Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ritningar på bikupor mm.  (läst 96300 gånger)

Kap Horn

  • Inlägg: 2223
    • Småland
    • Fredliga bin
SV: Ritningar på bikupor mm.
« Svar #100 skrivet: 04 jul-14 kl 20:58 »

Varför dör då bina på vintern i kupor fulla med foder ??? ??? ?

Detta borde många fråga sig!
De t.o.m. svältar ihjäl fast det finns foder (som du själv skriver).
Enligt min förståelse, så beror det till största delen på att fodret finns på fel ställe och inte på en oisolerat kupa.

Som Vattuvarg skriver i et annat inlägg om htbh: se till att fodret finns på en sida av klotet...och detta är en av anledningarna varför jag anser att en horisontell tbh kupa i Sverige är felplacerat. Värmen skall fördelas horisontell i ett varm t land, vertikalt i ett kallt klimat enligt min mening.
Om jag måste hjälper till så att kupan fungerar på det viset, så passar kupan inte (här).

Fodret skall enligt bina själva finnas ovanför deras klot och ingen annanstans.

Jag har följd Janos förra övervintring med stort intresse (tack än en gång Jano för ditt info om det!!!) och hans erfarenheter visar en gångbar väg ...som även andra redan har beskrivit och som beviserligen fungerar.

Förresten: man övervintrar bin inte honung, utan med honung...och därmed menar jag inte bara spela en språklig lek!
Även här har Jano visat vägen hur!

Trevlig helg

Kap Horn

  • Inlägg: 2223
    • Småland
    • Fredliga bin
SV: Ritningar på bikupor mm.
« Svar #101 skrivet: 04 jul-14 kl 20:59 »
Borttaget av mig..dubbel "exponering"

SNICKAREN

  • Inlägg: 124
    • Hälsingland
SV: Ritningar på bikupor mm.
« Svar #102 skrivet: 04 jul-14 kl 23:02 »
Detta borde många fråga sig!
De t.o.m. svältar ihjäl fast det finns foder (som du själv skriver).
Enligt min förståelse, så beror det till största delen på att fodret finns på fel ställe och inte på en oisolerat kupa.

Som Vattuvarg skriver i et annat inlägg om htbh: se till att fodret finns på en sida av klotet...och detta är en av anledningarna varför jag anser att en horisontell tbh kupa i Sverige är felplacerat. Värmen skall fördelas horisontell i ett varm t land, vertikalt i ett kallt klimat enligt min mening.
Om jag måste hjälper till så att kupan fungerar på det viset, så passar kupan inte (här).

Fodret skall enligt bina själva finnas ovanför deras klot och ingen annanstans.

Jag har följd Janos förra övervintring med stort intresse (tack än en gång Jano för ditt info om det!!!) och hans erfarenheter visar en gångbar väg ...som även andra redan har beskrivit och som beviserligen fungerar.

Förresten: man övervintrar bin inte honung, utan med honung...och därmed menar jag inte bara spela en språklig lek!
Även här har Jano visat vägen hur!

Trevlig helg


Varför dog 25% av sveriges bin när det var 70 dagar utan en plussgrad, rättelse; Janos kupa var isolerad med frigolit.
« Senast ändrad: 05 jul-14 kl 07:52 av SNICKAREN »

vattuvarg

  • Inlägg: 1497
  • Lager på lager på lager...
    • Lappland
    • vattuvargs blog
SV: Ritningar på bikupor mm.
« Svar #103 skrivet: 05 jul-14 kl 16:38 »
Som Vattuvarg skriver i et annat inlägg om htbh: se till att fodret finns på en sida av klotet...och detta är en av anledningarna varför jag anser att en horisontell tbh kupa i Sverige är felplacerat. Värmen skall fördelas horisontell i ett varm t land, vertikalt i ett kallt klimat enligt min mening.
Om jag måste hjälper till så att kupan fungerar på det viset, så passar kupan inte (här).

Fodret skall enligt bina själva finnas ovanför deras klot och ingen annanstans.

Tipset gavs eftersom det diskuterades att använda Phil Chandlers ritningar vid kupbygge. Den kupan har flustret mitt på långsidan, vilket ökar risken att en nybörjare får honung på båda sidorna av yngelrummet inför vintern. Många andra varianter av topplistkupan har flustret på gaveln eller i ena änden av långsidan vilket helt eliminerar denna risk.

Meningen med vinterklotet är att minimera värmeförlusterna till omgivningen. ...till och med till volymen inne i kupan. Men det kan ju vara en tanke att minimera den extra nedkylning som drag och kondens orsakar.

Topplistkupor används, precis som Warrés folkkupor, även i kallare klimat än vårt.
Varje mänskligt samhälle ska bedömas efter hur väl det tar hand om de svaga.
vattuvargs.blogspot.se

Jano

  • Inlägg: 1097
    • Halland
SV: Ritningar på bikupor mm.
« Svar #104 skrivet: 05 jul-14 kl 18:44 »

Varför dog 25% av sveriges bin när det var 70 dagar utan en plussgrad, rättelse; Janos kupa var isolerad med frigolit.

Tar man ifrån bina deras yngelrum, med under vintern tomma celler för vinterklungan, så hjälper det inte om kupan isoleras hur mycket som helst, för den isoleringen finns inte där den behövs alltså i direkt anslutning till klungan. Blir det väldigt kallt länge så har bina inte en chans att hålla den temperatur som erfodras utan att det blir en massa kondens, som i sin tur tillsammans med foderbrist tar död på samhället.

Vad gäller min lilla övervintringförsökskupa så är den inte isolerad i någon högre grad.  Väggarna i den består bara av 2mm plexiglas och frigoliten utgör bara vindskydd på sidorna. Botten är öppen  med nät och locket är 12 mm OSB-skiva.

SNICKAREN

  • Inlägg: 124
    • Hälsingland
SV: Ritningar på bikupor mm.
« Svar #105 skrivet: 05 jul-14 kl 21:53 »
Tar man ifrån bina deras yngelrum, med under vintern tomma celler för vinterklungan, så hjälper det inte om kupan isoleras hur mycket som helst, för den isoleringen finns inte där den behövs alltså i direkt anslutning till klungan. Blir det väldigt kallt länge så har bina inte en chans att hålla den temperatur som erfodras utan att det blir en massa kondens, som i sin tur tillsammans med foderbrist tar död på samhället.

Vad gäller min lilla övervintringförsökskupa så är den inte isolerad i någon högre grad.  Väggarna i den består bara av 2mm plexiglas och frigoliten utgör bara vindskydd på sidorna. Botten är öppen  med nät och locket är 12 mm OSB-skiva.

I köpta frigolitkupor är det 40 mm vindskydd. Du använde 30 mm, 2 mm plexiglas räker som vindskydd om vi inte skall tala  om isolering.

mantis777

  • Inlägg: 196
    • Östergötland
SV: Ritningar på bikupor mm.
« Svar #106 skrivet: 06 jul-14 kl 10:59 »
I köpta frigolitkupor är det 40 mm vindskydd. Du använde 30 mm, 2 mm plexiglas räker som vindskydd om vi inte skall tala  om isolering.

Har en tanke som nybörjare. Hur har man gjort historiskt? Frigolit (cellplast) är ju en modern uppfinning. Det känns ju också som att vid extremfall med vädret så kan det ju behövas extraordinära insatser som isolering. Men i normalfallen, behövs det verkligen?

vattuvarg

  • Inlägg: 1497
  • Lager på lager på lager...
    • Lappland
    • vattuvargs blog
SV: Ritningar på bikupor mm.
« Svar #107 skrivet: 06 jul-14 kl 12:23 »
Har en tanke som nybörjare. Hur har man gjort historiskt? Frigolit (cellplast) är ju en modern uppfinning. Det känns ju också som att vid extremfall med vädret så kan det ju behövas extraordinära insatser som isolering. Men i normalfallen, behövs det verkligen?

Extremfallet är inte kyla utan väta. Bara en tanke, alltså...
Varje mänskligt samhälle ska bedömas efter hur väl det tar hand om de svaga.
vattuvargs.blogspot.se

Jano

  • Inlägg: 1097
    • Halland
SV: Ritningar på bikupor mm.
« Svar #108 skrivet: 06 jul-14 kl 15:00 »
I köpta frigolitkupor är det 40 mm vindskydd. Du använde 30 mm, 2 mm plexiglas räker som vindskydd om vi inte skall tala  om isolering.

 Det är inte naturligt för bina att ha fritt ljusinsläpp hela vintern, så plexiglaset måste täckas på något vis när man inte gör observationer. Dessutom är inte lådan gjord för att utstå vädrets makter. Den rätta benämningen skulle vara mörkläggning och väderskydd. Du får gärna lämna förslag på vad du tycker jag ska använda istället som är tåligt. Det blir fortsatt försöksverksamhet även kommande vintrar.

mantis777

  • Inlägg: 196
    • Östergötland
SV: Ritningar på bikupor mm.
« Svar #109 skrivet: 06 jul-14 kl 16:25 »
Extremfallet är inte kyla utan väta. Bara en tanke, alltså...
Japp. Det tror jag också. Det som talar emot att det enbart skulle vara kylan är ju att det dött fler samhällen (30 %?) de senaste åren med mildra vintrar än 70 dagar med minusgrader...

Magnus24

  • Inlägg: 185
    • Skåne
SV: Ritningar på bikupor mm.
« Svar #110 skrivet: 06 jul-14 kl 19:14 »
Då skulle jag vilja se ett diagram med vinterdödlighet och temperatur de senaste 50 åren om möjligt, någon som sitter inne på ett sådant?
Edit: Fast egentligen inte i denna tråden då det inte riktigt hör till ämnet, men tyvärr kan jag av någon märklig anledning inte ta bort detta inlägg..
« Senast ändrad: 06 jul-14 kl 19:55 av Magnus24 »

mantis777

  • Inlägg: 196
    • Östergötland
SV: Ritningar på bikupor mm.
« Svar #111 skrivet: 09 jul-14 kl 11:06 »
Då skulle jag vilja se ett diagram med vinterdödlighet och temperatur de senaste 50 åren om möjligt, någon som sitter inne på ett sådant?
Edit: Fast egentligen inte i denna tråden då det inte riktigt hör till ämnet, men tyvärr kan jag av någon märklig anledning inte ta bort detta inlägg..

Det hade varit väldigt intressant. Allt för många som uttalar sig bombsäker om olika saker utan att egentligen ha en aning.

agne

  • Inlägg: 46
    • Hälsingland
SV: Ritningar på bikupor mm.
« Svar #112 skrivet: 09 jul-14 kl 13:55 »
Det är inte naturligt för bina att ha fritt ljusinsläpp hela vintern, så plexiglaset måste täckas på något vis när man inte gör observationer. Dessutom är inte lådan gjord för att utstå vädrets makter. Den rätta benämningen skulle vara mörkläggning och väderskydd. Du får gärna lämna förslag på vad du tycker jag ska använda istället som är tåligt. Det blir fortsatt försöksverksamhet även kommande vintrar.


Plåt, både ljus och vindtät.
Då skulle jag vilja se ett diagram med vinterdödlighet och temperatur de senaste 50 åren om möjligt, någon som sitter inne på ett sådant?
Edit: Fast egentligen inte i denna tråden då det inte riktigt hör till ämnet, men tyvärr kan jag av någon märklig anledning inte ta bort detta inlägg..
Det hade varit väldigt intressant. Allt för många som uttalar sig bombsäker om olika saker utan att egentligen ha en aning.


Läs Bitidningen Nr 5, där finns statistik för föregående år.

Jano

  • Inlägg: 1097
    • Halland
SV: Ritningar på bikupor mm.
« Svar #113 skrivet: 09 jul-14 kl 17:02 »

Plåt, både ljus och vindtät.

Läs Bitidningen Nr 5, där finns statistik för föregående år.

Plåt både leder och förstärker ljud så det anser jag inte lämpligt som vindskydd för ett bisamhälle.

Statistiken i Bitidningen ger inte mycket fakta om vad bisamhällen dör av.

Magnus24

  • Inlägg: 185
    • Skåne
SV: Ritningar på bikupor mm.
« Svar #114 skrivet: 09 jul-14 kl 17:26 »
Ähh, alla andra trådar spårar ju iväg så varför inte denna också....
Jag kan ana en viss korelation mellan vintertemperatur och vinterdödlighet

Källor:
http://www.smhi.se/klimatdata/meteorologi/temperatur/1.2430
direktlänk:
http://www.smhi.se/polopoly_fs/1.9825!temp_vin_tom_2013.xls
Uppskattning från suddigt diagram sid 18 i Bitidningen #3 år 2013
http://www.biodlarna.se/website1/1.0.1.0/2059/BT_3-13.pdf

Är då verkligen kallt bra? Eller är det så att vintern är kortare under varma år och bina därmed får kortare tid i kupan? Temperaturen är medel av månadsmedeltemperaturen för december, januari och februari.
« Senast ändrad: 09 jul-14 kl 18:40 av Magnus24 »

biodlarn

  • Inlägg: 164
    • Värmland
    • Småbruk på ett berg i Värmland
SV: Ritningar på bikupor mm.
« Svar #115 skrivet: 11 aug-14 kl 13:27 »
Detta borde många fråga sig!
De t.o.m. svältar ihjäl fast det finns foder (som du själv skriver).
Enligt min förståelse, så beror det till största delen på att fodret finns på fel ställe och inte på en oisolerat kupa.

Som Vattuvarg skriver i et annat inlägg om htbh: se till att fodret finns på en sida av klotet...och detta är en av anledningarna varför jag anser att en horisontell tbh kupa i Sverige är felplacerat. Värmen skall fördelas horisontell i ett varm t land, vertikalt i ett kallt klimat enligt min mening.
Om jag måste hjälper till så att kupan fungerar på det viset, så passar kupan inte (här).

Fodret skall enligt bina själva finnas ovanför deras klot och ingen annanstans.

Jag har följd Janos förra övervintring med stort intresse (tack än en gång Jano för ditt info om det!!!) och hans erfarenheter visar en gångbar väg ...som även andra redan har beskrivit och som beviserligen fungerar.

Förresten: man övervintrar bin inte honung, utan med honung...och därmed menar jag inte bara spela en språklig lek!
Även här har Jano visat vägen hur!

Trevlig helg

Jag har frågat dig förr om vad det är för skillnad på att invintra på 8-10 lister i en horisontell topplistkupa med en höjd på mellan 28-42 cm i tråget och på att invintra på två Warré standardlådor med som du skriver ibland endast foder i en låda med 8 lister och en höjd på runt 20 cm? Dags att du förklarar innan jag bygger 25 horisontella topplistkupor till för att utöka bigården.

Risken för delat förråd finns även i uppstaplingskupor för övrigt. Genom att styra flusteröppningen till ena kanten får man bina att börja där istället för mitt i foderförrådet.

Fodrets placering är inte alltid det som är avgörande för överlevnad. Jag har sett fina biklot som dött av svällt med foder ovanför sig på samma kaka med ett avstånd på endast 2 cm till fodret.
Du måste riskera att gå för långt för att upptäcka hur långt du verkligen kan gå. Våga misslyckas!
http://småbruk.se

SNICKAREN

  • Inlägg: 124
    • Hälsingland
SV: Ritningar på bikupor mm.
« Svar #116 skrivet: 11 aug-14 kl 13:56 »
 Jag har sett fina biklot som dött av svällt med foder ovanför sig på samma kaka med ett avstånd på endast 2 cm till fodret.
[/quote]

Och vad drar Du för slutsats av detta ?

Herman.

biodlarn

  • Inlägg: 164
    • Värmland
    • Småbruk på ett berg i Värmland
SV: Ritningar på bikupor mm.
« Svar #117 skrivet: 11 aug-14 kl 14:17 »
Jag har sett fina biklot som dött av svällt med foder ovanför sig på samma kaka med ett avstånd på endast 2 cm till fodret.


Och vad drar Du för slutsats av detta ?

Herman.

Slutsatsen är väl ganska naturligt. När det blir riktigt kallt måste man ha tillräckligt varma (isolerade) kupor i förhållande till storleken på de samhällen som invintras. Förmodar att även rasen och bakgrunden för bina spelar roll även det. Stora friska samhällen i kupor med topplister har kapacitet att bättra på klimatet med utformning av vax och honungslager. De klot jag nämner ovan var mer fotboll än handboll så jättesmå var de inte. Nu var det under den extremt kalla vintern för några år sedan då vi i mitt område hade i princip -10 eller kallare i två månader i sträck. Tycker dock inte att en kupa är tillräckligt bra om den skall fälla avgörandet en sådan vinter. De kommer då och då.
Du måste riskera att gå för långt för att upptäcka hur långt du verkligen kan gå. Våga misslyckas!
http://småbruk.se

SNICKAREN

  • Inlägg: 124
    • Hälsingland
SV: Ritningar på bikupor mm.
« Svar #118 skrivet: 11 aug-14 kl 16:20 »
Helt rätt, väl isolerade kupor ger inga vinterförluster, liten foderförbrukning, tidig vårutveckling och ett starkt
samhälle när draget kommer, vilket ger en god skörd, om man har utökat i god tid, både yngelrum och skattlådor, annars blir det bara svärmar.

Kap Horn

  • Inlägg: 2223
    • Småland
    • Fredliga bin
SV: Ritningar på bikupor mm.
« Svar #119 skrivet: 11 aug-14 kl 16:51 »
Hej Biodlarn


Har först nu sett din frågeställning:


Du har missat att invintringen sker med två helt utbyggda lådor varav en skall vara full med honung) och då blir hela höjden 42 cm och 16 ramar.
Skillnaden att ha bina sittandes horisontellt versa vertikalt angående värmefördelning borde vara tämligen självklart tycker jag.
Att ha förråden ovanför klotet i stället vid sidan om likaså. Klotet äter sig uppåt och in i honungen som dessutom blir uppvärmt.


Och visst finns det andra dödsorsaker än enbart svält eller inte ta foder...





 


Dela detta:

* Inloggade just nu

480 gäster, 4 användare
Själv är bäste dräng, ärt, Belubia, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser