Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Överkomma rädsla?  (läst 11748 gånger)

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: Överkomma rädsla?
« Svar #40 skrivet: 24 mar-08 kl 10:46 »
Hallå där. Jag kanske misstar mig men har jag inte hört att du predikar NH?? Har jag fel så glöm detta.

Annars så var det bland det dummaste jag hört från en NH förespråkare.

Jag tycker att nh är jätte bra arbetsverktyg i mångt o mkt .
Men detta är en häst jag kännt och ridit i 4 år nu .
Han vet bättre än att larva sej .
Poängen är ju att han just larvar sej då han vissa dagar går och sover förbi den där soptunnan och andra dagar är övertygad om att en svamp ska äta upp honom ??
Så ja han dummar sej ...
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Norrsken

• -
« Svar #41 skrivet: 24 mar-08 kl 11:00 »
Men detta är en häst jag kännt och ridit i 4 år nu .
Han vet bättre än att larva sej .
Poängen är ju att han just larvar sej då han vissa dagar går och sover förbi den där soptunnan och andra dagar är övertygad om att en svamp ska äta upp honom ??
Så ja han dummar sej ...

Men analysera dina egna reaktioner när du rider just den hästen! Själva grunden i NH är ju ledarskap! Fundera lite på tanken bakom, och inte bara på metoderna! Är du lugn trygg och avslappnad så behöver inte hästen bli rädd! Sen kanske just den hästen lärt sig att med dig på ryggen kan den tramsa, kanske den rent av tjänar på att tramsa!

Jag tror att bästa sättet att få hästen att sluta tramsa (om det är så att den inte är rädd på riktigt) är att vara helt avslappnad, och bara följa med i rörelsen, och lugnt be hästen gå tillbaks på spåret och fortsätta framåt! Alltså inte göra nåt väsen av det! Fast just det är ju svårt om du blir rädd när det händer!
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #42 skrivet: 24 mar-08 kl 12:57 »
Men analysera dina egna reaktioner när du rider just den hästen! Själva grunden i NH är ju ledarskap! Fundera lite på tanken bakom, och inte bara på metoderna! Är du lugn trygg och avslappnad så behöver inte hästen bli rädd! Sen kanske just den hästen lärt sig att med dig på ryggen kan den tramsa, kanske den rent av tjänar på att tramsa!

Jag tror att bästa sättet att få hästen att sluta tramsa (om det är så att den inte är rädd på riktigt) är att vara helt avslappnad, och bara följa med i rörelsen, och lugnt be hästen gå tillbaks på spåret och fortsätta framåt! Alltså inte göra nåt väsen av det! Fast just det är ju svårt om du blir rädd när det händer!
Ja däri ligger problemet .
Han kastar sej åt sidan helt plötsligt för skitsaker och då blir jag rädd så klart .
jag är skitnervös att falla av o skada ryggen igen .
Jag har ju ridit honom innan olyckan med och då var jag trygg o avslappnad på hans rygg , han gjorde så ändå .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #43 skrivet: 24 mar-08 kl 13:09 »
Citera
Ja däri ligger problemet .
Han kastar sej åt sidan helt plötsligt för skitsaker och då blir jag rädd så klart .
jag är skitnervös att falla av o skada ryggen igen .
Jag har ju ridit honom innan olyckan med och då var jag trygg o avslappnad på hans rygg , han gjorde så ändå .

Men då är det ju solklart, vad ska du göra annat än byta häst om det är honom det är fel på?
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Bäsen

« Svar #44 skrivet: 24 mar-08 kl 16:07 »
Så ja han dummar sej ...
Bah, om nh säger att en häst dummar sig så ser inte jag det som ett bra arbetsverktyg.

Att säga att hästen dummar sig innebär att du anser att hästen vet målet och gör en uträkning att inte göra som du vill.
Att säga att hästen dummar sig innebär att du tror att hästen medvetet djävlas med dig.
Att säga att hästen dummar sig är bara dumt.

Allt du gör som kusk/ryttare är orsak till resultatet, inte vad hästen gör eller inte gör.
Så leta orsakerna hos dig själv istället för att påstå att hästen dummar sig. Du har ju lagt fram massor med orsaker och ändå är det hästen som dummar sig?
Dumheter.
Drygt är att leva.
Drygt är att dö.
Drygt är att skita i meterdjup snö!!!  Det är aldrig för sent att ge upp!!

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #45 skrivet: 26 mar-08 kl 01:04 »
Men då är det ju solklart, vad ska du göra annat än byta häst om det är honom det är fel på?

Jo visserligen men det är den som finns att tillgå här på gården :(
Mitt sto har ont i bakbenen så hon är inte ridbar längre tyvärr ..henne var jag aldrig rädd på .
OCH hon hoppade aldrig och dummade sej vid skitsaker fast hon var unghäst o dyl .

Vilse

• Gäst
« Svar #46 skrivet: 29 mar-08 kl 22:06 »
jag har knas ideer om at rida min egen häst! :)
han är i 20 årsåldern och qh. så trevlig att ha i hagen och han är bästa kompis med min gamla bagge.
vet inte varför jag är rädd att rida honom, vi har inte haft någon otrevlig historia men det känns inte ok!
men jag har varit o träningsridit galoppörer på en gård utan några som helst problem! knas på loftet!  hahahaha

en sak jag gör om det inte käns ok och jag ser at det kan bli knas,,typ fladdrande saker och andra djur eller mc i full fart eller lågflygande plan,,jag nollställer mej själv och nynnar på nån låt,,typ här komer pippi långstrump eller blinka lila stjärna eller nåt annat fjantigt :) :)

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #47 skrivet: 30 mar-08 kl 21:49 »
Den hästen dummar sej även med andra!

Hna är skittrygg ena dagen o skvättig nästa , helt oberäknerlig.

O ja han dummar sej !

Jullan

• Småland
    • Sevedstorp Rådgivning
« Svar #48 skrivet: 31 mar-08 kl 12:20 »
Konstigt det där med att "dumma sig"...

Jag o sonen var igår ute med vår ena shettis. Hon brukar oftast vara helt OK att rida, men lite "dum" att leda omkring en längre stund (hon blir lätt uttråkad om hon inte får vara antingen fri eller jobba). Vi skulle bort till grannen för att hämta en rockard där. När vi hunnit ung halvvägs så tvärstannar hon. Går nästan inte att rubba. Vill vända, vill stå still etc. jag trodde faktiskt att hon bara trilskades, så vi försökte driva på henne med det ena och det andra. Vi hejade på henne, vi petade på henne med spöet (vi slog o skrek INTE på henne, men jag hade god lust efter närmare en timmes stillastående...)

Så efter säkert minst 45 min, så får jag syn på en gammal gran som ligger vid vägkanten. Hon är van vid att gå i skogen och brukar inte vara rädd av sig. Hon verkade inte rädd eller skärrad heller, men jag testade att gå in i den gamla granen o peta lite. Jag överlevde ju detta, vilket fick henne att våga gå förbi den granen. Sen låg där nästa pinne....  ::) Jag o sonen fick alltså resten av vägen gå och peta på varenda pinne och nosa i buskarna för att hon skulle våga gå förbi dem. ;D Tur att ingen såg oss, för vi såg nog ganska kul ut där vi gick i diket alla tre. (Vägen var ju blöt=FARLIG)

Sen kom vi fram till grannen, spände för den skramliga gamla rockarden och var hemma igen på mindre än 10 min.

Vad jag vill säga är alltså att i alla fall för mig känns det omöjligt att veta vad som rör sig i skallen på en häst. Vad som är helt ofarligt ena dagen, är tydligen jätteläskigt den andra. Och vad som är farligt på ena hållet är helt ofarligt när man kommer från andra hållet. Ibland har man turen att få skymta vad som är problemet, ibland famlar man i blindo.

Men eftersom du inte trivs med hästen, varför inte försöka skaffa en annan istället?

gibbsson

« Svar #49 skrivet: 31 mar-08 kl 13:12 »
oj... känner igen mig i så många av inläggen.... Ett tips! jag håller för tillfället på att läsa en bok som heter ridning och rädsla. RIKTIGT BRA! man får sig en del tankeställare.

Norrsken

• -
« Svar #50 skrivet: 31 mar-08 kl 17:55 »
Men eftersom du inte trivs med hästen, varför inte försöka skaffa en annan istället?

Precis! Bättre att inse att personkemin inte är den rätta än att säga att hästen är dum!

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #51 skrivet: 04 apr-08 kl 14:46 »
Precis! Bättre att inse att personkemin inte är den rätta än att säga att hästen är dum!
Jag svarar er bägge här.
Jag har letat o letat o provat måååånga hästar som säljaren beskriver som trygg och snäll.

Dom ljuger!
Skitsvårt att finna en sån häst .
En trygg häst är alltid trygg även vid tex postlådor eller traktorn .
En snäll häst bits inte när man spänner gjorden ,, eller hur?
Sånna saker har jag diskuterat med folk .
Jag letar vidare tills jag hittar en sån häst , men å andra sidan så kommer ju mitt föl att födas i sep .
Jag får lägga all min energi på denlilla varelsen :)

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #52 skrivet: 04 apr-08 kl 14:48 »
Citera
Jag får lägga all min energi på denlilla varelsen

Det låter som det, hoppas den inte blir dum :D
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Norrsken

• -
« Svar #53 skrivet: 04 apr-08 kl 20:12 »
Jag svarar er bägge här.
Jag har letat o letat o provat måååånga hästar som säljaren beskriver som trygg och snäll.

Dom ljuger!
Skitsvårt att finna en sån häst .
En trygg häst är alltid trygg även vid tex postlådor eller traktorn .
En snäll häst bits inte när man spänner gjorden ,, eller hur?
Sånna saker har jag diskuterat med folk .
Jag letar vidare tills jag hittar en sån häst , men å andra sidan så kommer ju mitt föl att födas i sep .
Jag får lägga all min energi på denlilla varelsen :)

Vill du absolut ha en TRYGG häst så leta efter en ranghög! Helst sto. Dessa individer brukar dock oftare beskrivas som viljestarka/envisa än just trygga! Men både trygghet och viljestyrka är egenskaper som krävs av en ledarhäst, så det är egenskaper som du kan leta efter!

Men att tala om hästar som dumma tycker jag faktiskt bara är urbota dumt! Och aldeles speciellt dumt är det att tala om att en häst som nafsar när man drar gjorden är dum! Ta rätt på varför den nafsar istället! Passar sadeln, eller gör den illa hästen? Om sadeln passar så är ju nästa steg att kolla vilken typ av gjord du har. Kan den nypa hästen när du drar? Kolla såna saker först, och räkna sen med att det kan ta ett tag att få bort beteenden som blivit en vana! Vår gammeltant gick inte att sadla på stallgången när vi köpte henne. Hon hade kastat sig bakåt och slitit sönder både grimmor och rep. Säljaren berättade att man var tvungen att ta in henne i boxen, backa henne mot väggen och muta med havre. Men, det struntade vi i att göra. Vi köpte en ny sadelgjord, och såg till att vara två stycken varje gång vi sadlade den första tiden. Har aldrig varit nåt problem för oss att dra gjorden! En tidigare ägare som hälsade på var aldeles förbluffad att det gick att sadla henne! Så, var hon dum eller?

En häst med mer nerv är heller inte dum, även om den är lugn vissa dar och skvättig andra dar! Det är bara den hästens sätt! Det låter faktiskt rätt likt min älskade lilla pålle! Han har en hel del nerv, och kan ibland reagera utan att "huvudet hänger med". Alltså oavsett hur lugn han varit tidigare och så! Men det finns ingen häst som är så arbetsglad och positiv som han! Han är inte speciellt viljestark, och heller inte nödvändigtvis speciellt ranghög.. Sån är han, och han är, sina nerver till trots den underbaraste häst jag haft med att göra! Just för att han är så positiv!

Hans gamla mor har jag redan beskrivit tidigare i tråden. En utpräglad ledarhäst, som har en obändig vilja, och en självklar pondus, och som inte hoppar för nåt! Och, ja. Fölet skaffade vi, har alltså fött upp själva. Han har sin fars temperament! (ja, har träffat flera som har avkommor efter samma hingst, som också har liknande temperament) Så det är ingen garanti att fölis blir som mamma!

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #54 skrivet: 04 apr-08 kl 21:12 »
Det är sant men pappan är en hingst med bra ledaregenskaper o mkt lugn i så jag håller tummarna :)
Tror ändå det blir bäst om jag satsar på fölisen , den lär jag ju känna väl när det är dax för inridning :)

Norrsken

• -
« Svar #55 skrivet: 04 apr-08 kl 21:43 »
Det är sant men pappan är en hingst med bra ledaregenskaper o mkt lugn i så jag håller tummarna :)
Tror ändå det blir bäst om jag satsar på fölisen , den lär jag ju känna väl när det är dax för inridning :)

Även om fölis inte blir en kopia av sin mor behöver det ju inte bli till det sämre! Min fölis blev den underbaraste häst jag kunde önska mig! Och passar mig bra mycket bättre än hans mor gör! Dock har jag med åren lärt mig gilla gammeltanten, för den fantastiska häst hon är! Fast jag passar egentligen inte superbra ihop med ledarston, då är nog en knäpp vallack eller hingst mer min grej! Jag hade helt enkelt turen att få ett föl som var precis den häst jag drömt om!

Bäsen

« Svar #56 skrivet: 04 apr-08 kl 22:12 »
Vill du absolut ha en TRYGG häst så leta efter en ranghög! Helst sto.
Kanske stämmer det kanske inte.

Den absolut tryggaste hästen som står att finna är den häst som litar på mig som ryttare. Och för att helt förlita sig på mig så krävs en som förstått att jag är högst i rang, inte hästen.

Eller om man vill vända på det hela. Det krävs av mig i häst/människa relationen att jag förmedlar ett lugnt och säkert ledarskap för att hästen skall vara en lugn och trygg häst i alla situationer.

Ganska enkelt egentligen. Allt hästen gör står att finna i husses/mattes sätt att hantera hästen.
Drygt är att leva.
Drygt är att dö.

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
« Svar #57 skrivet: 05 apr-08 kl 02:01 »

Ganska enkelt egentligen. Allt hästen gör står att finna i husses/mattes sätt att hantera hästen.

Det köper jag inte helt! Förutsättningarna kan vara ytterst skiftande, alltifrån hästens naturliga flyktreaktion (vissa hade helt klart överlevt på stäppen längre än andra) till hästens tidigare erfarenheter etc.
Jag har själv haft fyra hästar som varit tryggheten själv ang. trafik och en ljudkänslig häst som varit högst reaktionsbenägen ifråga om trafik. Alla har hanterats på samma sätt......

Jag tror starkt på att du kan påverka hästen i rätt riktning men du kan sällan/aldrig ändra grundförutsättningarna.
Jag hade ex.vis en häst som över en natt utvecklade klaustrofobi (blev bredåkare), han gick alltid lös in i transporten men fick plötslig panik när transporten började röra sig. Löste sig dock direkt jag tog ut mellanväggen men faktum kvarstår att klaustrofobin/bredåkningen inte gick att påverka hanteringsmässigt (förutom att ändra förutsättningen för transporteringen), klaustrofobin fanns där.

Norrsken

• -
« Svar #58 skrivet: 05 apr-08 kl 08:35 »
Kanske stämmer det kanske inte.

Den absolut tryggaste hästen som står att finna är den häst som litar på mig som ryttare. Och för att helt förlita sig på mig så krävs en som förstått att jag är högst i rang, inte hästen.

Eller om man vill vända på det hela. Det krävs av mig i häst/människa relationen att jag förmedlar ett lugnt och säkert ledarskap för att hästen skall vara en lugn och trygg häst i alla situationer.

Tja, vad ska jag säga. Jag håller med, och jag håller inte med!

Jag skulle säga att en häst som är tillräckligt trygg i sig själv inte behöver en trygg människa för att vara trygg! Och min erfarenhet är att såna hästar oftast är högrangade ston. Min gammelhäst är ett bra exempel! Hon har en sån trygghet i sig själv att hon förmedlar den även till den nervösaste ryttare! Det var därför som min mor fastnade för just henne. Mor min har en svår kronisk sjukdom, och ville ha en häst som hon inte behövde vara rädd att den hoppade för småsaker.

Men, att vara trygg i sig själv, och förmedla ett lugnt och stabilt ledarskap kan ju göra den mest nervösa häst till en lugn och avslappnad individ! Fast ibland känner jag liksom att man kanske inte ska överdriva sin egen betydelse heller! Minns en anekdot om en westerntränare som ställde frågan om varför en människa aldrig kan bli en fullvärdig ledare för sin häst? Nån som har nån teori? (jag lovar att ge det ytterst tänkvärda svaret sen)

Bäsen

« Svar #59 skrivet: 05 apr-08 kl 22:31 »
klaustrofobin fanns där.
Hoppas att du förstår att jag inte  ifrågasätter det du skrev tidigare.
Är bara nyfiken på hur du vet att det berodde på klaustrofobi och inte bara på att sämre balans eller en akut händelse i transporten som orsakat denna förändring.

Å andra sidan så anknyter inte  det jag skrev direkt till transportproblem då jag framhöll att det jag gör som ryttare påverkar hästen, i transporten har jag ingen påverkan på hästen utan det är andra saker som styr reaktionerna.
Drygt är att leva.
Drygt är att dö.

Dela detta:

* Inloggade just nu

581 gäster, 2 användare
William, scorpio_xri

* Forum

* Om tidningen Åter

- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser