Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Morötter.Vad göra?  (läst 2465 gånger)

anders 67

• Dalarna
Morötter.Vad göra?
« skrivet: 05 feb-08 kl 14:53 »
Har så mycket fina morötter i min jordkällare ;D.Nu vill jag ha recept på marmelader,röror,såser,inläggningar,kakor,ALLT....Jo,jag äter dem precis som de är oxå.
Fjällkor,rödkullor,telemarkskor,SRB-kor,dölekor,holsteinkor, lantrasfår,höns,grönsaksodling

Nettus

• Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
SV: Morötter.Vad göra?
« Svar #1 skrivet: 06 feb-08 kl 11:42 »
Har du råsaftcentrifug kan du göra egen juice, det är ju kanongott! Nackdelen är att det är mycket efterarbete med råsaftcentrifug, så man får göra mycket juice på en gång för att det ska kännas mödan värt. Och i så fall måste man frysa in juice, eftersom den inte är så hållbar... Men som sagt, gott är det!
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

Eulalia

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 06 feb-08 kl 12:01 »
skrapet efter centrifugeringen används med fördel i grytor, brödbak och sockerkakor! Så har man inte kastat så fina fibrer..

Annars skulle det vara kul att torka lite morötter, om man hade ett överskott. I slantar eller slamsor. Julienne..?

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #3 skrivet: 07 feb-08 kl 23:21 »
Har du mixer så kan du göra färsk morotssaft....

Kör morötterna i mixern.. Pressa genom en tät sil eller "nötmjölksnät"  ett bra tips... Droppa i morötterna en efter en i mixern annars blir det stockning...

Resterna bakar du med i bakmaskinsbrödet...
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Desideria

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 19 feb-08 kl 20:46 »
Jag strimlar morötter tillsammans med squash och använder som pasta, alltså okokta. Servera med pesto eller en sås på cocosmjölk, orostade cashewnötter, red curry, vitlök, salt. Blanda allt i en skål och mixa till dess du fått en krämig sås. Hälls över "pastan", mycket gott!

hildegard

• Moderator
    • Östergötland
« Svar #5 skrivet: 01 apr-08 kl 20:34 »
Gör långa remsor med osthyveln av hela morötter, stek dem i lite smör eller olja tillsätt örtsalt och hackade nötter eller mandlar, mums! Det är lite jobb att skala morötterna ända in till mitten, men jättegott.

Dela detta:

* Inloggade just nu

674 gäster, 2 användare
Robin Alsing, PLund

* Forum

* Om tidningen Åter

- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser