Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Myndigheter  (läst 71212 gånger)

Gösta

SV: Myndigheter
« Svar #40 skrivet: 20 dec-08 kl 12:31 »
Svenska myndigheter jobbar MYCKET långsamt :-\
Återkommer när det händer något.
Jag har jobbat med dem nu i 30 år :o och är fortfarande inte i mål.

Chast

• Övriga världen
« Svar #41 skrivet: 29 aug-11 kl 15:12 »
Hittade denna gamla tråd och tänkte blåsa liv i den igen.

Har det verkligen inte hänt någonting på över 2.5 år? Har sjv så mycket att göra att man inte kan komma fram till något alls om kaninhållning för kött?

Gösta

« Svar #42 skrivet: 07 sep-11 kl 21:40 »
Visst har det hänt en del men kaninfrågorna har inte direkt första prejoritet på verket. Vi hade kommit ganska långt när aktivisterna la ut filmer på grisuppfödning som gjorde att SJV fick stora skälvan.
Nåväl, detta har skett:
Kaniner skall in bland övriga lantbrukets djur för livsmedelsproduktion.
Förprövningen skall gälla först när 30 avelshonor och 300 växande djur (Ungar) passerats. Kommer att gälla från 2012
Regelverk för produktionskaniner kommer under 2012
Bedövningsmetoder med slag i huvudet blir tillåtet med upp till 70 djur/dag från 1/1 2013.
Gödseldränerande golv (spaltgolv) är under utredning.
Märkning skall åter tas upp om det skall tillåtas utföras av uppfödaren.
Fotring är kraftigt ifrågasatt på grund av nötskador.
Detta är de frågor jag jobbar med mot (eller med ::)) myndigheterna.
Ytterligare frågor gäller transporter av livdjur till slakt, besiktningsrapporter osv.
Gösta

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #43 skrivet: 08 sep-11 kl 22:14 »
Det heter väl skavsår... Jag har då inga problem med ringarna förutom att man gärna tar en storlek större för se till att ringen inte blir för liten när kaninen växer, men det tar då längre tid för ringen att "växa fast" då, den kan sparkas av under ungdjurstiden.
//Lina

Chast

• Övriga världen
« Svar #44 skrivet: 10 sep-11 kl 11:31 »
Förprövningen skall gälla först när 30 avelshonor och 300 växande djur (Ungar) passerats. Kommer att gälla från 2012
Regelverk för produktionskaniner kommer under 2012
Bedövningsmetoder med slag i huvudet blir tillåtet med upp till 70 djur/dag från 1/1 2013.

Gösta

En dum fråga kanske  ::), men kommer det gälla från 1 januari 2012 med att man inte behöver förprövning?

Och det med bedövningsmetod- endast upp till 70djur/dag , är det för att man inte skall bli trött i armen typ och inte orka slå tillräckligt hårt och med det - risk att djuret inte bedövats rätt?

/ Chast - Emma

Gösta

« Svar #45 skrivet: 11 sep-11 kl 00:42 »
Förprövning behövs inte förrän antalet djur överstiger angivet antal (30 + 300)
Gällande bedövning så vet jag inte orsaken till begränsningen. Kan vara mot bakgrund av vad vi slaktar per dag. Vi är två stycken och då kan vi slakta 2x70=140 djur/dag. Är den mängd vi satt som max per dag.
Detta gäller enligt de förhandsbesked jag erhållit från SJV.

Gösta
« Senast ändrad: 11 sep-11 kl 07:37 av Yrmff »

Yrmff

• Gäst
« Svar #46 skrivet: 11 sep-11 kl 07:39 »

Japp!! Då har moderator efter anmälan varit inne och rensat lite smått och gott!

mvh Y

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #47 skrivet: 11 sep-11 kl 11:03 »
Förprövning behövs inte förrän antalet djur överstiger angivet antal (30 + 300)

Paragrafryttare Eriksson undrar om den olyckliga formuleringen med ordet "ryms" kommer att gälla även för kaniner. Det blir i så fall problematiskt eftersom det (väl?) fortfarande inte finns minimimått för annat än sällskapskaniner.

Gösta

« Svar #48 skrivet: 11 sep-11 kl 11:22 »
Burmåtten är ju ett problem eftersom EU-reglerna kommer att styra en del.
Troligen kommer dock burmåttet för hona med kull (vuxenvikt ca 5-6 kg) att bli 0,72 kvadrat och 60 cm hög. Beslut kommer enligt uppgift att fastställas under hösten. Detta ligger ju utanför förprövning och faller under djurskyddslagen.
Gösta

Gösta

« Svar #49 skrivet: 19 sep-11 kl 19:10 »
Tyvärr är det ytterligare förseningar i beslutsprocessen om lagtext för kaninproduktion.
Orsaken enligt SJV är djuraktivisters olika agerande som föranleder en massa extra arbete för verket.
Jag kommer nu under hösten att jobba vidare med dessa frågor. har legat nere under sommaren på grund av en hel del annat jobb.
Gösta

MorAnna

• Västmanland
« Svar #50 skrivet: 20 sep-11 kl 11:17 »
Märkningen är väl det område som JAG helst skulle vilja få färdigt beslut om...

Gösta

« Svar #51 skrivet: 22 sep-11 kl 09:47 »
3 olika märkningssystem används i dag.
1. tatuering i öronen. Skall utföras av veterinär Bedövningssalva utprovas för närvarande. Kan ge tillstånd för uppfödare senare om salvan fungerar tillfredställande.
2. Chip i nacken. Får utföras av uppfödare som har kompetens och utrustning för detta
3. Fotring Ingen metod som i dag är prövad av SJV.
Märkning av kaniner är inte någon prejoriterad fråga för produktion utan en fråga i första hand för kaninavelsföreningen (SKAF)
Gösta.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #52 skrivet: 22 sep-11 kl 14:11 »
Och för oss (Föreningen Gotlandskaninen). :)

Gösta

« Svar #53 skrivet: 22 sep-11 kl 20:35 »
Ingår väl i SKAF eller?
Gösta

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #54 skrivet: 22 sep-11 kl 20:52 »
Ingår väl i SKAF eller?
Gösta

Förefaller vara fri från SKAF, åtminstone behöver man inte vara med i SKAF för att bli medlem enligt stadgarna.

Fru Jansson

• Gäst
« Svar #55 skrivet: 22 sep-11 kl 21:24 »
Och för oss (Föreningen Gotlandskaninen). :)

Men då är det upp till föreningen att kräva märkning?

Jag är ju på väg att fixa genbank, men... blir det märkningstvång så struntar jag i det och så försvann de generna... Typ.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #56 skrivet: 22 sep-11 kl 22:02 »
Men då är det upp till föreningen att kräva märkning?

Jag är ju på väg att fixa genbank, men... blir det märkningstvång så struntar jag i det och så försvann de generna... Typ.

Eftersom det inte finns några märkmetoder som är både användbara och tillåtna kan vi ju inte gärna kräva märkning. Om/när märkning åter blir tillåten är det inte bestämt hur föreningen kommer att agera. Det lär bli en övergångsperiod när nuvarande system med beskrivningsblankett är tillåtet som (sämre, IMHO) alternativ till märkning.

Gille

• -
« Svar #57 skrivet: 23 sep-11 kl 00:23 »
Ingår väl i SKAF eller?
Gösta
Nej, de har inget med varandra att göra.
Kaninuppfödare och pelargontant.

Gösta

« Svar #58 skrivet: 07 okt-11 kl 17:13 »
Tänk vad långsinta vissa personer är!
Det gick inte att sätta dit mig för slaktmetoder så nu försöker nämnda verk att angripa kursverksamheten.
När det gäller utbildning för blivande kaninslaktare så får utbildningen endast bedrivas på försöksdjur! Detta krav gäller endast kaniner :o
Vill du utbilda dig till grisslaktare är det helt ok att använda de grisar som normalt finns i slaktkedjan, men inte kanin.
Till saken hör att det inte finns något lagrum för agerandet.
Vidare så får inte försöksdjur tas in i ett slakteri för livsmedel. Utbildning måste dock ske i ett slakteri.
Moment 22
Får väl köra detta också den juridiska vägen
Gösta

rangs

• -
« Svar #59 skrivet: 09 okt-11 kl 20:03 »
Tänk vad långsinta vissa personer är!
Det gick inte att sätta dit mig för slaktmetoder så nu försöker nämnda verk att angripa kursverksamheten.
När det gäller utbildning för blivande kaninslaktare så får utbildningen endast bedrivas på försöksdjur! Detta krav gäller endast kaniner :o
Vill du utbilda dig till grisslaktare är det helt ok att använda de grisar som normalt finns i slaktkedjan, men inte kanin.
Till saken hör att det inte finns något lagrum för agerandet.
Vidare så får inte försöksdjur tas in i ett slakteri för livsmedel. Utbildning måste dock ske i ett slakteri.
Moment 22
Får väl köra detta också den juridiska vägen
Gösta

har läst de flesta av inläggen om kanin slaktens vara eller inte vara, och jag måste säga att det är helt otroligt hur myndigheterna uppför sig eller kanske skall säga tjänstemännen på berörda myndighet.

man kan ju fråga vad dom får ut av att hela tiden bråka ? dom har fått på nöten en gång och kommer få på nöten fler ggr ! bättre att lägga tid och kraft på de som verkligen missköter sig och sin djurhållning.

Så stå på dig Gösta och vik inte ned dig även om de måste vara påfrestande
Kärlek och krig är detsamma, och krigslister och taktik är tillåtna i båda

Dela detta:

* Inloggade just nu

496 gäster, 1 användare
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser