Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  avläggarlåda med 5 ramar  (läst 3028 gånger)

televinken

• Gäst
avläggarlåda med 5 ramar
« skrivet: 09 jun-08 kl 20:49 »
Har tänkt bygga lådor för 5 ramar svea, till mina avläggare jag ska göra innan jag gör en drottningtillsättning.
Har någon en bra beskrivning eller tips på hur jag ska tänka?
Behöver man ha lufthål i botten?
Bör man ha en riktig botten föresten?

wictor

SV: avläggarlåda med 5 ramar
« Svar #1 skrivet: 09 jun-08 kl 21:03 »
Nja, du behöver inte mycket egentligen.

En vanlig simpel skattlåda i trä är allt du behöver nu på sommaren, de behöver ingen isolering ännu. Sådana lådor finns att köpa från alla redskapsfabrikanter.

Sätt på en liten ram under av några enkla trälister så att det blir bigång under ramarna, skruva dit en enkel botten av plywood eller masonit e.dyl.
Borra ett hål i kortsidan så bina kan flyga ut, behöver ej vara så stort - 10-12 mm
Gör du detta med skruvar så kan du enkelt ta bort sedan och skattlådan är ofördärvad. Hålet räcker det att du sätter en målartejp över...

Som tak räcker det gott med ett par täckbräder och sen en liten bit plast så det inte kan regna in...

När de fyllt skattlådan med yngel och bin så är det ju enkelt att flytta över ramarna till en riktig kupa. Om du då vet att de har foder (en del honung i en ram, samt en del pollen) så kan du först stänga hålet en sen kväll och ställa ner lådan i sval källare ett par dagar, när du då tar upp den och flyttar över ramarna så upplever de att de har fått ny bostad och flyger ej tillbaka till sin tidigare placering.

televinken

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 12 jun-08 kl 22:24 »
Tack för tipset Wictor.
Ska in i samhällena i helgen för att se om de verkligen är så arga som jag trott. De kanske bara var upprörda för att jag snott deras drottning till avläggaren. 
Om det inte är så farligt byter jag kanske drottning till hösten istället. Har hört att det är lättare att  tillsätta henne direkt till samhället då istället och slippa göra småavläggare nu.

Falin

• -
« Svar #3 skrivet: 12 jul-09 kl 18:38 »
Jag har gjort en avläggare idag i en sån där liten låda, men ångrar mig och skulle helst vilja ha den i kupan istället. (Trågkupa, lågnormal) Kan jag bara flytta över dem dit, eller är det försent nu?

wictor

« Svar #4 skrivet: 12 jul-09 kl 22:18 »
Ställ den lilla lådan alldeles bredvid den kupa där du vill ha dem.
Flytta över dem i morgon kväll eller dagen efter, då vet de ju ungefär var de bor och hittar hem igen.
Trist med små avläggare om de förlorar för många bin, vilket lätt blir följden om man flyttar än hit och än dit.

Skall man göra någon konstig flytt inom samma bigård så kan man stänga in bina ett par dygn i en sval och mörk källare eller liknande, sedan flytta dem dit man vill ha dem. När man då öppnar så orienterar de in sig på sin nya plats.

Dela detta:

* Inloggade just nu

756 gäster, 4 användare
Nataks, Bokohammare, LimJans, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser