Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  K-märkt får och inte får?  (läst 10207 gånger)

Suzniz

  • Inlägg: 175
K-märkt får och inte får?
« skrivet: 23 nov-07 kl 17:13 »
Vi har funderat på att fråga två killar om de vill sälja ett hus här. Det bara förfaller tycker vi och det är ju synd. Det är visst K-märkt. Vad får man göra och inte göra med ett K-märkt hus? Vi vill ju inte bo hur gammaldags som helst om vi får köpa. INte troligt att de släpper det, men man kan ju alltid fråga.
Söker mig ut till djur och natur när livet tränger på. Har en underbar familj: Make och två tjejer på 3 ½ och 6 år. 4 gossiga getter, 3 katter, myskankor, dvärg kochin, påfågelduvor, kaniner och marsvinet Knasper.

Prins Tuvstarr

  • Redaktör
  • Inlägg: 1891
  • Var frukt har sin mognadstid.
    • Dalsland
Re:K-märkt får och inte får?
« Svar #1 skrivet: 23 nov-07 kl 18:07 »
Hej Suzniz

K-märkt är inget enhetligt begrepp utan omfattar många olika skydd av byggnader och miljöer.

Hus som blivit kulturhistoriskt märkta ska renoveras varsamt. Du måste kolla om märkningen även gäller inomhus, som i så fall innebär att du inte får göra ändringar i planlösningen bla. Gäller det bara utvändigt så kommer du ”lättare” undan. Renoveringen bör ske efter följande rangordning: De gamla byggnadsdetaljerna, om möjligt, ska återställas. Är de i bortom all räddning ska nytt material, samma som det gamla, ersätta det som inte går att räddas. Tex om huset måste få nya fönster ska de ha samma utformning och storlek som de gamla, om de inte går att renovera. Takets utseende, takfot, skorstensutformning, ev trappräcken, dörrar, dörrfoder, fönsterfoder, fasadens utformning mm är också detaljer som ska bevaras.

Lite allmänt

Det är svårt att få igenom framtida utbyggnader av huset. Det kan gå om tillbyggnaden görs i samma stil som det gamla, gärna i vinkel bakåt så att huset framifrån bevarar sitt utseende. Finns även dom som fått igenom att altanbygge med tak. Kolla detta med din kommun vad som gäller just för "ditt" hus.

Hus som är kulturhistoriskt märkta har inte samma skydd (=svagare) som kulturminnes märkta hus. Egentligen är skyddet rätt tandlöst, för en kommun kan häva skyddet om det står i vägen för nybyggnation eller ett vägbygge. Enligt min mening så är det så att om kommunen inte har egna intressen av själva marken så är det noga med byggnadsrenoveringen. Annars rivs de direkt om marken behövs till annat. Tråkigt nog.  :(

Det fanns inga bidrag (2006) att söka för kulturhistoriskt märkta hus. Kan ha ändrats nu(?).

Lycka till.  :)

Prins Tuvstarr
fd utställningsansvarig för en Kulturhistorisk byggnadsinventering.




Läs gärna här om detta ämne.

Hemma på min gata i stan fanns ett kulturhistoriskt minnesmärkt hus som stod ivägen för ett bygge. Vips rev man ner det och byggde ett hyreshus med 12 lägenheter.

Lycka till.

Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

515 gäster, 5 användare (2 dolda)
ktulo, Sussare, Anna 123

* Forum

* Om tidningen Åter



- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser