Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kaninuppfödare för kött  (läst 23094 gånger)

Tjotten

• Gäst
Re:Kaninuppfödare för kött
« Svar #40 skrivet: 07 dec-05 kl 19:55 »
Var försiktig med dina omdömen tack, jag vet utmärkt hur en kanin eller kyckling ser ut, dessutom vet jag hur dom styckas också, mitt inlägg var med en smula ironi över en kanins litenhet.

Varför skulle det vara nyttigare med kaninkött?

Vad spelar mättnadskänslan för roll då? Man äter för att få i sig näring, ett maximalt intag/upptag av protein är ca 25 gram vilket motsvarar ca 100g köttråvara. Resten har kroppen mycket svårt att ta upp , viket leder till belastning av systemet.  Du kan bli mätt på en påse Gott och Blandat från Leaf men det är inte det ultimata för att få i sig näring. När du intar näring skall du gå efter ditt näringsbehov inte din mättnadskänsla.

Nä det är inte alls slöseri med kycklingkött, utan mycket lämpligt då man äter ägg, när hönan inte värper  längre så åker hon i grytan, eller kycklingar som är av det kvinnliga slaget blir till värphöns, tuppkycklingar det inte finns behov av blir till kycklingkött. Likadant kan man praktisera nyttan av en avdankad mjölkko.

Varför skall vi äta utpräglat sällskapsdjur som kaniner var frågan för mej, jag skulle inte kunna tänka mej att äta min katt eller min hund.

Mitt omdöme grundar sig på den information jag fått från dig i din text vill du bli bättre förstådd så skriv utförligare.

Jag tror att de flesta människor äter för att det är gott eller för att bli mätt (i vårt land i alla fall) inte lika många äter för att få i sig rätt dagbehov av protein, fett, vitaminer, salt, socker m.m. även om det är det som är det bästa. Jag äter otroligt mycket fisk när vi har fisk för det är så gott och jag kan äta mycket innan jag blir mätt och får då i mig mer än dagsbehovet. Kanin mättar fortare och därför slutar mängden näringsämnen närmare det som är det dagliga behovet, alltså mindrekött, förstår du? Om jag jämför det med magert oxkött (så jag inte tar de värsta varianterna) så innehåller 100g oxkött knapt 20g protein men kanin innehåller drygt 22g på samma mängd, du behöver inte lika mycket kaninkött för mättnadskänslan men får lika mycket protein (om man nu vill att köttkonsumtionen minskar). Fettet är på magert oxkött 7,8 g medan det är 3,7 i kanin var av mättat fett är ca.44% (av fettet) i båda fallen alltså mindre i kanin. E-vitamin är det dubbelt så mycket i kanin som oxkött och 4 x så mycket som i gris och 1/3 mer än i kyckling. Jämför man med kycklig så är kötterna ganska lika men kolesterol finns det mycket lite i kanin men mer i kycklig än i både ox och gris. Men mättnads känslan (nu är jag där igen) innfinner sig mycket snabbare i kanin än i kycklig och då har man fått i sig mer fett också. Därför anser jag (och många andra att kanin är ett nyttigare köttval än många andra.

Sedan är det så för mig att min fysiska styrka inte är så stor, jag hade inte klarat av att slakta och stycka ett djur på flera hundra kg som tex, gris och ko. Därför anser jag att kanin är ett utomordentligt bra djur för självförsörjaren som behöver kött till den normalstora familjen. Men jag hade mer än gärna sett att fler fick chans att äta detta underbara kött.

Varför vi ska äta sälskapsdjur eller ej, har jag beskrivit innan (någon stans), men jag äter inte vår kelkanin Pelle och inte dom andra kelisarna heller.  Sälskapsdjur är vi människor som gör dem till, i grund och botten är de alla djur.

OBS! Har jag stavat fel någonstans så skit i det, jag gör det (ordblind).
« Senast ändrad: 08 dec-05 kl 08:14 av Tjotten »

Skytten

• Skåne
« Svar #41 skrivet: 08 dec-05 kl 11:56 »
De husdjur vi har idag är med vissa undantag brukade sedan stenåldern, vi är i detta fall mycket konservativa. I äldre tider, när befolkningen var mindre, åt man dessutom en hel del vilt.

Idag vet de flesta inte vad de stoppar i sig, färdigmaten flödar.

Idag finns det nästan bara kyckling och gris, lite ox och lamm.
Hela kycklingar är mer och mer sällsynt. Lever finns inte i kyldiskarna, köttet mals dagar före försäljning.

Jag har bevistat stora slakterier, och sett hur man sorterar ut köttet. Ju mer likt produkten blir råvaran,  så blir de bästa bitarna sålda, som stekar eller annat knappt bearbetat, medan det som hamnar i Findus eller Familjen Dafsgårds "förädlingsarbete" är suggor, käkar och slamsor.
Sedan spädes de ändå ut med transferfett och potatismjöl.
Att ändå många tycker det är gott, beror på att de med kemiska tillsatser, får det att se snyggt ut och bedra våra instinkter, med konstgjorda smakämnen. Tro inte att den rökta smaken kommer från rök!

Så visst är det bra om flera sorters husdjur för matproduktion kom till stånd, husdjur är snart de enda djur som inte är hotade till sin existens. Såvisst kanin, vildsvin, struts och hjort är väl bra kandidater till husdjur i större omfattning än idag.

Viktigast är nog att vi lär oss  och tar oss tid att laga mat.

Och en hemslaktad kanin, är väl det mest oförfalskade man kan tänka sig, och inom räckhåll för många fler än större djur är. Personligen föredrar jag mina gäss.
« Senast ändrad: 08 dec-05 kl 12:01 av Skytten »
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Skytten

• Skåne
« Svar #42 skrivet: 08 dec-05 kl 14:41 »
Kanin är som tidigare diskuterats, väl lämpat för självhushållning. Det finns dock fler alternativ. I Sydamerika hölls vid spanjorernas ankomst en del andra gnagare dom husdjur, och då liksom kaninen här, både som husdjur i betydelsen gosedjur, och som djur för att erhålla kött.

Marsvinet var ett av de vanligaste, och serveras i hem och restauranger over hela sydamerika. Detta har spridit sig till andra delar av världen.

Vi har en del marsvin i Sverige, men det torde inte vara vanligt att de användes som mat, delvis för att man inte känner till att det är bra mat, eller att man inte vet hur det tillagas, eller att den övervägande delen av marsvinen här är gosedjur med namn och gravplats efter livets slut.

Dock har jag kommit över några recept och delar gärna med mej.

Det nyslaktade marsvinet doppas 20 sek i kokande vatten, varefter håret kan strykas och borstas av. Ta ur marsvinet. Av inälvorna tages hjärta, lever och njurar tillvara.

Fyll marsvinet med kryddkvistar:
2 delar timjam
2 delar dragon,
!/2 halv del mynta
1 del rosmarin

Gnid in Marsvinet med salt, rulla in marsvinet i folie.
Stek i 160 grader i ugn en halv till trekvarts timme.
Prova med sticka.
Serveras med ugnstekt potatis och fylld paprika.

Paprikan tas ut och fylls med de sparade inälvorna, och finhackade morötter, kål och lök i lika delar.
Salt, peppar och chile, efter behag.

Värm blandningen i ugn (micro eller vanlig) tills den är mjuk, fyll paprikan och ställ det tillbaka en stund i ugnen.

Marsvinets huvud steks för sig, i sydamerika delikatess.

Marsvinsgryta

Flå och ta ur marsvinet
Klipp bort bröstkorgen från ryggen, stycka det i lår, bogar och ryggen i två bitar.
Koka i gryta under lock med lök, vitlök och morötter, som vätska rött vin. övrig kryddning efter smak, men den bör vara mild.
Severas med kokt potatis.

Det finns köttraser på 2 kg.

Eulalia

• Gäst
« Svar #43 skrivet: 08 dec-05 kl 16:10 »

Det finns köttraser på 2 kg.

....och mycket mycket mer!
CAPYBARA (carpincho) som är en sydamerikansk gnagare kan väga uppemot 45 kg

Skytten

• Skåne
« Svar #44 skrivet: 08 dec-05 kl 17:32 »
Med 2 kg menade jag givetvis marsvin.

Sumpsvin är populära i Sydamerika, dock svåra att komma över här.

Deras största fördel är att en påve någon gång, fick kännedom om detta djur, och genom deras levnadsätt uppfattade det som ett vattendjur, ja t.o.m. som fisk, detta har gjort den mycket populär i fastan, för troende katoliker i Sydamerika.
« Senast ändrad: 08 dec-05 kl 17:36 av Skytten »

Fjällsäter

« Svar #45 skrivet: 15 jan-06 kl 16:36 »
Tänkte bara höra, då jag är ny i ämnet, hur mycket kött ger en kanin? Och hur smakar det? Jag har funderat på att skaffa kaniner... men då aldrig tänkt på att de "går" att äta. HUr gamla är de när de slaktas? Och ungefär hur många ungar får de?

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #46 skrivet: 15 jan-06 kl 18:40 »
Kaniner som saluförs är lättast att sälja när de väger  ca 1,5 kg (slaktad vikt). Levande väger kaninen då ca 3 kg. Köttet är snarlikt kyckling, under förutsättning att man undvikit smaksättande foder de sista veckorna före slakt.  Ålder vid slakt är 4 - 5 månader.  Vid uppfödning strävar man efter kullar på 8 överlevande ungar. Kolla gärna www.kanin.se

Hälsningar Edgar

Januschka

• Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
« Svar #47 skrivet: 18 jan-06 kl 17:34 »
Malin_nisse_hampus ni får mig att skratta! Bra gjort!

Om ni inte har tittad hur kaninerna lever hos folk ni angriper här kan det ju bara vara ett skämt.. annars oförskämd...

Har själv en gång i tiden i ett halv år försökt att blir vegetarian men kunde inte avstå :-)  
Så för mig är alternativet att fiska, jaga och ha egna djur, precis som Anette har skrivit i bevarandesyfte och som mat. Går även längre och tycker att folk som vill äta kött ska lära sig att döda.. det  blir mycket mindre dålig korv på tallriken och mindre slängd mat.  Kanske till och med en del förändrade vanor och synpunkter så småningom..  

Här kommer vi även in på respekten... och självklart: Djur som har ett bra liv ger bättre kött och ett bra samvete. Plats för naturliga beteenden, skydd från predatorer.. och sedan - om vi nu pratar kaniner - ett slag på skallen. Om jag vore bara säkert att jag dör så snabbt och utan panik skulle jag vara glad.

Januschka
« Senast ändrad: 09 maj-06 kl 10:55 av Januschka »
Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

Kerstin Linnea

« Svar #48 skrivet: 08 maj-06 kl 10:50 »
Hej ,Jag ville bara berätta att jag har skaffat ett par gulliga kaniner som jag tänkt börja avla på till hösten och dels sälja kaninungar och dels till kött...Jag har pratat med släktingar om detta och ingen verkar begripa det här med kött till husbehov...
Med andra ord att jag kommer att slakta kaniner...Jag har till och med blivit rådd att kastrera hanen ??? så att dom kan sitta ihop jämt ???
Jag tror faktiskt att hissen inte går hela vägen upp där ;)
Jag undrar vad man ska säga så att dom begriper......
Måste tilläga att två är Vegetarianer av något slag (äter fisk och ägg)...Några förslag? :)

Januschka

• Västmanland
« Svar #49 skrivet: 09 maj-06 kl 11:03 »
Hej och grattis till beslutet att ta ännu en del av livet i de egna händer :-)

Vegetarian som äter fisk?? *ler* visste inte att fiskar var plantor men okej.. vi har alls våra ologiska vrån i hjärnan.. men det är kanske värd att påpeka för de att även fiskar reagera på smärta... Samtidig finns jo olika mitiv för att blir vegetarian... vill man inte ha industrikött kan fisk vara en alternativ.. om det nu är vild lax och annat fisk och man har klart för sig att de flesta bestånd av rovfisk är överfiskade *ler*

Jag tycker att - om hissen inte går ända upp som du säger - det bästa är att bara göra saker. Handling och maten själv säger så mycket mera än bara ord. Har de ätit kanin hos dig förstår de kanske..  vägra du att äta smaklös och stark krympande kött frå något billigimport inte bara för etikens men även för njutningens skull begriper de kanske? Sedan är det kanske läge att ta upp en diskussion om beroende av storföretag och livsmedelskvalite osv.

;-) Mina första ungar blir slaktmogna om 6 veckor och sambon kollegor pratar om att bjuda in sig till kaningryta.. så efter ett tag blir folk mindre avskräckt i alla fall :-)

Januschka

daltös

• Dalarna
« Svar #50 skrivet: 09 maj-06 kl 13:36 »
hejsan..
jag och min man har disskuterat att skaffa kaniner som köttdjur...
han är inte intresserad att ta hand om de när de lever, och jag skulle inte klara av att slakta de..så vi kompletterar varandra rätt bra...men jag har funderat på hur jag ska förklara för våran dotter som är 2 1/2 år varför kaninerna försvinner ibland... ???
hur har ni andra gjort??
har tänkt att ha en el. två som bara är hennes gose djur...

jag tycker att det är en jätte chans att verkligen veta vad det är man äter..sen att det är lite ovanligt i sverige..men ju fler som håller på ju vanligare och mer acepterat blir det ju...

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #51 skrivet: 09 maj-06 kl 13:44 »
Tala om att kanierna är mat. Krångligare än så är det inte. Barn förstår mkt. bättre och sakligare än vad vuxna gör.

Januschka

• Västmanland
« Svar #52 skrivet: 09 maj-06 kl 14:07 »
Hej!

Håller med Gruff: Sanningen.  Barnet är än så ung att det kommer att äta kaninkött ändå.. så länge ni inte slaktar keldjuren ;-)

Mina gudsöner stog vid renslakteriet en vacker septemberdag.. tittade på kropparna och kommenterade 'ren, pang, sönder. --- Mat'

:-)

Bra om människan förstår att man måste döda för att äta. Vare det sig däggdjur, fisk eller växter.

Januschka,
som har liknande arbetsdelning som ni verkar installera ;-)
« Senast ändrad: 09 maj-06 kl 19:53 av Januschka »

daltös

• Dalarna
« Svar #53 skrivet: 09 maj-06 kl 14:46 »
ja ni har nog rätt...
det blir ju naturligt för barnen om vi vuxna visar att det är det...

men innan vi startar upp hade jag tänkt att hitta någon i närheten som föder upp för köttet och hälsa på och se hur det kan gå till..
jag hade kaniner när jag var yngre men då som keldjur...

Anette

• Bor på landet i Skåne
    • Skåne
    • Solgläntan, livet på en gård
« Svar #54 skrivet: 10 maj-06 kl 21:51 »
Hej
Mitt yngsta barn är fem år och hon har alltid vetat att vi äter våra egna djur, om det nu är kycklingar duvor eller kaniner. Barn tycker inte alls det är konstigt, det är de vuxna som ojar sig. Däremot får hon inte vara med vid slakten, det tycker jag hon är för liten för. Men det är inget konstigt det heller. Jag kan säga att jag ska slakta den och den kaninen i morgon när du är på dagis. Hon har aldrig frågat om att få titta. När hon är större och själv vill vara med får hon det. Jag tror att det kan bli lite väl chockartat att väl se slakten, avskinningen och urtagningen.

Mvh Anette
...when the last individual of a race of living things breathes no more, another heaven and another earth must pass before such a one can be again.

William Beebe

Januschka

• Västmanland
« Svar #55 skrivet: 10 maj-06 kl 23:10 »
Hej Anette!

Jag har inte upplevt det så med pojkarna.. men sedan är renar inte husdjur på samma sätt.. det var mera intressant hur många olika delar ett djur hade/blev ;-)

Januschka

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
« Svar #56 skrivet: 10 maj-06 kl 23:19 »
Jag tycker att det är bra att folk kan erbjuda djur en god uppväxt även om de senare blir mat. Jag skulle gärna vilja föda upp både kaniner och höns för egen kött och äggproduktion men jag fixar inte slakten. Jag är därför själaglad att det finns folk som fixar att slakta så att vi andra får äta oss mätta!
Och ju fler som kan köpa kött från djur som haft en bra uppväxt desto fler kan leva på detta och det gynnar i slutändan djuren!

Vårvind

• Lancashire Heeler, världens mesta hund
    • Skåne
    • Honey Veigas Kennel
« Svar #57 skrivet: 11 maj-06 kl 11:00 »
Jag hade själv kunnat tänka mig föda upp kaniner för eget bruk, men jag vet inte vad mina familjemedlemmar tycker,de tycker oftast att jag har lite konstiga idder för mig,själva slakten hade jag nog inte varit orolig för,för har man ett gäng kaniner som från början är tänkt till något annat än keldjur så är man inställd på det, visst ett slag i nacken men tänk om det blir fel man vill ju inte att djuret ska lida heller,sen då vad gör man sen tömmer den på blod,flår den osv jag har ju ingen aning hmmm ::) jag får ta mig en funderare till.  :-\
Lev idag.......imorgon kan det vara försent

Januschka

• Västmanland
« Svar #58 skrivet: 11 maj-06 kl 11:34 »
Hej Vårvind!

Om du har saken klar för dig och kanske till och med har en Väninna/man/kompis som kan slakta med dig.. då kan nog familjen tycker som de vill, eller? Så länge inte de har arbete  med kaninerna.. ochinte behöver äta de ;-) .. men vill de ha kött ska de hjälpa till... Kanske föredra familjen industrikött? Kanske dags att diskuterar djurens livsvillkor och slaktsituation??

Januschka
som föredrar egna slaktdjur med bra livs- och dödsvillkor

Holma_gord

• HolmaGården
« Svar #59 skrivet: 15 maj-06 kl 17:52 »
måste man registrera varje kanin som födds och lämnar besetningen?
Ny uppfödare av limousiner.Tar tacksamt imot erfarenheter av Limousiner

Dela detta:

* Inloggade just nu

593 gäster, 1 användare
scorpio_xri

* Forum

* Om tidningen Åter

- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser