Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Myndigheter  (läst 71243 gånger)

Gösta

SV: Myndigheter
« Svar #200 skrivet: 24 maj-12 kl 15:41 »
Frågan handlar inte om att kunna slakta kaniner eller att titta på när någon gör det. Frågan handlar om att Jordbruksverket inte ska skärpa EU-lagstiftningen. Därför är det viktigt att frågan utreds. Enligt EU så undantas slakt i mindre omfatting av kompetenskravet. Varje land har dock möjlighet att skärpa lagstiftningen vilket Jordbruksverket här försöker göra. Om detta lyckas kommer det att gälla all slakt, även så kallad hemslakt. Att det sedan är korrekt att inte på egen hand försöka ta livet av något djur utan kunskap är en helt annan sak. Där kan det strida mot svensk grundlag. "Djur får inte utsättas för onödigt lidande..." För min personliga del saknar det betydelse men för er som vill slakta och sälja köttet påverkar beslutet fortsatt kaninproduktion. Därför driver jag frågan.
Gösta

Gösta

« Svar #201 skrivet: 30 maj-12 kl 14:45 »
Senaste besked från SJV:
Alla som slaktar och har för avsikt att sälja köttet är från och med 1/1 2013 är skyldiga att kunna uppvisa intyg på dokumenterad utbildning.
Hemslakt för eget bruk undantas utbildning.
Däremot är det fortfarande krav på försöksdjur vid utbildningen. Ärendet ligger nu på riksagens bord. De signaler jag erhållit är att SJV tolkar lagtexten felaktigt.
Får se vad som händer....
Gösta

Gösta

« Svar #202 skrivet: 07 jun-12 kl 22:01 »
Kommande regelverk för produktion kommer att skickas ut på remiss under sommaren enligt SJV.
Återkommer när något nytt inträffar.
Gösta

bondelinda

• Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #203 skrivet: 08 jun-12 kl 08:21 »
Senaste besked från SJV:
Alla som slaktar och har för avsikt att sälja köttet är från och med 1/1 2013 är skyldiga att kunna uppvisa intyg på dokumenterad utbildning.
Hemslakt för eget bruk undantas utbildning.
Däremot är det fortfarande krav på försöksdjur vid utbildningen. Ärendet ligger nu på riksagens bord. De signaler jag erhållit är att SJV tolkar lagtexten felaktigt.
Får se vad som händer....
Gösta

Det var ju skönt, det innebär ju att den "normale alternativaren" klarar sig från utbildningskravet iaf för hemslakten.

Men självklart Gösta är det bra att du driver frågan! Börjar ju allvarligt fundera på slakteribyggarplanerna igen ;-)
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

LillaSophie

• Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #204 skrivet: 08 jun-12 kl 08:23 »
ja, hoppas att riksdagen kommer fram till samma sak. det är ju inte lätt att hitta en utbildning utomlands heller.  :-\
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Gösta

« Svar #205 skrivet: 14 jun-12 kl 16:57 »
INFORMATION:2012-06-14
Vid dagens kontakt med Jordbruksverket erkänner de att L80 INTE gäller för produktionsuppfödning av kaniner för kött-skinn- eller ull.
Vid förfrågan av Länsstyrelserna har Miriam (SJV) sagt att de kan använda L80 som stöd vid förprövning. Detta har LST tolkat som att den skall gälla. LST kan föreslå/rekommendera L80 men inte KRÄVA att den skall följas. Gäller bolåda; sitthylla samt burmått t.ex.
Gösta

tinaw

• Gäst
« Svar #206 skrivet: 23 jun-12 kl 14:16 »
Finns det inga regler alls då eller? /nybörjare

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #207 skrivet: 23 jun-12 kl 16:38 »
Finns det inga regler alls då eller? /nybörjare

I dag finns det tyvärr inga särskilda regler för produktionskaniner.

Förprövning av stallbygge slipper man om man har färre än 20 vuxna och 150 växande kaniner från den 14 juni i år (L35).

Kaninproducenterna har i ungefär 10 års tid påtalat för jordbruksverket att regler behövs för att styra upp alla möjliga varianter av regeltolkningar som diverse myndighetspersoner och inspektörer gjort. Regler är nu på gång, vi får väl se vad som händer.

Regler för försöksdjur, bl a kaniner, ligger ute på remiss. Jag tror inte att regler för kaniner som föds upp till försök eller till livsmedel blir desamma, trots att det är samma djurart. Då blir det för logiskt enligt myndighetstänket.

tinaw

• Gäst
« Svar #208 skrivet: 23 jun-12 kl 17:12 »
Nej, att djuren skulle behöva samma betingelser är väl för mycket att hoppas på att lagstiftarna tänker...  ::)

Gösta

« Svar #209 skrivet: 30 jun-12 kl 20:59 »
Lite nytt från vårt kära Jordbruksverk >:D
Nu får jag utbilda egen personal utan att använda försöksdjur!
Jag får dock inte använda levande kaniner utan utbildningen skall ske på attrapper??!! ::)
Möjligtvis kan redan döda djur få användas. ???
Den som vill läsa utåtandet i sin helhet kan hämta det på sjv. Dnr 31-6603/12
Vad trött jag blir :-\
Gösta

Gille

• -
« Svar #210 skrivet: 01 jul-12 kl 07:20 »
Jag får dock inte använda levande kaniner utan utbildningen skall ske på attrapper??!! ::)
Gösta
Känns som om de hittar på efter hand... *suckar*
Kaninuppfödare och pelargontant.

tinaw

• Gäst
« Svar #211 skrivet: 01 jul-12 kl 09:21 »
Utbilda egen personal på attrapper...  ??? :o Jag kanske ska börja utbilda mina barn på mjukdjursslakt. Känns som ett bra sätt att förbereda dem för gårdslivet. Eller nåt.  ::)

Gösta

« Svar #212 skrivet: 07 jul-12 kl 22:06 »
Du träffade huvudet på spiken tinaw ;D
Ett tygdjur skall vara övningsobjektet. När handlaget sitter(??) skall övningarna fortsätta med att avliva redan döda kaniner :o
Detta kallar jag dagisverksamhet. Hur kan vuxna(?) människor i en myndighet med våra skattepengar uttala sig på det sättet >:D
Liknar skolans förslag på teoretisk träslöjd. Undrar om de får ha ljudeffekter under lektionerna så de vet hur det låter att såga itu en planka? >:(
Gösta

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #213 skrivet: 07 jul-12 kl 22:28 »
Gösta

Utbilda egen personal på attrapper...  ??? :o Jag kanske ska börja utbilda mina barn på mjukdjursslakt. Känns som ett bra sätt att förbereda dem för gårdslivet. Eller nåt.  ::)

Liseberg i Göteborg har kanske ett överskott av gröna plyschkaniner av både hon och han kön i varierande storlek som kan vara lämpliga. Kanske kan man få köpa dem till ett bra pris i slutet av säsongen. Sedan är det väl bara att provanställa alla som vill gå slaktutbildning  ;)

Min innerliga önska är sedan att utbildningen videofilmas och helst kommer upp på SJV hemsida  ::)

Och tänk vad ledsna alla blir som inte klarar sin provanställning  :(  Dom får helt enkelt åka hem och avreagera sig med att avliva barnens gosedjur  ::) :P

Budskapet i  Jan Troells film Sagolandet är alltjämt helt aktuellt och tidsenligt  :-\

Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

tinaw

• Gäst
« Svar #214 skrivet: 11 jul-12 kl 21:21 »
Alltså, det kan ju finnas tillfällen i livet då man verkligen känner för att döda en grön kanin med rosa öron. Och då är det ju bra att ha en i alla fall teoretisk aning om hur man gör (för jag antar att attrapperna ska återanvändas, så man får väl inte åsamka dem alltför stor skada).  :P Mer liserbergskaniner åt SJV!

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #215 skrivet: 11 jul-12 kl 21:58 »
Kan gubben i kaninen vara kvar, eller måste han vara destinationsuppfödd i så fall?

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #216 skrivet: 11 jul-12 kl 23:09 »
Kan gubben i kaninen vara kvar, eller måste han vara destinationsuppfödd i så fall?
Det där var en svår fråga! Om det är tänkt att han skall återanvändas, så bör han likställas med försöksdjur. Och då bör han vara destinationsuppfödd. Dessutom bör ha åsamkas så litet fysiskt och psykologiskt lidande som möjligt. Han bör alltså ges en rastgård och släppas ut i solen minst en kvart om dan. På en del ställen kelar man även med försöksdjuren, men det är inte ett grundkrav. De skall dessutom ges möjlighet till artenligt beteende. Kolla med jordbruksverket om han behöver en sittpinne.

Om det börjar bli krångliga regler, föreslår jag att man använder sig av en sån här istället. För känsligare personer är nog realismnivån rätt adekvat. Sen föreslår jag att man skickar en till jordbruksverket att leka med också.

Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

tinaw

• Gäst
« Svar #217 skrivet: 12 jul-12 kl 12:48 »
Det där var en svår fråga! Om det är tänkt att han skall återanvändas, så bör han likställas med försöksdjur. Och då bör han vara destinationsuppfödd. Dessutom bör ha åsamkas så litet fysiskt och psykologiskt lidande som möjligt. Han bör alltså ges en rastgård och släppas ut i solen minst en kvart om dan. På en del ställen kelar man även med försöksdjuren, men det är inte ett grundkrav. De skall dessutom ges möjlighet till artenligt beteende. Kolla med jordbruksverket om han behöver en sittpinne.

Om det börjar bli krångliga regler, föreslår jag att man använder sig av en sån här istället. För känsligare personer är nog realismnivån rätt adekvat. Sen föreslår jag att man skickar en till jordbruksverket att leka med också.

;D

Gösta

« Svar #218 skrivet: 13 jul-12 kl 11:26 »
För att få en realistisk upplevelse kanske jag skall sy in en påse med rödfärgat vatten i lilla tygkaninen.Måste ju kunna tömma den på blod. Underar om det räknas som operativt ingrepp o:) Måste nog tala med veterinären.... >:D
Gösta

LillaSophie

• Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #219 skrivet: 13 jul-12 kl 11:28 »
ja, jisses. de har glömt den obligatoriska sista måltiden för kaninen och en präst måste också närvara ... ::)
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Dela detta:

* Inloggade just nu

561 gäster, 2 användare
Anna58, nordictinkerer

* Forum

* Om tidningen Åter

- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser