Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vintervila - inget extraljus ?? eller  (läst 2159 gånger)

HönsMaya

• Uppland
    • MayaMadeSpace
Vintervila - inget extraljus ?? eller
« skrivet: 06 jan-08 kl 14:45 »
Vad gör ni som ger era höns vintervila?
Får de inget extraljus , eller får de mindre att äta eller , vad är det som gör att ni ger dem vila?

???

/Maya
Mamma till fyra, mormor till tre. Jag har i djurväg:Kissekatt och hönsor; Isbar, Maran, Araucana och Mignonankor. Akvarium med bl.a. Malar, Botior och olika tetror. Handgrävd damm och bäck. Guldfirrar i dammen.

annan

Re:Vintervila - inget extraljus ?? eller
« Svar #1 skrivet: 06 jan-08 kl 14:56 »
mindre ljus, endast en lampa som förstärker de ljusa timmarna. de tillåts vila på de mörka timmarna istället för att blända på med ljus halva dygnet och trigga dem att lägga fler ägg än de annars nog skulle göra.
god och bra mat samt fina reden och hönshus får de året runt, jag drar inte ner på matvolymen

de ger sig själv vila, jag ger dem förutsättningarna
« Senast ändrad: 06 jan-08 kl 14:56 av annan »
"jag har storslagna visioner och maxade projekt" Peps.

Musseron

« Svar #2 skrivet: 06 jan-08 kl 15:30 »
Räcker vanliga glödlampor i kupa i belysningsväg? Eller har ni speciella lampor i era hönshus?
Jag vill också ge mina blivande hönor ett så naturligt liv som möjligt.... helst skulle jag också vilja dra mig lite tillbaka när mörkret härskar :)
Blivande hönsägare, ett litet -ombyggnadsprojekt bort. Skulle gärna ha  Hedemora, Jersey Jätte, Norska Jär, Maran, Orpington och Grönvärpare.

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #3 skrivet: 06 jan-08 kl 15:32 »
Om hönorna trots inget extraljus envisas med att lägga tre fyra ägg om dagen på fem hönor då?

Eller blir det bättre nästa år? De blir ett år i januari februari någon gång.
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

LM

• Föder upp gotlandskaniner i genbank.
    • Närke
    • Kaninhålan
« Svar #4 skrivet: 06 jan-08 kl 15:41 »
Blinkfria lysrörsarmaturer är nog det bästa i hönshuset.
OBS! Se till att armaturen är godkänd för att ha i dylika utrymmen.
« Senast ändrad: 06 jan-08 kl 19:51 av LM »
Gotlandskaniner, genbank.

HönsMaya

• Uppland
    • MayaMadeSpace
« Svar #5 skrivet: 06 jan-08 kl 15:42 »
När jag drog ner på ljustimmarna så började min knäppa, älskade IsaBrun "hilma" lägga ägg från sittpinnen, vilket självklart resulterade i krasch.
(den bästa förklaringen till detta är att hon lägger ägg så tidigt på morgonen , och är det beckmörkt så ser hon inte att gå till redet)
Jag tänder lampan vid halv fem , släcker mitt på dan typ fyra timmar, och drar igång den igen på eftermiddan och så lyser den till halv åtta.

Jag pendlar och reser långt varje dag. Jag hoppas att mina pönsor mår bra med detta ljusschema, de verkar må exelent. Det är vad de säger till mig iaf.

8)

/Maya
Mamma till fyra, mormor till tre. Jag har i djurväg:Kissekatt och hönsor; Isbar, Maran, Araucana och Mignonankor. Akvarium med bl.a. Malar, Botior och olika tetror. Handgrävd damm och bäck. Guldfirrar i dammen.

LM

• Närke
    • Kaninhålan
« Svar #6 skrivet: 06 jan-08 kl 15:49 »
Det bästa är nog att förlänga ljustimmarna på morgonen och förstärka under dagen för att sedan låta ljuset slockna före skymningen så att de får en naturlig skymning och hinner ta sig upp på pinnarna innan det blir kolmörkt.
« Senast ändrad: 06 jan-08 kl 15:57 av LM »

HönsMaya

• Uppland
    • MayaMadeSpace
« Svar #7 skrivet: 06 jan-08 kl 15:51 »
hmm, ok...det låter klokt och logiskt...ska nog köra på det i stället.
 :-\

/Maya

LM

• Närke
    • Kaninhålan
« Svar #8 skrivet: 06 jan-08 kl 15:57 »
Citera
får de mindre att äta
Ju kallare det är desto mer behöver de äta för att hålla värmen. Jag tycker att fri tillgång till mat (året runt) är bäst.

Lycka

• Ångermanland
« Svar #9 skrivet: 06 jan-08 kl 16:07 »
Blinkfria lysrör ????
Frågade efter det sist men ingen visste,
så det blev vanliga.
Ger mina ljus ca 7tim/ dag de har vilat sen slutet på sept.
En höna lägger ägg började på julafton.
De resterande 16 vilar upp sig.
Håller  + 10 hela vintern
Hedemorahöns

LM

• Närke
    • Kaninhålan
« Svar #10 skrivet: 06 jan-08 kl 19:51 »
Citera
Blinkfria lysrör
Man måste ha en lysrörsarmatur som innehåller ett s.k. HF don.
Detta gör att lysrören blinkar med en högre frekvens än vad hönorna kan uppfatta, vilket gör att hönorna inte störs av belysningen.
Själva lysrören är desamma.  :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

744 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser