Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Stora kycklingar och små kycklingar  (läst 1791 gånger)

Cissiluria

• "Det var det värsta!!!"
    • Östergötland
    • Art CECILIA
Stora kycklingar och små kycklingar
« skrivet: 13 jun-08 kl 13:54 »
Jag minns inte om jag frågat förut, har tänkt på det länge nu och funderat, men jag minns inte om jag kommit så långt att jag frågat. Jag har ju 10 kycklingar på drygt 9 veckor och nu också dessa små virrpannor (blomme) på snart tre veckor. När kan man släppa ihop dem i hönshuset? Och hur gör jag det på skonsammast sätt?
Bor på liten gård med sambo, katterna Frasse, Stina. Siri, Sockan och Daisy, cockrarna Nora och Malte, samt en flock blandrashöns.

Blogg finns på: http://akullakadorranfunderar.blogspot.co

Cissiluria

• Östergötland
    • Art CECILIA
SV: Stora kycklingar och små kycklingar
« Svar #1 skrivet: 14 jun-08 kl 19:24 »
Måste putta på denna fråga igen... Är det verkligen ingen som har koll på detta? ???
Bor på liten gård med sambo, katterna Frasse, Stina. Siri, Sockan och Daisy, cockrarna Nora och Malte, samt en flock blandrashöns.

Hönsakadurra

• Med djuren i fokus
    • Skåne
    • Fotoalbum
« Svar #2 skrivet: 14 jun-08 kl 20:46 »
Har ingen riktig koll på just dem åldrarna men är där gott om plats och många gömställen där dem små kan gömma sig för dem större så tror jag inte det blir några problem. Prova annars och kolla dem hela tiden så märker du om dem stora är stygga.
Jag tänkte sätta i hop två kullar idag med kycklingar det skillde 1 1/2 vecka på men dem stora var för elaka och pickade dem små så jag fick flytta tillbaka dem igen.

Prova det är ju lätt att ordna om det inte funkar. Lycka till!
Vallegården - En liten gård på Österlen, Skåne.
Besök oss live eller på www.vallegården.net
OBS. SÄLJER INGA AVELSÄGG!!!

Fairy Dreamland´s

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 14 jun-08 kl 22:42 »
Ja så var det för mig också!!
De större (som egentligen fortfarande är små fisar), bröstade upp sig och började picka på de små.
Jag fick sära på dom direkt, så nu har man kycklingar och lampor typ överallt..!
Fast jag helst av allt skulle vilja ha dom lite mer samlade i grupper.
Vänjer dom sig bra vid varandra med nätavdelning emellan eller nåt sånt?
Förslag och råd välkomnas :)

Cissiluria

• Östergötland
    • Art CECILIA
« Svar #4 skrivet: 15 jun-08 kl 04:18 »
Tack ni båda... äsch då, då får jag väl flytta ut småfisarna i kycklingburen ett tag då, jag är hjärtligt trött på att ha dem i vardagsrummet nu, så på tisdag får de flytta ut, minsann!!*s* Storfisarna får vara ifred ett tag till!  :D

Jag försökte bara vara liiiite bekväm! Men det kan man ju glömma!! :P

JennyN

• Jennys frön & sånt
« Svar #5 skrivet: 15 jun-08 kl 21:28 »
Hmmm...
jag ska inte säga att jag har en aning om hur man SKA göra, men så här gjorde jag:

Kycklinggäng 1: ca 5 veckor gamla. Fick komma ut i hönshuset i kaninbur, uppställd så att bara de kunde komma in. Sedan blev det kompostgaller efter nån vecka, men då satt de stora hönorna innanför gallret och njöt av värmelampan och de små stod utanför och tittade förvirrat på.
Ingen var särskilt dum mot nån.

Kycklinggäng 2: Fick komma ut i hönshuset vid ca 3 veckors ålder. I stängd kaninbur. Efter en vecka öppnade jag så att bara de kunde komma in/ut. Efter ytterligare en vecka slängde jag ut buren, och gjorde ett hus av en uppochnedvänd pappkartong de vägrade använda. Inga som helst problem. Ingen var dum mot nån nu heller.

Tuve

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 16 jun-08 kl 18:31 »
Gäller frågan (och svaren) kycklingkullar utan mammor, eller med?
Jag försökte i alla fall sammanföra två kullar med sina mammor. Mammorna rök ihop på direkten, så jag har avbrutit försöket. De står nu i burar så de ser varandra, och när min semester börjar snart ska jag sammanföra tre kullar i en ganska stor hönsgård under uppsikt. Funderar på att ha tupparna i hönsgården samtidigt, hoppas att det ska ha en lugnande effekt, men vet inte förrän jag provat.

Vildvittra

• Värmland
« Svar #7 skrivet: 16 jun-08 kl 21:42 »
Egentligen borde det väl gå att ha kullar i olika ålder ihop om de har vettiga mammor, i naturen borde det ju funka så att det finns kullar i olika åldrar hela tiden. Är det nån som vet hur de vuxna tupparna brukar bete sig när det finns kycklingar i flocken?
Jag har en veckas kycklingar nu som var ute med mamma silkeshöna i sin kycklingbur och direkt när jag vände ryggen till typ, så tog skatan två stycken. Om tuppen hade varit med så gissar jag att det inte hänt för han är väldigt duktig på att försvara sin flock (silkesmamman är den mest menlösa hönan jag har, men hon är bra med kycklingarna). Så egentligen funderar jag på om inte det vore bättre att ha dem ihop, men man är ju rädd att nån ska va dum mot de små.

Vildvittra

Cissiluria

• Östergötland
    • Art CECILIA
« Svar #8 skrivet: 16 jun-08 kl 22:04 »
JennyN... ok, verkar ju som om det skulle gå då? Men jag har ju bara lite äldre kycklingar i hönshuset, blir det annorlunda då, tro?

Tuve... jag har ju ingen mamma till nån av flockarna, så DET hade ju inte varit nåt problem.

Hur som helst får det vänta ett tag tills de små vuxit till sig litegrann.

Tack för allas svar.

Hönsakadurra

• Med djuren i fokus
    • Skåne
    • Fotoalbum
« Svar #9 skrivet: 17 jun-08 kl 08:23 »
Vildvittra:
Mina tuppar är aldrig minsta elak mot små kycklingar. Dem kan komma om trampa honom på fötterna och sno hans mat utan att han gör något så det tror jag inte är nåt problem och precis som du säger så hjälper han ju till att skydda.
Hade en stor fågel (vet i fan vad det var, Glada tror jag) som tog två kycklingar för mig häromdagen trots flera tuppar och ett helt gäng med höns runtomkring  :'( Alltid tråkigt så nu får mina kycklingar vara inne till dem blivit större. Kan tillägga att jag inte har mina inhängnader klara så nu går dem fritt ute så länge.
Vallegården - En liten gård på Österlen, Skåne.
Besök oss live eller på www.vallegården.net
OBS. SÄLJER INGA AVELSÄGG!!!

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #10 skrivet: 21 jun-08 kl 12:35 »
Jag har kycklingar i blandade åldrar ihop, de är 20v, 7v, 6v och 4v, och det går jättebra. När ngn 6-veckorstupp kaxar upp sig mot 20-veckorstuppen, så trampar han lite bestämt på dem  ;D och ger dem ett pick ngnstans, sedan är det lugnt igen. Och så dröjer det ngn dag innan den lille försöker igen.  ;)
Gott om utrymme och gömställen, så ska det nog kunna gå...
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

Dela detta:

* Inloggade just nu

575 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser