Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  kaminer  (läst 5071 gånger)

tryggve

• Gäst
kaminer
« skrivet: 15 jun-05 kl 19:54 »
hej jag har just köppt en himla fin trävagn som jag ska börja fixa och inreda.men nu är det ju så att jag ska köpa en vedkamin och sätta in.värme och laga mat på.men är det nån som kan ge lite tips om allt det här med att såga hål i taket och dra skorsten vad jag ska använda som isolering runt skorstenen i taket så att inte allt börjar brinna.
först tänkte jag på en liten kamin med en platta bara men nu har jag hittat sånna med tre plattor.lite större men inte riktigt så stora och tunga som "vanliga" gjutjärnsspisar.är dom bra håller dom värmen länge?
ge mig massa tips tack tack.

Dominic

• Möbelsnickare, Kamin & Skorsten proffs
    • Skåne
SV: kaminer
« Svar #1 skrivet: 15 jul-11 kl 13:43 »
hej jag har just köppt en himla fin trävagn som jag ska börja fixa och inreda.men nu är det ju så att jag ska köpa en vedkamin och sätta in.värme och laga mat på.men är det nån som kan ge lite tips om allt det här med att såga hål i taket och dra skorsten vad jag ska använda som isolering runt skorstenen i taket så att inte allt börjar brinna.
först tänkte jag på en liten kamin med en platta bara men nu har jag hittat sånna med tre plattor.lite större men inte riktigt så stora och tunga som "vanliga" gjutjärnsspisar.är dom bra håller dom värmen länge?
ge mig massa tips tack tack.

Hej Tryggve,
Det finns ett hel del produkt och teknik som underlätta dit projekt. I principen måste kaminen står 500mm från brännbart material (alltså väggen). Du kan spara plats genom att montera ett brandväg av obränbart material bakom/ runtom kaminen. Gips skall inte betraktas som obrännbart förutom det är dubbelgips med luftspalt. Ett lättare sätt, som dessutom också tar mindre plats är att använda mineriet, monterat på aluregel med roxull isolering eller liknande, igen med luftspalt. 
Ang. håll i tak är det bäst (eller säkrast) att du installera ett premodul halvisolerade rör (t.ex från nibe) med övergång till helisolerad där rör går genom taket. Om röret är helisolerat, behöver du lämna 50mm till brännbart material, och isolera med roxull emellan. Om du placera rör utan isolering måste hållet blir betydligt större. Jag ville föreslå 300mm, som du fyller med roxull. Håll i taket täcks med plåt (ingår i premodul paket, eller du kan göra själv). Sen på taket skall du vara noggrann med tätning (antar du har takpapp), och helst skall röret vara rostskydd behandlat om den monteras utan schakt.
För att göra håll: Placera kamin på sin plats och flytta inte efter, markera centrum för håll i tak med snöre och något tyng som du hänger over rökrörkoppling på kaminens centrum, och markera håll med ett mall du gör efter mått du behöver. Desto ju mer tak lutar, ju mer oval blir hållet.   Borra några håll inom markering och skär ut håll med sticksåg. Montera då moduler efter instruktioner.
Det finns såklart manga som inte göra installationer så noggrann eller säkert. Men vill du vara trygg att allt är brandsäkert, och kommer att hålla, ska du tar produkt specifikationer på allvar.
Gjutjärn behåller sin värme längre än plåt. Hur menar du "sånna med tre plattor"? Kanske täljsten utanpå kaminen? Om du tänka köpa begagnad, kolla att packningar och glass (om det finns) är hel, och köpa helst kamin med rökvändarplatta i - annars går värmen rakt upp i skorsten.
Det är aldrig för sent att ha ett lycklig barndom.

Dominic

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 15 jul-11 kl 13:52 »
OK, du menar spis med kok plattor. Dem bruka har bakanslutning (men inte alla, såklart), då kan dra skorsten genom väggen på samma sätt som jag beskriver ovan. Röret borde vara isolerat (annars blir det dålig drag) och monteras på yttervägg.  Många små kaminer har ett kokplatta, och du får dessutom mer plats och bättre värme.

Huggorm

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 17 jul-11 kl 17:46 »
Det är bättre att dra röret bakåt, och upp på utsidan. Visserligen förlorar man en del värme på det, men i en vagn lär det bli varmt nog i alla fall. Det man tjänar är att man slipper göra hål i taket. Då spar man en stor risk för framtida vattenläckage.

Min kamin har en värmeskyddsplåt på baksidan, vilket gör att jag bara behöver 10cm luftspalt däråt. På sidorna har jag murat upp med 9cm bred leca, så där behöver jag också bara 10cm luft. Allt som allt upptar kaminen en yta på 60x75cm.

Rökröret har jag dragit ut bakåt, mitt mellan två reglar. Jag har satt in lecablock även här, alltså ungefär 55cm brett och lika högt, med rökröret i mitten. I början eldade jag försiktigt och kände vart det blev varmt, men så småningom vågade jag brassa på ordentligt. Allt har fungerat perfekt.

Dominic

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 17 jul-11 kl 18:32 »
Jag håller med dig, och lecablock går utmärkt som brandisolering (givetvis med tillräckligt dimension som du har) , små glapp kan då fylls med roxull. Visst ta kaminen mindre plats och många modeller har iaf kokplatta. Ett win-win, så att säga...

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #5 skrivet: 17 jul-11 kl 22:56 »
Nu är ju ursprungsinlägget i tråden över 6 år gammalt, men ändå...

Ett tips i sammanhanget är att göra ett besök vid någon museijärnväg och studera hur rökrörsinstallationerna är gjorda på gamla järnvägsvagnar med kaminer. Det är som regel "bra" och genomtänkta konstruktioner, inga hafsverk.

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #6 skrivet: 27 jul-11 kl 17:59 »
Nu är ju ursprungsinlägget i tråden över 6 år gammalt, men ändå...

Ett tips i sammanhanget är att göra ett besök vid någon museijärnväg och studera hur rökrörsinstallationerna är gjorda på gamla järnvägsvagnar med kaminer. Det är som regel "bra" och genomtänkta konstruktioner, inga hafsverk.

Faan Torbjörn du är riktigt smart du...    :)
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Dela detta:

* Inloggade just nu

747 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser