Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Någon som kan berätta om Självhushållningskursen i Sunne?  (läst 2669 gånger)

Myggan

• Why Be Normal When You Can Be Yourself?
Jag ska söka Självhushållningskursen på Klarälvdalens Folkhögskola nästa år. Finns det någon vänlig själ som har gått/går kursen som kan berätta hur det är? Fördelar och nackdelar med kursen och skolan? Saker man bör tänka på innan osv? Vill gärna veta så mycket som möjligt.  :D

lerälva

• we are free to be free
    • Värmland
    • www.denvertikaladansen.blogspot.com
Re:Någon som kan berätta om Självhushållningskursen i Sunne?
« Svar #1 skrivet: 04 maj-05 kl 16:13 »
Hejsan!
Jag har inte gått kursen, men ska gå den nästa år. Jag vet flera som gått kursen, den är hemskt bra.
några plus: duktig lärare, mycket praktiskt arbete inom ett brett område, vet flera som flyttat ut efter kursen, den ger "tillräcklig" kunskap för att man ska våga och klara av enkelt skogsarbete, odlingar mm. (enligt mig iallafall).
ett minus kan väl vara att det ibland kan vara svårt att hitta boende nära skolan, man får vara ute i god tid! (alt. bo i tipi.)
Undrar du om något så är det bara att fråga, jag har kontakt med en del som går kursen nu i år.
.Kärlek.
/Moa
..I have stood silent among the trees
in the twilight of a summers evening
until I have been forgotten in the midst of things.. // Christopher Titmuss

Myggan

« Svar #2 skrivet: 07 maj-05 kl 14:48 »
Tack för svaret Moa! Vad kul att du också ska gå kursen nästa år!!! Då kommer vi ju antagligen att ses!  ;D Eller vet du ifall det är svårt att komma in? ???

Ang. boende så kanske det funkar att bo i husvagn, eller? Jag och min sambo håller på att kolla på husvagn nu, men det är så svårt att veta om man ska satsa på det eller om det kanske är bättre att bo i hus eller dyl. Vad tror du? ???

lerälva

• we are free to be free
    • Värmland
    • www.denvertikaladansen.blogspot.com
« Svar #3 skrivet: 12 maj-05 kl 13:55 »
Hejhej!
Det är relativt svårt att komma in, i år vet jag att de hade över 30 sökande till 16 platser. Men om man väldigt väldigt gärna vill gå kursen, är intresserad och engagerad, så tror jag det väger tungt.
I början av kursen är det kaaaallt här, massa snö och så, då kanske det kan vara en idé att hyra in sig nånstans, men sen under sommaren är nog husvagn super! =)
..I have stood silent among the trees
in the twilight of a summers evening
until I have been forgotten in the midst of things.. // Christopher Titmuss

Alma

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 27 jul-05 kl 22:23 »
Halloj! Jag gick självhushållningen förra året och det var verkligen en fin tid, det kan jag rekommendera. Husvagn funkar, inte direkt vid skolan kanske, men pröva med en annons i den lokala reklamblaskan Sunnenytt. Innan vi började så var det en infohelg och då fick vi möjlighet att åka runt och kika på boende hos privatpersoner som anmält intresse att hyra ut. Under sommaren är det cykling som gäller om man inte är bilburen för då går det inga bussar till skolan, kan vara något att ha i åtanke om man hör till det bekvämare släktet... :)
Jag ska lära mig allt!

Spikklubba

• -
« Svar #5 skrivet: 28 jul-05 kl 07:32 »
jag var inne på hemsidan den verkar ju jätte intressant ;D
Biodlare, Bondeson, Trädgårdsodlare, Viltvårdare, skogshuggare, ""Botare""(Reiki bland annat),Anarkist Med stort intresse utav hälsa, läkeväxter och Naturväsen... Vill flytta ut i skogen och klara sig själv...

Vintersol

• tanklös och själfull
    • Uppland
    • ~ v a r e l s e ~ vänliga ting...
« Svar #6 skrivet: 07 okt-05 kl 17:13 »

hej myggan!

jag går kursen nu. den är fantastisk! kommer inte göra dig besviken.
men många utmaningar är det. främst sociala.. 16 pers i ett hus nästintill dyygnet runt. se varandra varje dag, jobba ihop. laga mat i ett kök... jo.. det blir trångt. men det ser jag som en viktig del av kursen, kollektiva umgänget.. det är enormt lärorikt å mest har vi det jättefint ihop. finns så mycket att lära, mycket rör vi vid, och som du ser på prospektet så är det en drös ämnen, du blir inte proffs på allt, men du får ett hum å förhoppniungsvis ett mod att fortsätta själv. nu är det bara några få veckor kvar å mod är precis vad jag känner att jag fått med mig.
jag vet inte riktigt vart jag är på väg här näst, förutom att jag hemskt gärna vill bo kollektivt i dalarna (hemma). fäboliv lever jag om somrarna, vill pyssla å mysa om vintern med mysiga själar.. :)
lycka till!
kom gärna å hälsa på föressten!

kram, Malin
Lycklig i det enkla livet i en liten vagn, ny passion är skinnsömnad av gamla skinn, och att bara ligga i sängen å elda. Föredrar tid framför pengar.

Myggan

« Svar #7 skrivet: 16 okt-05 kl 10:06 »
Tack för all info om kursen! Den verkar onekligen vara väldigt bra! Jag har bara hört positivt om den. Att leva många människor tillsammans kan nog vara väldigt krävande, men också otroligt utvecklande!

Ni som har gått kursen; är det något såhär i efterhand som ni skulle gjort annorlunda om ni hade gått om den?

Malin: Jag och min sambo ska också flytta till Dalarna (om det blir som jag vill  ;)) om ett år! Vi hade tänkt oss runt falun-borlänge-hedemora, helst skulle vi vilja bo som i en ekoby med likasinnade människor. Jag är också väldig "pysslig"- gillar att sy, tova mm. Berätta gärna om du hittar något bra ställe i Dalarna! :D

Vintersol

• tanklös och själfull
    • Uppland
    • ~ v a r e l s e ~ vänliga ting...
« Svar #8 skrivet: 31 jan-06 kl 20:47 »

Hej Myggan!

Vad roligt att du är sugen på Dalarna *yeho!* knätoffseland ;) tycker du om dansa folkdans?...Ja! Jag har hittat ett fint ställe www.lindsberg.net jag flyttar dit så fort jag tagit mitt körkort. det var från början en hergård, bygdes 1901 eller nått sånt, sedan blev det fattighus å på 50 talet ålderdomshem å på 70 talet såldes det till miljöförbundet för 30.000 :D det är jättestort å har så mycket utrymme till allllt möjligt.
odla kan man göra hur mycket man vill.
ligger utanför falun 15min m buss. men vägen varken syns eller hörs till herrgården. just nu bor där runt 5 pers. men jag har minst två vänner som är sugna på å flytta dit...
kursgård å vandrarhem sköter man om på sommaren (och i bland bokas de även på vintern) å pengarna som rullar in går till själva huset. som du är delägare i när du bor där.
Har kanske berättat nog, men har jag inte det så fråga gärna mer! skicka priv meddelande så missar jag det inte!

nu ska jag springa till ditt andra inlägg å svara på det.
:)
Lycklig i det enkla livet i en liten vagn, ny passion är skinnsömnad av gamla skinn, och att bara ligga i sängen å elda. Föredrar tid framför pengar.

Seneca69

• Dalarna
SV: Någon som kan berätta om Självhushållningskursen i Sunne?
« Svar #9 skrivet: 06 jun-14 kl 19:19 »
Den är 35 veckor, finns det inga kortare kurser under sommarhalvåret? Vidare är det någon som har en kurslitteraturslista från utbildningen?

Tacksam för svar!

Dela detta:

* Inloggade just nu

240 gäster, 5 användare (1 dolda)
Leif Kahlbom, jorgen_pa_berget, Rolle 007, kentaur47

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser