Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  rundbalskostand?  (läst 17333 gånger)

anders@naturlamm.se

• Västergötland
SV: rundbalskostand?
« Svar #20 skrivet: 17 aug-11 kl 15:10 »
Det verkar som att flera i tråden strängar gräset innan pressning i rundbalar. Jag vill utfärda en varning. Strängläggningen innebär ofta att jordinblandningen i gräset ökar och därmed risken för listeria och annat otyg. Vi har slutat att stränga och har fått mycket bättre ensilage.

Jag vill bara poängtera en sak vad gäller strängläggning. Av rent självklara skäl håller jag med om att risken för jordinblandning ökar vid strängläggning. Men håller man en ordentlig vall finns det många fördelar med att bredlägga gräset för att sedan stränga ihop det. (det finns nyare studier som dessutom (förrutom det jag längre ner kommer presentera ingen större risk för jordinblandning och därmed försämrat foder vid strängläggning dock så måste jag anta att det är välskötta vallar, utan sorkhåler och sönderkörning)

+ effekter med bredläggning av grönmassa för att sedan stränga ihop det:
Snabbare tork = mindre väderberoende (kör först slåtter, byt direkt till strängare -> stränga ihop och låt någon köra pressen direkt bakom strängaren ..ingen / extremt mycket kortare och bättre tork tid)
Motargument -> Innebär en extra körning över fältet, kostnad i diesel för det. Kontraargument -> att köra in mycket vatten i balarna, diesel kostnad för det ?
Risk för packning med extra körning kvarstår dock.
+ Visar på att den snabba tork som blir vid bredläggning innebär bättre värden på fodret
+ jämntorrt (går väll in i ovanstående argument

Sen (enligt mig) så skulle jag se till att jag har en bra vall som i sig innebär minskad risk för jordinblandning, det gäller ju även när du slår det i sträng då risk för jordinblandning också finns där. Även om den är mindre då gräset ligger på mindre yta + en behändling mindre.

Källor:
http://www.trejon.se/content.php?s=223
http://www.jti.se/uploads/jti/r291ms.pdf
http://ex-epsilon.slu.se:8080/archive/00000737/01/2005_44.pdf
http://www.svenskmjolk.se/Mjolkgarden/Foder/Fodermedel/Vall-och-bete/Skord/Bredspridning-av-gronmassan-vid-ensilering-gav-mer-mjolk-i-amerikanska-studier-/

Mvh
Anders Andersson

samaka

• Dalarna
« Svar #21 skrivet: 17 aug-11 kl 20:24 »
okej om vi säger 100kr pressning å plastning å sen gödning slagning osv så är de inte så mkt dyrare att köpa foder för 200-250+moms kr hemkört

Du får nog räkna med att priset för pressning o plastning blir dyrare om den som rullar får sånka ihop gräs på småplättar. Det är väl en sak om man har 15 ha sammanhängande mark med duktigt med gräs, då kanske någon kan räkna hem två traktorer med chaufförer på 100 kr/bal. 60 kr till plast och nät då har vi 40 kr/bal som ska försörja 2 traktorer m chaufförer. Få se... Vi behöver väl minst 1000 kr/tim för de ekipagen. Vilket gör... 25 st bal/tim. Jädrar vad det måste gå då! Det är nästan en varannan minut!!

Lars-Göran

• Torup
    • Halland
« Svar #22 skrivet: 17 aug-11 kl 22:23 »
100 kr per bal gäller nog inte idag.
Men nu är det väl oftast en maskin som både pressar och plastar iallafall han som kör här men det krånglar en del trots ny stor maskin i miljonklassen.Så några tior per bal plus plast och nät tror jag inte räcker långt,och de är värda mer om man som jag tänker på elektrikern som var hos mig.

Elektrikern med lite verktyg i ett bälte kostar 550 kr per timme och då kommer de körandes i en liten opel combo värd 50000kr,något är fel.
Lars
Fåraherde på "fritiden"  55 blandrastackor

samaka

• Dalarna
« Svar #23 skrivet: 17 aug-11 kl 22:31 »
Elektrikern med lite verktyg i ett bälte kostar 550 kr per timme och då kommer de körandes i en liten opel combo värd 50000kr,något är fel.
Lars

Det har du alldeles rätt i!!!

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #24 skrivet: 17 aug-11 kl 22:55 »
Det är ändå billigare hösilage för er som kan ta det själv .
Jag har betalat 1,35kr-1,50 kr kilot torrsubstanns för hösilage som jag hämtat själv hos bonden i alla år .
Då har jag haft bra värden o hög torrsubstanns , vill inte fodra hästarna med gult klibb .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

irma56

• Småland
« Svar #25 skrivet: 19 aug-11 kl 09:00 »
Det är inte bara priset/bal som påverkar när man köper in. Det vill till att det är "rätt" gräs i balen också, inget " hästgräs" eller annat förvuxet. Det skall vara relativt kort, bladrikt och innehålla mycket örter. Då äter fåren upp allt. En billig bal blir dyr om man måste slänga en del. Köpte en gång balar där bonden garanterade att det var ett väldigt spätt foder....sen dess har jag undrat om gräs måste bli som sly för att han skall börja kalla det grovt

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #26 skrivet: 19 aug-11 kl 13:19 »
Irma det är just sånt hösilage jag köper till mina hästar .
Bäst protein halt i dom .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
« Svar #27 skrivet: 19 aug-11 kl 15:24 »
Det är inte bara priset/bal som påverkar när man köper in. Det vill till att det är "rätt" gräs i balen också, inget " hästgräs" eller annat förvuxet. Det skall vara relativt kort, bladrikt och innehålla mycket örter. Då äter fåren upp allt. En billig bal blir dyr om man måste slänga en del. Köpte en gång balar där bonden garanterade att det var ett väldigt spätt foder....sen dess har jag undrat om gräs måste bli som sly för att han skall börja kalla det grovt

;D
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

Dela detta:

* Inloggade just nu

469 gäster, 1 användare
eremit1

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser