Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ruvning på g??  (läst 980 gånger)

mati

Ruvning på g??
« skrivet: 05 jan-08 kl 16:14 »
Hej!
Är nybörjare på höns  :-[ Men ena Orphington hönan ligger i värpredet. Helt uppburrad som en boll ??? Är lite osäker på om hon ruvar eller om hon är skadad på något sätt.. ??? Lyfte ut henne, och hon lade sig platt fall på golvet, så jag lade in henne igen, och hon burrade ner sig direkt..hon ligger på 6 ägg, 5 utav dem måste väl vara de andra hönsens..har hon tänkt ruva de med?? Om hon ruvar, och de är befruktade, hur länge ligger hon innan de kläcks?
Tacksam för svar!
Mvh Tina

Solöga

• Jag vill, jag kan, jag SKA!
    • Småland
    • Furukull
Re:Ruvning på g??
« Svar #1 skrivet: 05 jan-08 kl 17:40 »
Hej. Jag tycker att det verkar som att hon vill ruva.
De ruvar i ca 21 dagar har jag för mig.

När mina har börjat ruva så har jag stäng om dom med kycklingnät så att de får vara själva. Därinne har de mat och vatten och tillräckligt stor yta för att kunna gå ifrån och göra sina behov.
De kan bli lite rastlösa en stund när de märker att de inte kan gå ut men de har alltid ganska snart gått tillbaka för att ruva.
Jag fick stänga in dem för att de andra hönorna hela tiden körde bort henne som "låg" för att lägga sina ägg där. Till slut så blev ruvhönan så störd att hon slutade ruva - trist.
Men det är ju inte säkert att dina gör så. Håll lite koll på äggen under henne så att de är rena.
Hon kommer med all säkerhet att ruva de andras ägg ihop med sina egna.
Du kan lägga dit fler om hon bara har ett fåtal.
Lycka till!

LM

• Föder upp gotlandskaniner i genbank.
    • Närke
    • Kaninhålan
« Svar #2 skrivet: 06 jan-08 kl 12:59 »
Hönan gör ingen skillnad på egna och andras ägg, alla ägg i redet ruvas.
Märk äggen (rita tex en ring runt ägget) hon har under sig och plocka bort nytillkomna ägg varje dag. Detta för att om du får olika "startdatum" på ruvningen av äggen så kommer de sist tillkomna äggen troligtvis att bli "övergivna" då hönan måste lämna redet med de kläckta kycklingarna efter ett par dagar (för att ge dem vatten och mat) och då dör de sista kycklingarna okläckta.
Ruvningen bör ta 21 dagar +/- ett par dagar.
Stäng inte in henne om inte de andra hönsen är elaka, håll lite "koll".
Orpington brukar vara bra på att ruva och fostra de små.
Lycka till!  :)
« Senast ändrad: 06 jan-08 kl 13:00 av LM »
Gotlandskaniner, genbank.

mati

« Svar #3 skrivet: 06 jan-08 kl 16:32 »
Hej!
Tack för bra svar! Nu har det klarnat ;D
Trodde inte att de ruvade på vintern, utan var helt säker på att det var först till våren. Där ser man ;)
mvh Mati

Dela detta:

* Inloggade just nu

584 gäster, 1 användare
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser