Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bigården - Bildtråd  (läst 138498 gånger)

Georgisten

• Mest biodlare, men mycket annat också.
    • Östergötland
    • Östgöta Honung - förädlad nektar från Östergötlands flora
SV: Bigården - Bildtråd
« Svar #60 skrivet: 09 nov-08 kl 20:25 »
Kul tråd!

Här är en av de p.d. ekologiska bigårdarna som jag leasar med några kompisar utanför Söderköping. Bilden är tagen i april/maj nångång tror jag. Ägaren har här ställt ut skattlådor på översta bilden åt oss att sätta på. Det är dubbelkupor i Dadant. Smarta för man kan ha en skiva mellan yngelrummet och skattlådorna som man drar ut så att lådorna ovanpå följer med. Då kan man skära drönarvax utan lyft. På nedersta bilden kontrollerar vi bistyrkan i en avläggarebigård. Sammanlagt har vi 36 krav-samhällen som vi sköter. :)

« Senast ändrad: 09 nov-08 kl 20:32 av Vargalyster »
Ingen enskild människa kan hävda att den äger jorden, inget enskild människa eller kollektiv kan hävda att de äger andra människor.

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #61 skrivet: 11 nov-08 kl 09:32 »
Tjusiga bilder, det är så att man knappt kan sitta still! Du skriver krav-bigård, avser du då en "KRAV" certifiering?

Dillen

• Östergötland
« Svar #62 skrivet: 11 nov-08 kl 09:50 »
Well, de kommer att vara certifierade för Krav och Svenskt Sigill till nästa säsong är planen. Alla skötsel är dock utförd enligt Kravs krav i flera år. Mina egna bin sköter jag dock konventionellt. :)
Bor utanför Norrköping. Intresserad av djur & natur. Har gotlandskaniner och bortskämda dvärgkaniner. Drömmer om höns och fjällvandring.

Dillen

• Östergötland
« Svar #63 skrivet: 11 nov-08 kl 09:51 »
Hoppsan jag ser att jag är på min flickväns login /vargalyster :)
Bor utanför Norrköping. Intresserad av djur & natur. Har gotlandskaniner och bortskämda dvärgkaniner. Drömmer om höns och fjällvandring.

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #64 skrivet: 11 nov-08 kl 10:28 »
Jag har också planer! planer så att det gnistrar! Detta är ett snabbhack under fikarasten! Puh!

www.pollineringsservice.se

Jag vill ut med kupor och vill expandera i regionen och det finns inget bra sätt att komma i kontakt med odlare av alla de slag som kanske är intresserade av pollinering.

Längre än så här har jag inte kommit med mina kupor i min region.
« Senast ändrad: 11 nov-08 kl 20:56 av Sten-Åke Lindell »

Georgisten

• Östergötland
« Svar #65 skrivet: 12 nov-08 kl 09:22 »
Jo, jag/vi har också stora planer och en del, tror vi, nya intressanta idéer om hur man kan utveckla biodlingen. Smart med en pollineringsservice-sida. Vi har tänkt samma sak men innan vi har tillräckligt med kupor är det ingen idé för oss att gå ut officiellt. Jag är ju född på östgötaslätten så jag får ut mina kupor ändå, än så länge. Föresten så har jag hört att rapsen kan öka med hela 45% med fullgod pollinering enligt de senaste forskningssiffrorna. Ta med det på sidan så kanske du får fler intressenter. :)

Din blogg är rolig läsning. Vi tycks ha samma inställning till många saker. Kuptyper, vetenskapligheten inom biodling och varroabekämpningen exempelvis. :)
« Senast ändrad: 12 nov-08 kl 09:28 av Vargalyster »
Ingen enskild människa kan hävda att den äger jorden, inget enskild människa eller kollektiv kan hävda att de äger andra människor.

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #66 skrivet: 12 nov-08 kl 10:16 »
Finns det länkar till dessa avkastningsökningar någonstans? Gärna inom SJV eller LRF etc.
Tiden kan inte stå stilla längre, det är bara att köra på och tycka det är kul. Med mycket snack och lite verkstad så blir det så.
Det kommer snart upp en site om ekologisk honungsproduktion samt en om Langstroth formatet med bilder och mått, beskrivningar och länkar (den rationella bikupan) med hänvisning till inköpsställen och artikelnummer (helt  "o"partisk förstås som alla andra sidor). Men jag anser att 3/4 langstroth och EPS samt plastramar är det bästa man kan komma på. Det blir ändå en och annan träram!
« Senast ändrad: 12 nov-08 kl 10:23 av Sten-Åke Lindell »

Georgisten

• Östergötland
« Svar #67 skrivet: 12 nov-08 kl 14:07 »
Avkastningsökningar? Förstår inte. :/

Ja, eps-, plastramar och 3/4 langstroth är framtiden. Jag tror (och hoppas) att allt annat kommer att försvinna med tiden utom möjligen träkupor i 3/4 L för den som vill ha det.

wictor

« Svar #68 skrivet: 16 nov-08 kl 13:42 »

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #69 skrivet: 02 dec-08 kl 07:10 »
Lite julstämning ... det luktar i alla fall jul och honung. Mina 100 kg vax har kommit i 10 kg's förpackningar (10 x en sådan på bild).
« Senast ändrad: 09 dec-08 kl 07:51 av Sten-Åke Lindell »

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #70 skrivet: 11 dec-08 kl 13:53 »
Agreb plastramar i bild.

Har även lagt ut bilder på en 19L 3/4 Langstroth foderlåda med alla snuskiga detaljer på bloggen!

Skytten

• Skåne
« Svar #71 skrivet: 11 dec-08 kl 14:02 »
Den större biodlaren häromkring har annonserat på platsanonnserna.
"Bin uthyres för pollineringsuppdrag!"

Honung säljes i egen butik i kombination med hälsokost. 
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #72 skrivet: 01 jan-09 kl 09:46 »
Vill ha vår snart!!!

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #73 skrivet: 03 jan-09 kl 12:29 »
På tal om bilder och skitiga jobb! Vaxprocessen är något av det skitigaste som finns!
Det blev tyvärr bara en länk för att på något sätt illustrera detta. Alternativet till detta är plastramar och vit smoking  ;D
Sköna bilder!
http://www.studera.com/sormland/vaxsmalt.htm

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #74 skrivet: 12 jan-09 kl 12:33 »
Ett hemligt projekt!

ivigtut

• Ett leende och ett vänligt ord kan göra någon glad
« Svar #75 skrivet: 12 jan-09 kl 13:01 »
 :D

tolle

• live and let live
« Svar #76 skrivet: 05 apr-09 kl 10:57 »
En bild på mina bikupor. Tre av tre samhällen har klarat vintern, peppar peppar.....
« Senast ändrad: 05 apr-09 kl 10:59 av tolle »
Hellre mångfald än enfald.

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #77 skrivet: 05 apr-09 kl 21:45 »
Portionsförpackad honung!

Det finns ca 10-12 olika varianter och några av dem kan göras enkelt med relativt "billig" maskin.

http://solare.blogsome.com/images/kraft-honey-25.JPG

Jörgensen

• bryttjorp.se
« Svar #78 skrivet: 14 apr-09 kl 08:35 »
Mina två samhällen, taget under förra sommaren.

*Janne Jörgensen*

Jano

• Halland
« Svar #79 skrivet: 25 apr-09 kl 19:03 »
Hej!
Utsikt från mitt köksfönster.

Dela detta:

* Inloggade just nu

459 gäster, 3 användare (1 dolda)
JoeDirt, Tallefjant

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser