Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lilla Moon  (läst 212125 gånger)

Filip Skräplund

SV: Lilla Moon
« Svar #360 skrivet: 21 aug-08 kl 23:10 »
http://www.uula.fi/svenska/uula-fargkarta.html

Ungefär som "Myrsky" i färgkartan kanske?
Den är lite mörk, men passar nog bättre än kromgrönt, som jag egentlgen gillar men också tycker blir för skarp på hussnickerier.
Det är svårt att blanda gröna kulörer själv har jag märkt, att blanda i lite grått i grönt ger bara såna mesiga färger som du visade på en bild.

Eller "Sammal"...
« Senast ändrad: 21 aug-08 kl 23:27 av Filip Skräplund »
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #361 skrivet: 22 aug-08 kl 10:11 »
Detta skall vara Kromoxid enligt butiken men gillar den icke.. blir för skarp.. samma kulör som dörren.. nåt mitt emellan den ljus och den grönaste och åt det gråare hållet?

Jo, den är ju ganska skarp. Grön umbra är ju mindre skarp det kanske kan passa bättre?
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Troy McClure

• Västmanland
« Svar #362 skrivet: 22 aug-08 kl 10:29 »
Idag ska jag vara Palleman. Har direkt på morgonen klivit i blåstället. Här ska kreeras! Först ska veden få sig en stapling, sen får vi se vad som händer. :D

Palleman

• Pallefierad
    • Patrik Eriksson
« Svar #363 skrivet: 22 aug-08 kl 17:48 »
Toppen toppen.. ut och jobba med er folket..

Filar vidare på färgen här.. men idag vart det uppsättning av takrännor med distanserna (se bild)

och bygga 2 grindar till. den lilla gröna vid brunnen, den bruna vid infarten och förlänga den befintliga..
Finurlig grabb som bor på ett historieboks nämnt torp i Göteborg. Torpet Mon, fyllt med ankor, vaktlar, höns, katt, vänner och härlig trädgård. Mitt i pulsande staden, mitt i lugna skogen!

http://www.torpetmon.se Urban Farming - Bed & Breakfast

Palleman

• Pallefierad
    • Patrik Eriksson
« Svar #364 skrivet: 24 aug-08 kl 20:29 »
Dagens skörd..  ;D
Finurlig grabb som bor på ett historieboks nämnt torp i Göteborg. Torpet Mon, fyllt med ankor, vaktlar, höns, katt, vänner och härlig trädgård. Mitt i pulsande staden, mitt i lugna skogen!

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #365 skrivet: 24 aug-08 kl 20:32 »
Vad är det för sorts svamp?
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Palleman

• Pallefierad
    • Patrik Eriksson
« Svar #366 skrivet: 25 aug-08 kl 08:21 »
Vad är det för sorts svamp?

Små små Kalle Johan, lite tidigt för svamp i denna skog verkar det som.. 1 vecka till så..   ;D

Nu frukost, sen dags att handla spårvagnsbeige och grön.. (igen)  :-\

linnlusa

• Gäst
« Svar #367 skrivet: 25 aug-08 kl 14:51 »
Nähä du Palleman, sä där ser INTE små Kallar ut ! Du får nog skaffa dig en svampbok  ;).

Margit

• Gäst
« Svar #368 skrivet: 25 aug-08 kl 15:59 »
Precis vad jag tänkte med, Palleman du lever väl!!???

Palleman

• Pallefierad
    • Patrik Eriksson
« Svar #369 skrivet: 25 aug-08 kl 16:28 »
Precis vad jag tänkte med, Palleman du lever väl!!???

:o Dom är ju gröna på undersidan... hmm.. weird..

Filip Skräplund

« Svar #370 skrivet: 25 aug-08 kl 16:32 »
Dom verkar vara hallucinogena.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

linnlusa

• Gäst
« Svar #371 skrivet: 25 aug-08 kl 16:37 »
Lägg in ett par bättre bilder, undersidan tex så ska vi nog klura ut vad det är.
Tror att de halucinogena är lite mindre  ???

Erik

• Gäst
« Svar #372 skrivet: 25 aug-08 kl 22:08 »
Beskrivning:
• Hatt välvd, ljusbrun till mörkbrun, ofta skrynklig mot hattkanten, i fuktigt väder klibbig.
• Fot vit till ljusbrun, vanligen knubbig, med ett vitt ådernät (syns tydligast upptill).
• Rör som unga vitaktiga, senare gula till gulgröna.
• Svampkött vitt, strax under hatthuden svagt brunviolett.
• Smak mild, nötlik.

Hatthuden kan ibland bli grönfärgad vid upphettning. Det är en naturlig egenskap hos vissa arter eller populationer av stensoppar och har ingen negativ inverkan på matvärdet. Färgen uppkommer vid upphettning och försvinner så snart svampen har svalnat.

Förväxlingssvampar:
Gallsopp - ofta med mörkare ådernät, bitter i smaken, oätlig.
Finluden stensopp - hatt finluden. Svampkött vitt strax under hatthuden, god matsvamp.
Rödbrun stensopp - med mörkare rödbrun, ofta gropig hatt, god matsvamp.
Brunsopp - saknar ådernät på foten, god matsvamp.

SarLa

• Stundtals kreativ, känslomagnet.
    • Västergötland
« Svar #373 skrivet: 25 aug-08 kl 22:58 »
Oj det ser inte ut som karl johan
ät inte
Irrationellt tänkande, Stundtals kreativ konstnärssjäl. Koffeinist med svaga njurar o flackande blick

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #374 skrivet: 25 aug-08 kl 23:32 »
Soppar är sällan giftiga, det är skumma sorters skivlingar man framför allt måste passa sig för.

Mina små gräsmattesvampar är skivlingar som normalt är ljusbruna men om de växer upp i mörker (t ex under en presenning) så blir de blågröna och slemmiga. Blågrönfärgen finns kvar även om de sedan utsätts för solljus. Jag har aldrig försökt äta någon av dem och håller hunden borta från dem så gott det går.

Palleman

• Pallefierad
    • Patrik Eriksson
« Svar #375 skrivet: 28 aug-08 kl 09:00 »
Strunt i svamparna nu..  ;D, gör ett nytt försök på söndag  :-[.

Vill slå ett slag för min nya hemsida.. kritik önskas.. blir ej nöjd.. nån kunnig inom detta kanske?  :-\

http://www.patrikeriksson.com

Skågedalen

• -
« Svar #376 skrivet: 28 aug-08 kl 09:58 »
Tja Palle

Tycker nog att hemsidan är för bred...

I löptext så rekomenderar jag att ha kortare rader, blir enklare att läsa.. Tog dessutom en hiskelig tid att ladda bilderna...

Få till lite Storleksändringar i Rubriker i texten så man får  bättre flöde i texten

hmm eller så fungerar den inte alls i Firefox på mac för under arbete ser det JÄTTEKONSTIGT ut...
Text upp i bilderna och bilderna är duplicerade ute i höger

Skulle vilja ha en klarare avdelad top, det är snyggt men någon form av avdelning neråt... skulle jag gilla

Följer för övrigt denna tråd slaviskt väldigt roligt att läsa om dina framsteg :D
Lämnade gården för 5 år sedan på grund av anledningar, längtar tillbaka men får bli när livet tillåter det igen.

Skågedalen

• -
« Svar #377 skrivet: 28 aug-08 kl 20:58 »
oj ingen har sagt något sen min kritik.. hoppas ingen tog illa vid sig... :/

konstarterar dock igen att sidan inte fungerar nå vidare hos Mac /Firefox
Lämnade gården för 5 år sedan på grund av anledningar, längtar tillbaka men får bli när livet tillåter det igen.

Erik

• Gäst
« Svar #378 skrivet: 28 aug-08 kl 21:15 »
Hemsidan ser bra ut tycker jag, du har gjort ett bra jobb där med  :)

Palleman

• Pallefierad
    • Patrik Eriksson
« Svar #379 skrivet: 31 aug-08 kl 09:02 »
Morron på eder alla!!

;D Nu vaken efter 100 mil långa resan, åker ju alltid på en loppis i Nykvarn varje år och som vanligt gör man fynd. Kul att komma hem och krama mor & far och äta mammas goda kakor och se pappas alla fynd hand plockat iordning till mig  ;D
Men loppisfynden, en del av dom.. nedan.

- Hyvelbänk , 40 kr
- Symaskin, trampad med snyggt bord, infrästa detaljer i skivan, 50 spenn
- Kopparkastruller och stekpannor i koppard lock, 100 riksdaler
- helgjuten mässingskandelaber, 20 kr
- Tvättkorg i trä, 10 kr
- sen plus massa annat roligt... Bilen full som ni ser..

Innan resan var det altandags att få ett runt räcke, skall sedan kläs in med säckväv som det skall klättra klängväxter i.. planen skall grusas i veckan så det blir rent och snyggt här..

Nu ut och måla räcket igen, sen dags för gymmet (välbehövligt) och kanske svampskogen..

Dela detta:

* Inloggade just nu

425 gäster, 1 användare
PatrickMal

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser