Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  foderstat till häst  (läst 9177 gånger)

Lars Pers Maria

• -
foderstat till häst
« skrivet: 14 nov-07 kl 00:22 »
Någon som vet var jag hittar hästens foderbehov? Jag har analyserat allt hö och ensilage i år och vill veta hur mycket kraftfoder mm mina hästar ska få. har letat på slu.se men det är verkligen krångligt att hitta där. Sett att på hippo... kan man beräkna själv men jag vill ju veta vilket behov hästen har av de olika ämnena. Någon som vet?
Nybyggarkvinna från förförra seklet. Pånyttfödd bondesjäl som vill hålla släktgården vid liv och inte glömma gamla kunskaper. Man o tre stora barn.
Getgård med ostproduktion, ett par hästar, höns, ankor, råttfångare, highländare, anställd islandshund och en tax som lagårdskatt.

Norrsken

• -
Re:foderstat till häst
« Svar #1 skrivet: 14 nov-07 kl 07:15 »
Jag har aldrig kollat på slu:s hemsida. Vet bara att mor min skaffade material därifrån när vårt sto var dräktig.. En riktigt bra och informativ skrift som gör det enkelt att räkna ut hästens foderbehov. Vore jag som du så skulle jag ringa slu och prata med en riktig människa. Att beräkna efter foderföretagens tabeller ger tyvärr ofta rekomentationer att ge betydligt mer kraftfoder än vad hästen behöver ::)
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

Charlotte

• -
« Svar #2 skrivet: 14 nov-07 kl 07:54 »
Gå in på:
http://hippocampus.slu.se/hastens_foder/foderstatsprogram/enter.cfm
Och fyll i uppgifterna om hästen, tryck sedan på beräkna (man behöver inte fylla i vad man tänkt ge sin häst) så får man fram hästens behov.
                       Mvh
                    Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

buschiq

• Värmland
« Svar #3 skrivet: 14 nov-07 kl 08:32 »
Tycker att det var ett konstigt foderberäkningsprogram...

Jag gav upp när jag kom till 10 kg hö per dag ( plus övrigt foder ) till min feta shettis och det ändå sa att han fick för lite grovfoder!?!
I dag får han max tre kilo och han är en liten köttbulle som sakta bantas och motioneras ner till normalvikt.

(Häromdagen fick han förresten själv hämta rundbalen med hö från en granngård på sin flakvagn - med matte ledandes förstås! Nästan 350 kilo att dra, inkl vagnen - han är en stark kille.)

Falin

• -
« Svar #4 skrivet: 14 nov-07 kl 10:47 »
Det finns en jättebra bok av M Planck som heter Hästens näringsbehov och utfodring, eller något snarlikt i alla fall....  ;) Den är en riktig bibel!

Här finns ett annat program: http://www.freefarm.se/djur/ogs/

buschig: Glömde du kanske att fylla i ts-halt eller något i den stilen? Det brukar stämma hyggligt annars, faktiskt.

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
« Svar #5 skrivet: 14 nov-07 kl 11:06 »
Tycker att det var ett konstigt foderberäkningsprogram...

Jag gav upp när jag kom till 10 kg hö per dag ( plus övrigt foder ) till min feta shettis och det ändå sa att han fick för lite grovfoder!?!
I dag får han max tre kilo och han är en liten köttbulle som sakta bantas och motioneras ner till normalvikt.

Då låter det som att du angett fel vikt på hästen i programmet. Minns jag inte fel är minimigränsen för grovfoder ca 1,2 kg hö per kroppsvikt. Ger man mindre än detta bör man hellre öka grovfodergivan och dra ner på kraftfodret.

Sar

• hvilaro.blogspot.com
« Svar #6 skrivet: 14 nov-07 kl 11:08 »
Någon som vet var jag hittar hästens foderbehov? Jag har analyserat allt hö och ensilage i år och vill veta hur mycket kraftfoder mm mina hästar ska få. har letat på slu.se men det är verkligen krångligt att hitta där. Sett att på hippo... kan man beräkna själv men jag vill ju veta vilket behov hästen har av de olika ämnena. Någon som vet?

Du får uträkningen av vad hästen behöver (med extra tillägg för dräktighet, lösdrift och arbete) i slutet när du gjort beräkningen. Annars har Planck skrivit informativa böcker i ämnet.

Norrsken

• -
« Svar #7 skrivet: 14 nov-07 kl 14:07 »
Det finns en jättebra bok av M Planck som heter Hästens näringsbehov och utfodring, eller något snarlikt i alla fall....  ;) Den är en riktig bibel!

Tror nästan att det var den som mor min beställde från slu. Riktigt bra i så fall!

Vildvittra

• Värmland
« Svar #8 skrivet: 14 nov-07 kl 15:41 »
Freefarm är en bra länk. Glöm bara inte att fylla i eget hö och värdena, annars blir det fel. Sen är det ofta så att man överskattar sin hästs arbete. Många skriver att hästarna gör hårt arbete när de i själva verket bara promenadrids. Sen måste man också ställa in vilken typ av häst man har. Är det en unghäst så har jag för mig att freefarms program inte funkar.

Det bästa är ju att läsa nån bok (typ Planck, jättebra böcker) och lära sig räkna från grunden. Men att sen ha ett program där man kan laborera lite med olika kraftfoder etc för att få Ca/P-kvoten rätt etc.

Annars kan du väl lägga ut din hästs ålder, ungefärliga vikt, arbete och grovfodervärdena så är det säkert flera här som kan hjälpa dig.
Det är också viktigt att ta med i beräkningen i fall hästen är lätt- eller svårfödd. Det vet man kanske inte om det är en ny häst, men om du haft den nåt år har du säkert en uppfattning.

Jag har också för mig att freefarm brukar ligga lite högt i beräkningen, dvs behov. Mina islandshästar behöver inte så mycket energi som freefarm tycker. Men det vet jag eftersom jag känner mina hästar. Sen tror jag att det räknar på en protein/energi-kvot på exakt 6. Har man en häst som kräver en högre proteinkvot får man ha med det i beräkningen.

Vildvittra
« Senast ändrad: 14 nov-07 kl 15:50 av Vildvittra »

Sar

• hvilaro.blogspot.com
« Svar #9 skrivet: 14 nov-07 kl 22:07 »
Det har ju varit en hel del foderdiskussioner på senaste som gått ifrån att räkna på kvoterna (vad gäller protein och energi) för att istället koncentrera sig på att hela behovet är uppfyllt oavsett vad kvoten sedan landar på. Har man dock haft sin häst ett par år och vet hur den fungerar kan det nog vara en säkerhet att veta att man ligger på liknande kvot som tidigare.
Jag har själv haft problem i år då vårt hösilage har väldigt låga värden och jag hamnar på ca 5,5 i kvot (kraftfodret inräknat). Jag hade föredragit att ligga på en högre kvot då hon dessutom är dräktig- är dock inte i 8:e månaden än.
Ifråga om diskussioner ang. analys eller inte måste jag säga att jag är själaglad över att ha fakta på bordet och inte behöva enbart gissa mig fram med ett dräktigt sto, hon hade fått i sig alldeles för lite proteiner trots fri tillgång på hösilage.
« Senast ändrad: 14 nov-07 kl 22:07 av Sar »

buschiq

• Värmland
« Svar #10 skrivet: 15 nov-07 kl 13:54 »
Då låter det som att du angett fel vikt på hästen i programmet. Minns jag inte fel är minimigränsen för grovfoder ca 1,2 kg hö per kroppsvikt. Ger man mindre än detta bör man hellre öka grovfodergivan och dra ner på kraftfodret.
Nja, jag insåg efter att jag skrivit detta  :-[ att man nog måste ha analyserat hö och fylla i de rätta värdena?
Jag skrev i 125 kg som hans vikt, men han väger nog inte så mkt egentligen.

Men, jag är nöjd med den foderstat vi har idag, det var bara roligt att se hur det fungerade.

Nypålandetsfru

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 15 nov-07 kl 15:53 »
Har inte läst tråden så noga men en analys av hö/hösilage/ensilage
är alltid bra att göra.
Jag har alltid resonerat som så att det är A och O att ha bra grovfoder.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
knapplån
« Svar #12 skrivet: 17 nov-07 kl 17:13 »

Jag hoppas oxå på det samma.
Jag fick fram att min tinker ska äta 5 kilo hö /dygn som går på lösdrift och är dräktig!

Den 14åriga tinkern som är mager o behöver extra proteiner o selen enl vet tyckte programmet skulle äta 7 kilo hö ..
mitt hö är skitmagert!

Vääääldigt lustigt program där men det är nog anpassat till halvblod.
Finns det nån härinne som kan beräkna foderstat?
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Nypålandetsfru

• Gäst

Charlotte

• -
Re:knapplån
« Svar #14 skrivet: 17 nov-07 kl 17:39 »

Jag fick fram att min tinker ska äta 5 kilo hö /dygn som går på lösdrift och är dräktig!

Den 14åriga tinkern som är mager o behöver extra proteiner o selen enl vet tyckte programmet skulle äta 7 kilo hö ..
mitt hö är skitmagert!

Är det SLUs Foderstats program ni tycker är lustigt?
Jag tycker det är vettigt.
Men man måste ju fylla i rätt värden från sitt grovfoder och det går ju t o m att välja om man har en lättfödd häst eller inte så ras anpassar man ju själv från den trindaste ponnyn till den magraste Tinkern ;).
                      Mvh
                 Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Sar

• hvilaro.blogspot.com
Re:knapplån
« Svar #15 skrivet: 19 nov-07 kl 00:26 »

mitt hö är skitmagert!

Kan du inte lägga in dina hövärden, ts, mängd den nu äter, viket arbete den gör, vilken dräktighetsmånad den är i, vikt etc så lovar jag att försöka göra ett försök.

Falin

• -
« Svar #16 skrivet: 19 nov-07 kl 06:54 »
Jag hjälper också gärna till.
Kan det vara så att ni som fått tokiga värden lagt in per kg ts när det skulle vara per kg foder? (Eller tvärtom.)

Norrsken

• -
« Svar #17 skrivet: 19 nov-07 kl 07:02 »
Ja, jag skulle då inte lita på ett program att räkna fram foderstat.. Det bästa är nog att lära sig själv. Det näst bästa blir väl då att ta hjälp av folk som kan, och det har du ju fått erbjudande om redan, så då är det ju bara att skicka nödvändiga uppgifter!

Lars Pers Maria

• -
« Svar #18 skrivet: 19 nov-07 kl 19:51 »
Tack alla som svarar och funderar!
Jag skulle bara vilja se en tabell där hästens grundbehov av alla olika ämnen finns och hur mycket man ska öka vid mera arbete mm.
Mitt grovfoder är analyserat och då kan man ju räkna själv bara man vet grundbehovet. Ett djur behöver ju en viss del för att "gå runt" dvs leva och om det sen arbetar behöver ju det kompenseras.

Tycker Hippocampus är lite krångligt men i ärlighetens namn har jag inte avslutat det. För det första är det svårt att veta vad hästrackarn väger... Jag har ett nordsvenskt sto, 20 år, och en russvalack, 13 år. Hon ser fin ut och han är kanske lite för rund om magen. Vad ska jag gissa? 300 och 250?
Nybyggarkvinna från förförra seklet. Pånyttfödd bondesjäl som vill hålla släktgården vid liv och inte glömma gamla kunskaper. Man o tre stora barn.
Getgård med ostproduktion, ett par hästar, höns, ankor, råttfångare, highländare, anställd islandshund och en tax som lagårdskatt.

Norrsken

• -
« Svar #19 skrivet: 19 nov-07 kl 22:09 »
Tabeller finner du säkert i de böcker som föreslagits! ;)

Dela detta:

* Inloggade just nu

573 gäster, 2 användare
ärt, Märtha

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser