Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Större fyrkantiga plastkrukor  (läst 9455 gånger)

mixt

• Gäst
Större fyrkantiga plastkrukor
« skrivet: 16 aug-07 kl 15:02 »
Hej
Mitt första inlägg på alternativ.nu gäller en fråga. Söker alltså större fyrkantiga plastkrukor. De största jag hittat är 1,5 liters med diameter 13x13 cm och finns hos http://www.lindbloms.se/, men jag vill gärna köpa 2-3 liters krukor.
Någon som känner till en försäljare av dessa krukor
Tack på förhand!
/mats

Bikerwade

• Gäst
SV: Större fyrkantiga plastkrukor
« Svar #1 skrivet: 12 feb-08 kl 15:50 »
Även jag är på jakt efter något sådant, men betydligt större! alla storlekar är intressant, då raka fyrkantiga krukor ger 30-40% mer volym än att försöka trängas med vanliga runda med mycket koning.
För om-möbler-bart växthus skulle 5 / 10 / 15 och 20 liters krukor vara bra att få tag på.

Denna typ verkar användas flitigt i Holländska kommersiella blomsterodlingar i stora växthus.

Ingen som har nån källa ?

johe71

« Svar #2 skrivet: 12 feb-08 kl 16:06 »
För om-möbler-bart växthus skulle 5 / 10 / 15 och 20 liters krukor vara bra att få tag på.

till växthuset tänkte jag kommande säsong prova LÅDIS från ikea  ( http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/40100597 ), 19 liter svart rektangulär låda (jag ser att de höjt priset på dem... de kostade 6 kr förra veckan, nu kostar de 9)

Eulalia

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 12 feb-08 kl 16:38 »
Bra tips Johe71, svarta och superbilliga!

Jag har skannat runt lite och det verkar supersvårt att få tag i fyrkantiga plastkrukor.
Jag är också ute efter fyrkantiga kärl, bla för det som nämns, att det tar mindre plats, men även estetiskt gillar jag kantiga krukor bättre.
Ser jag nåt så tipsar jag.

Vitis

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 13 feb-08 kl 17:46 »
Hos SweGrow finns fyrkantiga krukor i många olika storlekar.

Klicka på 'Butik', sen på 'Krukor'.

Dom verkar dock kosta betydligt mer än dom där Ikealådorna.

rosita51

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 13 feb-08 kl 19:14 »
Jag har aldrig ens tänkt på att det finns fyrkantiga stora krukor! :o Som nybliven växthusodlare måste jag nu fundera på detta; kan det vara lättare/bättre/mer praktiskt med fyrkantigt i stället för runt?

Ett krav har jag dock: Det måste vara ekonomiskt försvarbart, alltså rätt kvalitet till rätt pris!

Vad säger ni, varför har ni fyrkantiga krukor?
MVH Rosita zon 1

Vitis

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 13 feb-08 kl 20:41 »
Fyrkantiga krukor gör att plantorna får mer jord om du ska klämma in många på en liten yta. Dessutom tror jag att kantiga krukor är bra för rötterna (egen teori/observation) eftersom rötterna inte verkar vara lika benägna att 'snurra' i krukan som när man har en helt rund kruka.

Anette

• Bor på landet i Skåne
    • Skåne
    • Solgläntan, livet på en gård
« Svar #7 skrivet: 13 feb-08 kl 20:54 »
Hej

Använd godislådor. Borra hål i en låda och sätt ner den i en annan vips har man en jättebra odlingslåda.

Mvh Anette
...when the last individual of a race of living things breathes no more, another heaven and another earth must pass before such a one can be again.

William Beebe

Byracka

• -
« Svar #8 skrivet: 14 feb-08 kl 17:43 »
Agrols svarta 20-liters oljedunkar funkar men det är lite mackel med rengörningen.
Å andra sidan kostar dom gratis och du återbrukar något som skulle slängas eller eldas upp.

Eko-Trädgård

• Frukta inte - Ät frukt - Frukt är livet ( Di Leva)
    • Västerbotten
    • eko-trädgård
« Svar #9 skrivet: 18 apr-08 kl 20:59 »
hos lantmannen granngården hittar man murbruksbäljor... 60 liter för 69 kronor... blir perfect till växthuset då de är svart och lätt att organisera.. glöm ej att borra hål 5cm upp på sidan så plantorna ej blir rotblöta..... ;D
www.eko-tradgard.se
Ekotradgard@outlook.com
webbshopp www.ekotradgard.tictail.com

MrMarket

• Västergötland
« Svar #10 skrivet: 18 feb-12 kl 11:47 »
Hur ser det idag när det gäller fyrkantiga krukor? Jag letar lite efter fyrkantiga krukor på kanske åtta liter men det är svårt att hitta något. Målet är att ersätta mina "balkonglådor" med krukor för att få en större jordvolym för plantorna.

Swedish Growsystems säljer sina Teku 25 för 27 kronor/styck, ca tusen kronor för min balkongodling. Så roligt är det inte...

Finns det billigare alternativ? Andra krukor? Andra leverantörer?
Plan - Do - Check - Act

tinna.m

• Skåne
« Svar #11 skrivet: 18 feb-12 kl 13:12 »
Plastspannar från bagerier och storkök, gratis-20:-/st. 5-20L. Funkar till såväl potatis som tomater och chilli. Godisburkar med lock från lösgodisbutiker får du gratis i mängd. Fint som miniväxthus och till kryddor och chilli.
Sirapsspannar (20L, höga) brukar bagerierna ta 20:- för, resten har jag fått gratis.
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Ferdinandsdotter

• Småland
« Svar #12 skrivet: 18 feb-12 kl 13:41 »
Jag plockar också spannar och kärl där jag får fatt i dem men varnar lite för de svarta. Mina tomater tvärdog eftersom rötterna "kokade". Svart plast blev väldigt varm när solen sken på den  :-[

Dela detta:

* Inloggade just nu

821 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser