Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kålrot  (läst 1404 gånger)

Jojje

• Återvinning skall det va, annars kan det kvetta!
    • Dalarna
    • http://jojjesblog.blogspot.com/
Kålrot
« skrivet: 06 aug-07 kl 14:33 »
Det blev så himla många plantor av kålrot att jag gjorde extra rader. Det såg ju inte så tätt ut då!
Men nu! Jag kommer inte fram i gångarna.
Har därför börjat rensa bort kålrot och den är väldigt fin. Har ätit några som råkost. Jesses vad söt och god den är, till och med hundarna mina som älskar morötter äter nu med glädje kålrot.

Men jag skulle behöva några recept. Har bara hittat kålrotslåda i Sundkvists Veg kokbok. Men det finns säkert andra varianter.

Hur går det om man blandar med mangold, vitkål, savojkål? Det verkar bli mycket av det också. Potatisen blommer för fullt och är inte klar än. Palsternacka ochj morötter är allt för små ännu. Lök har jag tyvärr inte mycket att vänta av. Sådde frö, skall köpa sättlök till nästa säsong.

Seiram

• Kölhalare
    • -
    • Nya stickerian
Re:Kålrot
« Svar #1 skrivet: 06 aug-07 kl 15:25 »
Förväll 1/2 cm tjocka kålrotsskivor i lättsaltat vatten. Häll av vattnet o stek dem sedan gyllenbruna i smör eller olja=en delikatess. Extra gott tillsammans med rödbetsfräs (rödbeta, lök, olja. Red sedan av med lite grädde o koka ihop).
Äkta finsk kålrotslåda går inte heller av för hackor.
Mjölksyrade kålrötter: mums!
Ugnsstekta tillsammans med potatis, morot, palsternacka o en massa gul lök+olja, salt o chilepeppar är inte heller dumt. 200 grader typ 45 min eller tills allt är lagom mjukt. Rör då och då.
Och så det gamla hederliga Rotmoset  8) mmmmmm...fast då får man invänta gammpotäterna för att få till det ordentligt.
Och så rårivna, såklart.

Seiram

• Kölhalare
    • -
    • Nya stickerian
« Svar #2 skrivet: 06 aug-07 kl 15:25 »
Förväll o torka inför framtiden.

Jojje

• Återvinning skall det va, annars kan det kvetta!
    • Dalarna
    • http://jojjesblog.blogspot.com/
« Svar #3 skrivet: 09 aug-07 kl 21:03 »
Tack för tips! Skall pröva det där med att steka.

Har i dag kokat stavar i 20 minuter och sedan kör det i mixern, blev ett görgott rotmos trots att jag inte hade någon potatis i.

Så käkar jag stavarna också råa, har dem liggande i vatten i kylen, förresten gillar hundarna även kålrot på detta sätt.

Resten av det som jag var tvungen att ta upp för det var för trångt i landet har jag i min jätte fina matkällare.

Dela detta:

* Inloggade just nu

747 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser