Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

 

Författare Ämne:  Kulliga och behornade getter  (läst 3054 gånger)

admin

  • Administratör
  • Inlägg: 631
    • Alternativ.nu
Kulliga och behornade getter
« skrivet: 14 sep-03 kl 00:12 »
stina
 Sö 13 Okt, 2002 - 21:58
--------------------------------------------------------------------------------
hej, är det någon som har någon erfarenhet av att blanda kulliga och behornade getter t.ex ha en kullig bock och behornade getter, är det helt omöjligt eller kan det gå?
 
Carina
 Må 14 Okt, 2002 - 09:13
--------------------------------------------------------------------------------
Hej Stina!

Inte för att jag är någon expert, men jag kan ju ändå dela med mig av mina erfarenheter.

Mina två getter gick tidigare i en flock på åtta getter och en kastrerad bock. Två av unggetterna hade horn, resten var kulliga.
Ju äldre de behornade getterna blev desto mer verkade det som att de kom på att deras horn gav dem ett visst överläge. De andra äldre getterna fick stryk av deras horn. Ibland hände det att ett horn lirkade sig innanför halsremmen på en annan get, och när det hände var man väldigt glad att man var i ladugården just då så att man kunde befria geten som i värsta fall annars kunde blivit strypt.

Jag vet att de som äger getterna pratade på att skilja de behornade från de övriga, men jag tror inte att det blev av.

Den kastrerade bocken har de dock skiljt ur flocken när de står installade på vintern, pga att han, trots att han var kullig, ändå stångade getterna rejält och att de i en box inte har någon möjlighet att komma undan. Ute på betet går det bra däremot.

En annan sak som kanske kan vara bra att tänka på. Är er bock kastrerad?
Det sägs att man inte bör betäcka med kulliga bockar pga att de kan ge steril avkomma. Något att tänka på kanske.

Lycka till med era getter, hur ni än gör!
 
Ronny
 Fre 8 Nov, 2002 - 01:40
--------------------------------------------------------------------------------
Hej!

Jag har i och för sig ingen erfarenhet av kulliga getter, men rent genetiskt har inte detta anlag något med sterilitet att göra.
 
Carina
 Fre 8 Nov, 2002 - 11:43
--------------------------------------------------------------------------------
Kulliga bockar kan tydligen bära något anlag för tvekönighet vilket i sin tur kan ge steril avkomma.
Har läst det i en bok, och kan kolla upp i vilken om du vill.
 
Ronny
 Fre 8 Nov, 2002 - 19:38
--------------------------------------------------------------------------------
Hej Carina!

Ja det kunde vara intressant att veta, men jag vidhåller att det mest troliga är att det är fråga om en generalisering. Det är oerhört ovanligt att två skiljda arvsanlag skulle vara så starkt kopplade att de i princip följs åt. Däremot är det oerhört vanligt med dylika generaliseringar. Men visst är det möjligt.
 
kina
 Fre 8 Nov, 2002 - 23:06
--------------------------------------------------------------------------------
hej, jag har faktiskt också läst det någonstans, det skulle vara ett så kallat letanlag och ge tvekönad avkomma om man parade kullig bock med kullig get, men jag tror inte att det händer så ofta, känner en getbonde som avlat på kullighet i några år, han säger att det händer att någon blir tvekönad, men det händer inte varje år, han har en besättning på ca 40 getter.
Men jag minns att när jag läste det uppfattade jag det som att det hände praktiskt taget varje gång
 
Carina
 Ti 12 Nov, 2002 - 10:05
--------------------------------------------------------------------------------
Nu har jag hittat var jag läst det någonstans.
Det var i boken "Husdjur till husbehov" av Håkan Hallander.

Så här står det i boken...

"Kullighet är dominerande över behorning, och en kullig bock ger därför kullig avkomma. Men anlaget för kullighet kan vara kopplat till ett anlag för tvekönthet. Kulliga bockar ska man därför inte utnyttja i avel. Anlaget för tvekönthet är ett letalanlag, alltså ett anlag som gör killingar icke livsdugliga om det förekommer i dubbel uppsättning. Det finns också risk för att man kan få killingar som är hermafroditer, vilket innebär att de är varken bock eller get utan något mitt emellan, en "det-könad get", när man använder kulliga bockar."
 
kina
 Ti 12 Nov, 2002 - 22:57
--------------------------------------------------------------------------------
hej allihopa, "min" getbondes erfarenhet är att det blir ungefär hälften behornade och hälften kulliga om man parar kullig bock med blandat kulliga och behornade getter, blir inte klok på det här!
 
Ronny
 Lö 16 Nov, 2002 - 03:49
--------------------------------------------------------------------------------
Hej!
Hallander har i det flesta fallen rätt - men inte är det skrivna ordet alltid lag! Anlagen som ger kullighet resp. behorning beror inte av unika arvsanlag utan av mer eller mindre komplicerade genkombinationer, ibland blir därför inte teorin lika med praktiken.

Mvh Ronny
 
Carina
 Lö 16 Nov, 2002 - 20:35
--------------------------------------------------------------------------------
Ronny, vem har påstått att det skrivna ordet alltid är lag???
 
Ronny
 On 20 Nov, 2002 - 16:37
--------------------------------------------------------------------------------
Hej Carina!

Ursäkta om du tog till dig - det var inte meningen! Jag ville bara säga att det skrivs en hel del tokerier både i böcker och framförallt på internets öppna diskussionssidor.
 
Carina
 To 21 Nov, 2002 - 16:33
--------------------------------------------------------------------------------
Ingen fara Ronny! Jag tog inte åt mig, jag bara undrade!
Själv tycker jag att avgörandet av vad som är tokerier ligger mycket i betraktarens ögon.  
 
Ronny
 Lö 23 Nov, 2002 - 03:12
--------------------------------------------------------------------------------
Du menar alltså attjag snackar en hel s.k. skit - eller?
 
Carina
 Må 25 Nov, 2002 - 09:40
--------------------------------------------------------------------------------
Nej, vad jag menar är att allt är inte svart eller vitt utan gråzonen kan vara enorm.
Var och en får själv avgöra vad man väljer att tro på.  


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

746 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser