Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Jodopax=gammeldags?  (läst 11591 gånger)

Sally

Jodopax=gammeldags?
« skrivet: 19 aug-07 kl 21:49 »
Jag brukar använda koksalt och jodopax för att rengöra sår. Av en vet. på djursjukhuset fick jag höra att detta var "gammeldags" och att det var förr man använde det till hästar. Hoppsan, tänkte jag- är det så det är. Eller? De säljer ju fortfarande detta på apoteket.

Sally
Går det...så går det!

Nypålandet

Re:Jodopax=gammeldags?
« Svar #1 skrivet: 19 aug-07 kl 22:03 »
Koksalt ska du hålla dig ifrån (om du inte menar lösningen) för det svider bara & gör ingen nytta. Det var för jodets skull man höll på att strö det där i sår förr i tiden. Om du ändå häver på jodopax kan man ju lika gärna besvara sig obehaget av att få salt i såret.  :D

Jodopax fungerar utmärkt som bakteriedödare, men på de flesta småsår är det overkill. Vanligt vatten fungerar tillräckligt till 99%.

Sally

« Svar #2 skrivet: 19 aug-07 kl 22:07 »
Vanligt vatten fick jag inte använda sa veterinären...utan det skulle vara natriumkloridlösning. Det var det jag menade när jag skrev "koksalt".

Sally
Går det...så går det!

Nypålandet

« Svar #3 skrivet: 19 aug-07 kl 22:10 »
Men det var ju gammeldags? Vad ville han du skulle använda då? Eller var det jodopaxet som var gammeldags?

Sally

« Svar #4 skrivet: 19 aug-07 kl 22:12 »
Japp- jodopaxet var gammeldags...

Sally
Går det...så går det!

christine

• Bor i Skinnskatteberg, Västmanland.
    • Västmanland
« Svar #5 skrivet: 19 aug-07 kl 22:33 »
Jag använder alltid jodopax till alla sår. Har en sprayflaska jag kan ta fram vid behov och spraya på. :)
Söker en livskamrat som vill bo med mig på gården.

Elektra

« Svar #6 skrivet: 20 aug-07 kl 08:15 »
Japp, jodopax är både gammalt och overkill. Tvål och vatten eller koksaltlösning är det bästa, jodopax funkar på infekterade sår men ska aldrig användas på färska eller sår som behöver sys. Koksaltlösning är enkel att koka ihop själv eller så kan man köpa det på apoteket, en öppnad behållare ska kasseras om man inte använder allt och det man inte förbrukar av det man gör själv ska även det kasseras.
"Djur dödar inte för nöjes skull.
Endast människan finner nöje i att tortera och döda andra varelser."

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #7 skrivet: 20 aug-07 kl 08:48 »
Vad har ni för veterinärer?

Så här ligger det till: (O detta är verkligen fakta från djursjukhus o veterinärer o inget jag hittat på själv!)

Jodopax hämmar läkningen på sårkanter, skall därför användas på sår som ska läkas långsamt tex. kastration, sticksår, där sår ytan inte får slutas före såret "inuti" har läkt. Alltså ganska förkastligt får småsår o dylikt.

Sen desinfierar man hud inför ingrepp med det...o vet, verktyg o rengör stallar o har till fotbad för djur..

Lite utspädd eller outspädd har den samma verkan som NELEX. Det kan va bra att tänka på..

Små sår o skrubb skall tvättas med mild tvål lösning o vatten. Att spruta på jodopax i tid o otid är verkligen inget att rekommendera!
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Sally

« Svar #8 skrivet: 20 aug-07 kl 09:08 »
Vem ska man tro på, tro på.... ;)

Sally
Går det...så går det!

Körven

• Värmland
« Svar #9 skrivet: 20 aug-07 kl 12:02 »
Vem ska man tro på, tro på.... ;)
Tro på Frances...........
Sally
Agent i underlättelsetjänsten.
Lurar aldrig den fattige eller förför gammla kärringar.

Lycka

• Ångermanland
« Svar #10 skrivet: 20 aug-07 kl 12:13 »
Hur tvättar ni era egna sår ???
Inom vården är det mycket tvål och vatten
om inget annat föreskrives ;)
« Senast ändrad: 20 aug-07 kl 12:13 av Lycka »
Hedemorahöns

Methoni

• Närke
« Svar #11 skrivet: 20 aug-07 kl 12:52 »
Jag använder endast koksaltlösning både på djur och människor! Styrkan (salthalten) beror på om det skall användas utvärtes eller invärtes.
Behandlingsformen beror på vad det är för typ av skador skjöljning eller förband (sitter endast en mycket kort stund).
Jag har  mycket bra resultat med detta botat både det ena och andra, med uppföljning hos vetrinär (när det gällt djuren)!

Helenan

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 20 aug-07 kl 12:53 »
Tvål och vatten eller såpa och vatten.

sallyomolly

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 20 aug-07 kl 14:23 »
Jag har arbetat med sår i många år och de nya förbanden som kostar skjortan är bara till för att folk ska tjäna pengar.

Våta infekterade sår ska ha våta förband av koksalt. Sårkanten vårdar man pga att det ska krympa från sidorna inte utifrån och in. För att hålla sårkanterna torra, smörja dem med zinkpasta. Varje gång du rengör med koksaltkompresser torka utifrån och in så sårkanterna håller sig rena. Ta bort zinkpastan med jordnötsolja och lägg på nytt, lägg sen på koksaltkompresser igen.
Håll såret fuktigt.
Salt drar ut infektioner.

Torra sår, torra förband.

Halvtorra utan infektion finns det salvkompresser att lägga på så att det inte fastnar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

461 gäster, 2 användare
ärt, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser