Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ni som bor utan vatten och avlopp....  (läst 35940 gånger)

Norrsken

• -
Ni som bor utan vatten och avlopp....
« skrivet: 04 jun-08 kl 12:52 »
Hur funkar det?

Såg ett gammalt torp i den klassen, som jag mer än gärna skulle lägga vantarna på... Men rent praktiskt alltså... Snälla, kom med synpunkter och tips! Helst snabbt, för detta objekt lär försvinna fort...
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

Pip

• Pip
    • Uppland
SV: Ni som bor utan vatten och avlopp....
« Svar #1 skrivet: 04 jun-08 kl 17:06 »
Jag har bott kortare perioder i ett torp utan indraget vatten men med ett mycket enkelt avlopp i köket.
Det fungerar hur bra som helst, när man väl har vant sig av med bekvämligheter som toa inne och dusch.
Det blir en rutin att gå ut och pumpa och alltid ha en stoor kastrull med vatten på (ved)spisen så man har tillgång till varmt vatten när det behövs. Duschandet löste jag genom att blaska sig i en balja och fylla två eller tre hinkar med vatten för tvätt av hår och sköljning, om man har långt hår, annars går ju nästan tvättfat bra. Ibland har jag åkt några mil inn till stan och gått på badhuset för lite lyx  :)

Det funkar men är mer omständligt, man måste planera lite mer för saker man ofta tar för givet.

Charlotte

• -
« Svar #2 skrivet: 04 jun-08 kl 18:29 »
Jag har bott en sommar i torp utan vatten och toa inne.
Dock kanske det räknas som "fusk" med tvättmaskin och dusch i ladugården runt knuten?
Men jag skulle kunna tänka mig att bo så även vintertid och utan "fusket" i ladugården om jag hade tillgång till någon tvättstuga på rimligt avstånd. Man kan ju tvätta sig ordentligt även utan dusch.
                                    Mvh
                                Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

ersam

• -
« Svar #3 skrivet: 04 jun-08 kl 20:18 »
Väldans vad alla "fuskar"...  ;) Själv fuskade jag genom att det fanns dusch på jobbet. Så jag var alltid där en kvart innan jag började.

Man blir lätt lat och har man små barn och en massa annat att tänka på (läs jobb) så är det ganska slitit i längden. Men i perioder är det helt lugnt. Sen finns det ju de som lever för saken och då är det ju inga som helst problem.

ES

Tapio

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 05 jun-08 kl 08:59 »
Halaj!

När jag flyttade in i mitt hus fanns det inget vatten eller avlopp indraget.
Bodde så ett år eller nåt.
I början hade jag inget jobb.
Då fuskade jag genom att åka hem till mor och hennes dusch/tvättmaskin var 3:e dag.
Jag hade kommunens vatten i en 25 L dunk och regnvatten till kok, disk och tvätt.

Som jag minns det var vattenlösheten en stor tids- och uppmärksamhetstjuv.
Såhär efteråt kan jag inte begripa varför jag väntade så länge innan jag ringde brunnsborraren.
Vi har ju inte direkt vattenbrist i Sverige och livet är alldeles för kort för att man skall behöva springa omkring och behöva ägna sig åt en sådan skitsak.

Däremot tycker jag att det funkar utmärkt utan avlopp
Jag har slaskhink under diskbänken och mulldass och har ingen större brådska med att ändra på det.

Mitt råd är:
Låt inte VA-frågan vara tung i bedömningen angående torpköp.

Om du köper:
Ring borrare. Direkt. Låt det andra komma som det kommer.
Men bara detta att kunna vrida på en kran/sätta på ström/öppna en ventil så att det kommer gott dricksvatten underlättar livet enormt.
Tycker jag.

//T

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #5 skrivet: 05 jun-08 kl 09:02 »
Jag håller med Tapio om att man vill ha vatten på tomten, vi hadde det i en källare i andra huset på tomten. Det funkade, däremot tycker jag att sumphink är ett jävla slabbande, mycket bättre med ett enkelt avlopp.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Norrsken

• -
« Svar #6 skrivet: 05 jun-08 kl 15:09 »
Tack för alla svar! Detta torp skulle (ja, om jag nu får det, och om jag får lån, och om inte budgivning drar iväg för mycket) kunna göra att jag kan bo kvar nära mitt barns far, så att inte barnet behöver bo heltid utan vatten... Själva vattenfrågan tror jag kan gå att lösa med dunkar temporärt. Har 500 m till en affär och mack, så det kan gå att hämta vatten där till nöds... Nu känner jag mig hoppfull, och ska ta och ringa bank och mäklare! Kan itne låta bli att kolla stället närmare i alla fall!
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

Alissa

« Svar #7 skrivet: 12 jun-08 kl 18:24 »
Jag hyrde ett sommartorp 3 år i rad och bodde där från mitten av april till slutet av oktober. Det fanns el men inget vatten.

En gång om dagen pumpade jag vatten i 3 dunkar med kran från en pump ute på en äng. En mindre dunk förvarade jag i kylskåpet och hade alltid härligt, kallt vatten. Varje morgon kokade jag mycket vatten som jag fyllde 6 termosar med och hade på så sätt alltid nästan kokhett vatten till disk och handfat, tills det var dags att koka en ny omgång på eftermiddagen. Det var hur smidigt som helst.

En enkel dusch fixade jag genom att hissa upp en vattenkanna i ett träd. Solen värmde vattnet (annars fyllde jag på med varmt vatten från termosar) och när det var dags att duscha drog jag i ett snöre som var fäst ytterst på vattenkannans pip. Det fungerade jättebra! Står man dessutom i en balja blir även fötterna rena.

Jag skulle lätt kunna leva så permanent om jag behövde, så tveka inte - slå till!

En fråga till er andra ... får man ha vilka avlopp som helst? Jag kan ingenting om sådant och skulle bli jättelycklig om det är mer eller mindre fritt fram att avloppet är gammalt men fungerande eller inget alls ... Då kan jag börja söka på helt andra hus!

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 12 jun-08 kl 21:11 »
får man ha vilka avlopp som helst?

Nope. Förr eller senare blir det föreläggande om att göra om det. Köper man ett hus utan godkänt avlopp bör man planera för den utgiften. Det bör man för övrigt oavsett vilket gammalt hus man köper, avlopp har begränsad livslängd.

Vi har en lång slang, 150 meter eller så, som går till växthuset. Jag har funderat på att rigga upp en dusch där, så här års har vi sällan varmvatten inomhus, däremot blir vattnet i slangen varmt så fort solen tittar fram. På vintern är det kanske inte lika kul, men då eldar vi å andra sidan.

Stoneflower

« Svar #9 skrivet: 13 aug-08 kl 20:03 »
Hej Fru Jansson
hur gick det, fick du torpet?

Squashblomma

« Svar #10 skrivet: 13 aug-08 kl 22:33 »
Varje morgon kokade jag mycket vatten som jag fyllde 6 termosar med och hade på så sätt alltid nästan kokhett vatten till disk och handfat, tills det var dags att koka en ny omgång på eftermiddagen. Det var hur smidigt som helst.

Åh va smart!!
Jag har vuxit upp som sommar-lantis med dunkar o hinkar och så, i en stuga utan vatten, men har aldrig slagits av tanken att man kan ordna ett varmvattenförråd på detta sätt! Tack för tipset! :)

ingvar2

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 13 aug-08 kl 23:02 »
Nej, här håller jag med Tapio, dra in vatten så fort du har möjlighet, det kan väl ändå inte anses som nån synd att ha den lilla bekvämlighet som det innebär. När man som jag sett sin Mor gå och slita med att hämta vatten i brunnen dag ut och dag in, på sommaren var det ju drägligt, men att stappla ut i snöstorm och traggla med frusna pumpar..Nä, det ser jag inget romantiskt eller kul med, och jag har svårt att ta folk på allvar som testat detta någon sommar och tycker det är så trevligt och smidigt.. Nåt år kanske, men efter ett helt liv så garanterar jag att man är trött på det.

Man måste ju även tänka lite på sina närmaste, även om man själv tycker det är jättekul att duscha under en vattenkanna mitt i vintern, så måste ju faktiskt inte alla trivas med det, och om jag får välja mellan att gå och bära vatten och värma på spisen, eller att ägna den tiden åt min familj, då väljer jag garanterat familjen.

bua

« Svar #12 skrivet: 14 aug-08 kl 17:22 »
Sen mer än 3 år tillbaka bor jag utan indraget vatten. När jag flyttade hit hade jag heller inte dricksvatten så en djupborrad brunn var första prioritetingen. Lyxigt ed massor med vatten att pumpa upp i mina hinkar. Vintertid badar jag i en murbruksbalja, sommartid duschar jag med vattenkanna. Utan att träna eller slita så har jag blivit betydligt starkare sen jag flyttade hit...
Behöver jag åka bort på vintern slipper jag oroa mig för elavbrott (inte alldeles ovanligt på landet) som skulle kunna orsaka frostsprängda rör, det värsta som kan hända i mitt hus är at krukväxterna fryser!
Skulle inte tveka en sekund om jag var du:)

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #13 skrivet: 14 aug-08 kl 22:21 »
Jag är nog också inne på vad bua säger. Vi har levt utan rinnande vatten sen 2001. Men haft pump på gården på båda ställena. Vi varken stapplar eller tragglar på vintern. Det är ju bara att klä sig och ha med lite varmvatten med sig i hinken när man ska hämta. Upp till huset har vi inga behov att dra in vatten. Men jag skulle gärna ha till mjölkrummet.

Då var det värre med slaskhinken. Mellan 2001 och 2004 bodde vi i en mindre stuga utan avlopp. Att efter flytten 2004 få tillgång till en enkelt litet avlopp för diskvattnet var ett lyft.

Utedass har varit jobbigt en gång. Jag var magsjuk under stormen Gudrun. Men det är nog enda gången jag kommer på, att jag hellre ville gå på toa inne.

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #14 skrivet: 14 aug-08 kl 22:23 »
Ja, att inte ha ett enkelt avlopp är fullständigt värdelöst och är egentligen mycket viktigare för komfortkänslan än rinnande vatten.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

ingvar2

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 14 aug-08 kl 22:59 »
Vi varken stapplar eller tragglar på vintern. Det är ju bara att klä sig och ha med lite varmvatten med sig i hinken när man ska hämta.

Nej, inte nu kanske, men vi får väl se när du kommer upp i åttioårsåldern, om du tycker det är lika festligt..

Men gör som ni vill...

andreas_f

• Småland
« Svar #16 skrivet: 15 aug-08 kl 14:11 »
Håller helt med gruff att avlopp är det viktigaste. att balansera ut diskvattnet varje dag är inte alls kul. Annars tycker jag att det fungerar jättebra med utedass och utan indraget vatten. Men det beror ju såklart på vad man har för komfortbehov. Vi har 1,5 mil till simhallen och brukar passa på att tvaga oss där två dagar i veckan på vintrarna när vi ändå åker och handlar. Annars blir det bad i ån eller kokning av tvättvatten.

Något direkt självändamål att leva utan vatten och avlopp kanske det inte finns, men accepterar man bara lite mer jobb och planering fungerar det utmärkt, precis som det fungerat i många hundra år innan. Själva tänker vi dra in vatten tids nog när pengar och möjlighet finns, förhoppningsvis innan vi blir åttio ;)

Tapio

• Västergötland
« Svar #17 skrivet: 16 aug-08 kl 11:29 »
Halaj!

Nu börjar jag att fatta varför ni tycker att det är så viktigt med avlopp.
Jag bor ensam. Här diskas max en gång i veckan.
Jag äter direkt ur kastrullen. Sen åker den in i kylskåpet.
Dagen efter äter jag ungefär samma sörja som igår så varför diska emellan?

Men visst minns jag när jag bodde sambo i lägenhet. Bautadisk i vasken varje dag.

//T

Filip Skräplund

« Svar #18 skrivet: 16 aug-08 kl 13:35 »
Nedanstående är tänkt mest för lägen där färskvattentillgången är begränsad.

Uppumpat vatten är en resurs som borde kunna användas flera gånger innan man häller bort det i avloppet, om man har något.
Efter passage genom enkel vattenrenare så skulle avloppsvattnet kunna lagras i en eller ett par enkubiks-plasttankar på pall, för att sen användas till bevattning i trädgård och växthus.
Eftersom rening och lagring måste ske i isolerad lokal så kan även värmen i varmvattnet återvinnas.

Tidigare sålde Clivus en vattenrenare för avlopp men tydligen inte längre.
Finns det andra små renare på marknaden eller kan man tillverka eget filter relativt enkelt?
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Prins Tuvstarr

• Redaktör
  • Var frukt har sin mognadstid.
    • Dalsland
« Svar #19 skrivet: 16 aug-08 kl 15:39 »
Nej, inte nu kanske, men vi får väl se när du kommer upp i åttioårsåldern, om du tycker det är lika festligt..

Men gör som ni vill...

Nu var inte citatet riktat mot mig men jag svarar ändå, eftersom jag reagerade på din inställning.

Jag är på väg att skapa mig ett liv utan rinnande vatten in i stugan. Sedan är det inte sagt att jag kommer ha det så när jag blir gammal. Det går alltid att dra in vatten i efterhand om man så önskar. Vem vet... man kanske sitter på ett ålderdomshem i den åldern.

Saker behöver inte vara antingen eller. Bara för att man väljer en viss livsstil här och nu så ändras ens förutsättningar med tiden. Man får väl helt enkelt anpassa sig efter de behov som uppstår.

Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

Dela detta:

* Inloggade just nu

529 gäster, 1 användare
matematiker

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser