istället. Inte fattar jag av denna diskussion om jag förstör köttet. Det känns bättre att äta än köpekycklingarna från konsum ialla fall. Smakar lite som den "anka" jag åt i personalrestaurangen i England.  ;)
Har sex hönor i lekstugan mitt i villakvarteren i Stockholm. Har nu äntligen skaffat hund och hönorna har hamnat på undantag.

leifhh

• Gäst
« Svar #24 skrivet: 18 aug-08 kl 12:55 »
Nå, JennyN, har du klart för dig hur du ska hantera dina nästa slaktade hönor? Det har inte jag i alla fall.

Tips: läs fågeljägarens kokbok, kom väl i våras skriven av Klötzke, Mörner och Paulsson. Handlar om vilda fåglar men det hela kan lika gärna tillämpas på tamfågel. Där finns 2000-talets självhushållarhantering av fågelkött lätt förklarad på ett pedagogiskt vis. (svaret på din fråga är: låt köttet mogna först innan du fryser in det)

För den övriga diskussionens skull så kan Jägarens nya kokbok rekommenderas, samma författare som ovan. Kapitlen om kött är extremt bra och utförliga. Läs den och sortera därefter själva mellan åsikterna i denna tråd. (förutom Altes inlägg som h*n som vanligt raderat efter att ha stångats lite)

Brunne

« Svar #25 skrivet: 18 sep-08 kl 12:57 »
När kött skall hängas så fins en regel att talet alldrig får överstiga talet 40 med detta menas ex: 4 dagar x 10 grader är lika med 40 eller tvärt om prova med andra temperaturer och antal dagar men överskrid alldrig det magiska talet 40!!!
lycka till det är beprövat av varenda jägare och står i vilthanböcker men nu vet ni ju så det är bara att skjuta, slakta och hänga.

Vitis

• Skåne
« Svar #26 skrivet: 18 sep-08 kl 20:01 »
Man kan såklart göra på olika sätt ...

Willy Ohlsson's, kolla under rubriken "Guldkött".

Kerstin Linnea

« Svar #27 skrivet: 22 sep-08 kl 12:58 »
HM , vågar jag säga att bakterierna inte dör av kylan i en vanlig frys  :-[. dom blir bara satta i dvala , när man tinar köttet igen så börjar dom jobba igen .....Men parasiter dör i frysen och det är så klart viktigt.... speciellt med tanke på vildsvin och griskött....

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #28 skrivet: 22 sep-08 kl 15:06 »
Nej, men dvalan räcker bra, kombinera med vacuum och det blir ännu bättre.

Jag brukar hänga mitt lammkött i 2-3 veckor.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

leifhh

• Gäst
« Svar #29 skrivet: 23 sep-08 kl 20:53 »
Men parasiter dör i frysen och det är så klart viktigt.... speciellt med tanke på vildsvin och griskött....

Finns det inte (minst) en stam av trikiner som är fryshärdiga eller minns jag helt fel?

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #30 skrivet: 23 sep-08 kl 21:07 »
Finns det inte (minst) en stam av trikiner som är fryshärdiga eller minns jag helt fel?

Du minns rätt.

guba

• Gäst
« Svar #31 skrivet: 26 sep-08 kl 12:09 »
Ovan nämnda trikiner... klarar de även normal stektemperatur/koktemperatur/tillagningstemperatur?
Nej. Men man måste vara säker på att köttet har hettats upp till 68 grader  rakt igenom, ända in i mitten.

Dela detta:

* Inloggade just nu

634 gäster, 2 användare
Bokohammare, köksträdgård

* Forum

* Om tidningen Åter

- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser