Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hönsfrågor,  (läst 4855 gånger)

Erik

• Gäst
Hönsfrågor,
« skrivet: 18 jan-08 kl 09:41 »
Har lite frågor om höns,

Måste man ha en tupp? om man inte är intresserad av kyklingar?

Hur många gånger per dag får dom mat? hur mkt?

Kan mat och vatten ges utomhus eller måste dom ha tillgång till detta även innomhus?

Hur länge kan man spara äggen? i normal rumstemperatur?

tack
/Erik

zombivarg

• Jag kan inte leva utan mit liv
    • Skåne
Re:Hönsfrågor,
« Svar #1 skrivet: 18 jan-08 kl 10:11 »
Vad jag vet kan man ha höns utan tupp, men jag tycker tuppen hör till ;). Dom ska ha mat två till tre gånger per dag och jag har läst att stora höns ska ha ca 50g mat per höna hälften om det är dvärg höns men jag vet inte säkert, kanske någon annan här vet. Ger man mat utomhus är det störe risk för objudna gäster som råttor och dylikt vattnet tror jag inte att det spelar någon roll. När det gäller äggen har jag ingen aning :-[.  
When you can live forever
What do you live for

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #2 skrivet: 18 jan-08 kl 10:29 »
Dom ska ha mat två till tre gånger per dag och jag har läst att stora höns ska ha ca 50g mat per höna hälften om det är dvärg höns men jag vet inte säkert, kanske någon annan här vet.
Ger man mat utomhus är det störe risk för objudna gäster som råttor och dylikt vattnet tror jag inte att det spelar någon roll.
Vart läser du ?

Dom flesta hönsägare har ju foderautomat eller annat som gör att hönsen har fri tillgång till fodret.
Och mat 2ggr om dagen är helt normalt.

En trekilos höna behöver 120 gram foder per dag när hon inte värper.
När hon värper är behovet 190 gram av t.ex ett fullfoder som Allfoder eller Felix Värp Hel.

Nuförtiden får man inte mata fjäderfä utomhus i det fria !
« Senast ändrad: 18 jan-08 kl 10:36 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Knopparp

• Halland
« Svar #3 skrivet: 18 jan-08 kl 10:31 »
Hej Erik,
Jag är också ny på det här med höns men har här på forumet lärt mig massor... De har bland annat skrivit om hållbarheten för ägg och den är låååång! Speciellt om du inte tvättar äggen, för de har dels en skyddande hinna när de är nykläckta, men måste du tvätta äggen så ska det vara i varmt vatten, ca 40 grader, för då sluter sig porerna i ägget så det inte kommer in så mycket bakterier. Men har du väl tvättat ägget så reduceras hållbarheten rejält.
Några har haft färska ägg liggandes i månader i typ kylskåpsvärme utan att de blivit dåliga. Tvättade ägg har nog bara en hållbarhet på några veckor.
Ett alternativ till att tvätta ägget om det är skitigt är att ta fint sandpapper och slipa bort ev lort.

/Micke
Bor med make, frigående blandrashöns och Myskankor. Har även katten Sigge och en schäfertik.

johe71

« Svar #4 skrivet: 18 jan-08 kl 10:51 »
Har lite frågor om höns,

jag skulle rekomendera att du köper/lånar en bok om höns, oftast finns det på biblioteket

åters egna bokklubb har en som heter Hönsboken

två klassiker är annars
"Höns : raser, skötsel, uppfödning" av Neuschütz, Karin ,  Odén, Kristina  
"Höns i trädgård" av Neuschütz, Karin  

jordbruksverket har även gett ut två publikationer som kan vara läsvärda... men det är kanske inte det första man ska läsa som nybörjare :)
Rastgårdar för ekologiska värphöns
Äggproduktion i ekologiskt lantbruk

Citera
Kan mat och vatten ges utomhus eller måste dom ha tillgång till detta även innomhus?

bor du söder om dalälven så är det just nu skyddszon 2, vilket innebär att all matning ska ske inomhus och rekomendationen är även att hönsen hålls inomhus.. detta pga fågelinfluensautbrott i polen och tyskland
mer info om fågelinfluensa finns här: http://www.fagelinfluensa.info/
« Senast ändrad: 18 jan-08 kl 10:51 av johe71 »

Bovanägare

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 18 jan-08 kl 12:21 »
Förutom maten så vill hönsen ochså ha kalktillskott tex. snäckskal, sittpinnar, reden att värpa i, strö eller sand att bada i. Mina vita värphöns av lättare typ äter ca. 120 gr. om dagen av fenix helfoder de har fri tillgång. Höns vill inte heller ha drag eller fukt. Lycka till!

Erik

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 18 jan-08 kl 12:26 »
räcker det med sandbad utomhus eller vill dom ha det innomhus med??

Gris-Eva

• ~Allt är vackert som ses med kärlekens ögon~
    • Västergötland
    • Ms Piggy's Pet Pigs
« Svar #7 skrivet: 18 jan-08 kl 12:26 »
Måste man ha en tupp? om man inte är intresserad av kyklingar?

Bor du i ett tätbebyggt område krävs det tillstånd att ha höns har jag för mig.
Bor med min sambo på en liten gård med våra bästa vänner som är 2 hästar, 5 hönor+1 tupp, 15 minigrisar, 2 katter & linderödsvinen Bianca och Lisen.:)
Vi har en liten uppfödning av minigrisar. Ms Piggy's Pet Pigs. www.minigrisar.se

Melica

« Svar #8 skrivet: 18 jan-08 kl 12:27 »
På ägg man köper är hållbarheten angiven till 28 dagar. Det är den tid de förväntas hålla om de är tvättade och förvaras i rumstemperatur. I en affär där jag handlar ibland ligger äggen framme :(

Egna ägg som man inte tvättar och som förvaras i kylskåp har mycket längre hållbarhet :D.
Är på jakt efter dvärghöns som lägger färgade ägg. Gröna, mörkbruna eller prickiga. Köper gärna avelsägg. Är även intresserad av blandraser.

Bovanägare

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 18 jan-08 kl 13:00 »
På vintern ska de ha sandbad eller nåt annat och bada i inomhus. Dels för att du inte får ha dem ute nu om du bor söder om dalälven och dels för att sanden fryser ihop ute och kanske blir blöt och det gillar dom inte. Vilken låång mening det blev. Tvättade ägg håller sig minst en månad i kylskåp om de är felfria.

soulis

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 18 jan-08 kl 13:04 »
Dels för att du inte får ha dem ute nu om du bor söder om dalälven
vad är detta?

Bovanägare

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 18 jan-08 kl 13:06 »
Fågelinfluensan det är skyddszon 2. Man ska ha dem inomhus vad jag har förståt.

Bovanägare

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 18 jan-08 kl 13:09 »
Förlåt gick in och kollade jordbruksverket hobby får hållas ute om de är inhängnade.

Gris-Eva

• ~Allt är vackert som ses med kärlekens ögon~
    • Västergötland
    • Ms Piggy's Pet Pigs
« Svar #13 skrivet: 18 jan-08 kl 13:17 »
Hur länge kan man spara äggen? i normal rumstemperatur?

Här är en bra tråd om hållbarhet. :D
http://www.alternativ.nu/yabbv2/index.php?board=16;action=display;threadid=29048
Bor med min sambo på en liten gård med våra bästa vänner som är 2 hästar, 5 hönor+1 tupp, 15 minigrisar, 2 katter & linderödsvinen Bianca och Lisen.:)
Vi har en liten uppfödning av minigrisar. Ms Piggy's Pet Pigs. www.minigrisar.se

zombivarg

• Jag kan inte leva utan mit liv
    • Skåne
« Svar #14 skrivet: 18 jan-08 kl 22:01 »
 Jag läste det i boken; höns i trädgård men missade att det skulle vara av vardera torfoder, grönfoder och mjukfoder :-[.  Men även om jag missade så blir det för lite mat till hönsen  ???. Glad att jag fick reda på detta innan jag skaffat några höns, ska viserligen ha dvärgar, men det hade inte varit roligt att veta i efter hand att man gett sina höns förlite mat usch :'(. Sönt att veta att man kan ge fri tillgång till maten och inte dela upp den på olicka tider på dygnet  :P.
When you can live forever
What do you live for

Margit

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 24 jan-08 kl 20:23 »
Hänger på den här tråden med hönsfrågor...

Min dvärgkochin Ingela ruvade fram 7 st. blandraskycklingar som kläcktes 6 januari. De är alltså knappt tre veckor.

Fram tills i dag har jag haft dem inhägnade separat med hönsnät som "tak", men eftersom de andra hönorna sätter sig där och skiter rakt ner på kycklingarna så tog jag bort taket i dag.

Nu vid 19-tiden när jag skulle släcka så sitter Ingela på sittpinnen  ??? :o kycklingarna ligger ensamma och trycker i redet...varför väljer "morsan" att göra så tro?

De har ju börjat få en hel del fjädrar och är ganska stora, dessutom håller hönshuset (pannrummet) c:a 17 grader så det är nog ingen fara med värmen, jag tycker bara att det var konstigt.

Borde jag ha burit ner henne till kycklingarna och lagt på taket igen  :-\? Vad tycker ni?

Bovanägare

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 24 jan-08 kl 20:31 »
Jag tror de klarar sig när du har så pass varmt där inne så det är nog onödigt att stänga in morsan. Hon hade kanske läängtat efter sittpinnen hi hi. Det är nog ingen fara.

amarantus

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 24 jan-08 kl 20:53 »
Det är sååå varmt ;D öhm hade jag varit dig så hade jag satt ner henne igen! så hon inte glömmer bort sina små :)

Inga bra egenskaper om de går ifrån dem så tidigt! De brukar hoppa upp på pinnen när de är ca 6-8 veckor! Alltså när de kan hoppa själva.

Men hon kom kanske ur gängorna när du lyfte taket och glömde av sig.

Margit

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 24 jan-08 kl 20:54 »
Jag tror de klarar sig när du har så pass varmt där inne så det är nog onödigt att stänga in morsan. Hon hade kanske läängtat efter sittpinnen hi hi. Det är nog ingen fara.

Det låter bra, puh!!
Ja det verkar faktiskt som att hon hade längtat väldigt  ;D. Hon gjorde likadant för ett par dagar sedan när hon fick komma ut för ett sandbad...då hoppade hon upp på pinnen och satte sig tillrätta, men då tog jag ner henne och satte in henne till kycklingarna.

Margit

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 24 jan-08 kl 20:56 »
Det är sååå varmt ;D öhm hade jag varit dig så hade jag satt ner henne igen! så hon inte glömmer bort sina små :)

Inga bra egenskaper om de går ifrån dem så tidigt! De brukar hoppa upp på pinnen när de är ca 6-8 veckor! Alltså när de kan hoppa själva.

Men hon kom kanske ur gängorna när du lyfte taket och glömde av sig.

Oj då...tror du hon glömmer dem, det tänkte jag inte på  :-\.

Hmm...jag hade en tanke på att de är ju så stora för sin ålder, så mamman kanske tycker att de ska klara sig...typiskt, ska jag gå ner nu och sätta tillbaks henne tro...vilket dilemma!

Dela detta:

* Inloggade just nu

772 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser