Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Linoljefärg - spä m lacknafta lr terpentin?  (läst 43402 gånger)

stigman

SV: Linoljefärg - spä m lacknafta lr terpentin?
« Svar #20 skrivet: 19 nov-09 kl 09:45 »
linoljefärgen är tjock i burken och på rollern, penseln för att inte droppa, sen rollar man ut den i ett tunt lager på den nyss rålinoljesprayade ytan, det kan vara en trävägg eller ett plåttak.
jag brukar ha långt skaft för att nå stor yta, ibland upp till fem meter.

stedevil

SV: Re:Linoljefärg - spä m lacknafta lr terpentin?
« Svar #21 skrivet: 19 nov-09 kl 14:10 »
Halaj!

Såhär har jag hört det hela:
Med rå linolja så behövs inget terpentin el. lacknafta.
Molekylkedjorna är så korta att oljan sugs in gott ändå.

Kokt olja har så långa kedjor att det vill gärna bara lägga sig som en hinna på ytan av träet.

Precis, därför använder man rå linolja på obehandlat virke (för god impregnering på djupet) och kokt olja på redan behandlat virke för att få ett bra ytskikt.

DVS det är inte en antingen eller fråga, utan rätt produkt till rätt uppgift.

Det enda lösningsmedel jag använder är etanol, för invärtes bruk efter väl utfört arbete. ;)

ersam

• -
« Svar #22 skrivet: 19 nov-09 kl 14:19 »
Pratade med en färgfabrikant som tillverkade linoljefärg. Hans övertygelse var att hellre sälja terpentin än lacknafta för att det var högre vinst. Resultatet blir detsamma.

Angående tesen att måla fetare för varje lager undrar jag om det verkligen stämmer. De lärde brukar säga att man ska grundolja till "pormättnad" och sen torka bort olja som inte tränger in. Kan det bli fetare än så?

Sophie på Södergården

• Småland
    • Södergården
« Svar #23 skrivet: 22 nov-09 kl 14:23 »
Ja det stämmer väl egentligen att man ska måla från magert till fetare men som Ersam skriver blir det ju knappast fetare än en inoljad yta och ändå fungerar det utan att flaga.

Jag målar sen flera år enbart med outspädd färg och det är inga som helst problem. Man får stryka ut färgen mer eftersom den blir tjockare och svårare att styka tunt men samtidigt arbetar man in den mer i underlaget när man styker ut den bättre. Ytan blir matt fortare och slutresultatet bättre än när jag målade med linoljefärg spädd med balsamterpentin. dessutom torkar den fortare nu när jag inte spär den än vad den gör annars.
På Södergården renoverar vi för att gårdens hus återigen ska se ut som när de byggdes mellan 1840 och 1909. Vi är intresserade av byggnadsvård och använder oss i så stor utsträckning som möljigt av traditionella material och metoder.
http://www.sodergarden.wordpress.com

Strajder

• Aspegården
« Svar #24 skrivet: 22 nov-09 kl 15:07 »
Jag använder Lasol linoljefärg (från Engvall & Claesson i Norrköping). Späder med alifatnafta och tvättar penslarna med outspädd grönsåpa.

stigman

« Svar #25 skrivet: 22 nov-09 kl 15:16 »
fick lära på renoverings kurs i dalarna att alla stora färgförsäljare är skojare, billiga råvaror som säljs med höga priser. det är pigmentet som kostar...

och olämpliga täta plastfärger som får byggnader att ruttna ner.

de gamla metoderna tar tid, flera strykningar...men de fungerar.

rå linolja kan vara av skiftande kvalitet

ersam

• -
« Svar #26 skrivet: 22 nov-09 kl 17:56 »
Angående skiftande kvalitet:
- Vore intressant om det skulle finnas någon klassificering så man visste vad som gäller. Ungefär som olika olivoljor med olika klasser och prissättningar.

Angående terpentin/lacknafta:
- Vore intressant att få reda på om det kemiskt skiljer nånting eller om det är i stort sätt samma molekyler där skillnaden är om det kommer från naturlig råvara eller mineralolja.

stedevil

« Svar #27 skrivet: 23 nov-09 kl 05:46 »
Angående skiftande kvalitet:
- Vore intressant om det skulle finnas någon klassificering så man visste vad som gäller. Ungefär som olika olivoljor med olika klasser och prissättningar.

Du kan ju prova att smaka på dem? :D
Linolja är gott på salladen. :)

Citera
Angående terpentin/lacknafta:
- Vore intressant att få reda på om det kemiskt skiljer nånting eller om det är i stort sätt samma molekyler där skillnaden är om det kommer från naturlig råvara eller mineralolja.
Jag tycker det är ointressant eftersom ingedera behövs. :P

stigman

« Svar #28 skrivet: 23 nov-09 kl 08:07 »
linolja som nyttig matolja bör vara färsk, förvaras svalt och med så lite syre som möjligt.
det var Otto von Friesen i Råå som lurade ut mig till Jan Greger Persson i Höj för att handla "matolja". sen har jag provat matolja pressad av Lars Forsen i Glanshammar .

ersam

• -
« Svar #29 skrivet: 23 nov-09 kl 08:18 »
Har å andra sidan hört att den bästa linoljan är den som fått stå till sig och klarnat. Det kan ta några år.

Vintersol

• tanklös och själfull
    • Uppland
    • ~ v a r e l s e ~ vänliga ting...
« Svar #30 skrivet: 01 nov-14 kl 12:43 »
Nu vet jag inte om jag bryter ämnet men jag undrar:
Är det så att terpentinet gör att oljan torkar snabbare eller är den bara tillför att oljan ska tränga djupare..? Jag har rå kallpressad linolja som jag tänkte  använda till lite snickerier men tvekar ifall det ska ta ett halvår att torka..??

/Malin

Lycklig i det enkla livet i en liten vagn, ny passion är skinnsömnad av gamla skinn, och att bara ligga i sängen å elda. Föredrar tid framför pengar.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #31 skrivet: 01 nov-14 kl 13:59 »
Rå linolja tar evigheter på sig om det ska torka. Då är kokt att föredra.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Vintersol

• tanklös och själfull
    • Uppland
    • ~ v a r e l s e ~ vänliga ting...
« Svar #32 skrivet: 01 nov-14 kl 14:05 »
Tack för svar javill!
Lycklig i det enkla livet i en liten vagn, ny passion är skinnsömnad av gamla skinn, och att bara ligga i sängen å elda. Föredrar tid framför pengar.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #33 skrivet: 01 nov-14 kl 14:34 »
Jag undrar om Vintersol och javill har läst tråden?

T.ex. detta?
Precis, därför använder man rå linolja på obehandlat virke (för god impregnering på djupet) och kokt olja på redan behandlat virke för att få ett bra ytskikt.

DVS det är inte en antingen eller fråga, utan rätt produkt till rätt uppgift.

Detta tror jag stämmer i huvudsak. Men det handlar också om kvalitet på linoljan. Jag behandlar mina trädgårdsredskap (trä och metall) med rå linolja. Det torkar på någon dag. Det gäller både trä som har kvar gammal ytbehandling och trä som inte har det utan blivit lite uttorkat och småsprucket. Jag för på oljan med an tygtrasa och torkar därmed bort överflödig olja i samma moment. Linoljan är en svensk produkt. Den kostade nån hundring för en liter men tar aldrig slut. (Firmamärket kan kollas senare.)

För övrigt handlar tråden egentligen om linoljefärg. Att diskutera linolja är en aning avvikelse från ämnet, men låt gå för det.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #34 skrivet: 01 nov-14 kl 14:52 »
Jo, jag har läst tråden. Fast svaret var lite snävt. Alla tänker ju inte som jag som tänkte att snickerierna som skulle målas var målade sedan tidigare, därav mitt svar. När vi köpte vårt hus hade någon försökt fräscha upp den linoljefärgsmålade fasaden på några ställen genom att stryka på rå linolja. Funkade inte något vidare och var kladdigt mycket länge. Men, vintersols snickerier kan förstås vara obehandlade och då borde det inte vara några problem med rå linolja.  :)
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #35 skrivet: 01 nov-14 kl 14:59 »
Jag kan rekommendera alla intresserade av linoljefärg att läsa vad som står om målarfärger i "Handbok i kemisk teknologi", utgiven av Natur och Kultur omkring 1948-49. I band 3 eller 4 av det verket står allt man någonsin kan behöva veta om den saken. Håll utkik efter de där böckerna på loppisar och antikvariat, de behandlar det mesta om allt från cementtillverkning till brödbakning på ett mycket ingående sätt.

malarmaster

• Gäst
« Svar #36 skrivet: 01 nov-14 kl 15:10 »
nyväckt tråd men med alla felföreställningar och faktafel som finns om linolja.En del har givit rätt svar men de flesta går bara på gissning.
Så här är det: den bästa linoljan är kallpressad, rå linolja torkar aldrig utan till färgtillverkning används kokt då uppvärmningsproceduren ger ett naturligt torkmedel.
till utvändig färg kan man blanda i lite rå linolja men man får längre torktid. Till första inoljning går rå linolja att använda då den tränger längre in i virket pga kortare molekylkedjor.
dock måste man torka bort överskottet dagen efter samt låta stå några dagar innan nästa lager.
Skall man olja in något,t.ex fönsterbåge är rå linolja att föredra men det går även med kokt. till inoljning gör man en halvolja dvs häften av varje,linolja och terpentin.behandlingen upprepas tills träet är mättat,överskott torkas bort.
Då får man en mager yta att börja måla på.
Lacknafta används aldrig då den förstör linoljans filmbildningsegenskaper.Lacknafta är dessutom en mineraloljeprodukt och miljöskadlig.
Balsamterpentin har använts i minst 1000 år ihop med linolja,nackdelen med den är att den ger skador på nervsystemet vid långvarigt bruk/inandning.
Inomhus bör man skydda sig och ha god ventilation.balsamterpentin är organiskt och finns i naturen som terpener.
Varför använda terpentin?
Linoljefärg har i alla tider målats från mager färg till fet(sista lagret).Anledning är att skikten annars inte fäster mot varandra.En kunskap som tills nyligen funnits men nu tycker de nutida färgtillverkarna att det inte har någon betydelse.
Tror nog att det mer hänger ihop med epitetet "miljöfärg" än verkligheten.Litar nog mer på den kunskap som förmedlats genom generationer av målare än en nutida färghandllare.Jag kör som förr.
Kvaliten på fabrikstillverkad färg skiljer,man får läsa på innehållsförteckningen så att den verkligen bara innehåller linolja och pigment.
En del luras och blandar även i alkydolja och då förändrar man färgen drastiskt.
Svårigheten idag om man vill göra färg själv är att hitta bra olja,färgkedjorna i den mån de fortfarande har linolja i sortimentet så är det ofta en billig olja med utländskt ursprung.
En regel: ju gulare olja desto sämre kvalitet. den färdiga färgen kommer också att gulna fortare och blått blir grönt med tiden.
Byggnadsvårdsbutikerna har oftast bättre kvalitet men också högre priser.
Att späda färdig färg med linolja som en del fabrikanter rekommenderar istället för med terpentin ger motsatt effekt då färgen blir fetare och inte magrare som är avsikten med spädning.
Och jo,man får problem om ytan är fetare under,färgen pärlar sig gärna och talar om att detta funkar inte.
Torbjörn,jag har det mesta i litteratur avseende måleri,tillbaks till 1700-talet men min bibel är Måleriets handbok från -35 och är skriven av dåtidens experter då produkterna fortfarande var i stort samma som på medeltiden dvs krita,kalk,linolja,äggoljetempera och torra pigment.
Skillnaden mot idag är att vissa pigment är förbjudna samt att oljan i allmänhet är av sämre kvalitet. det mesta finns dock att få tag på och tom blymönja tillverkas igen,dock med förbehållet att det endast får användas yrkesmässigt och i antikvariskt bruk.
Det som saknas är pigmentet blyvitt som med rätta förbjöds men dagens utefärger hade behövt det,linoljefärg är smaskens för dagens alger och svampar. Ulf

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #37 skrivet: 01 nov-14 kl 15:29 »
Handbok i kemisk teknologi är beställd. Måleriets handbok stod inte att finna på Bokbörsen eller antikvariat.net.

malarmaster

• Gäst
« Svar #38 skrivet: 01 nov-14 kl 15:35 »
Handbok i kemisk teknologi är beställd. Måleriets handbok stod inte att finna på Bokbörsen eller antikvariat.net.
nej,den är både sällsynt och eftertraktad.Hittar du den så får du betala några tusenlappar. Ulf

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #39 skrivet: 01 nov-14 kl 15:52 »
Jo, jag har läst tråden. Fast svaret var lite snävt. Alla tänker ju inte som jag som tänkte att snickerierna som skulle målas var målade sedan tidigare, därav mitt svar. När vi köpte vårt hus hade någon försökt fräscha upp den linoljefärgsmålade fasaden på några ställen genom att stryka på rå linolja. Funkade inte något vidare och var kladdigt mycket länge. Men, vintersols snickerier kan förstås vara obehandlade och då borde det inte vara några problem med rå linolja.  :)

Utifrån min begränsade kunskap:
Rå linolja kan med fördel användas för att behandla trä på djupet.
Kokt linolja kan användas på liknande sätt, men har sämre inträngning (särskilt om den inte späds), ger mer yta (men mindre än vad linoljefärg gör) och torkar snabbare.
Kokt linolja kan även troligen (något osäker här) användas för att fräscha upp tidigare linolje(färgs)målade ytor om den gamla ytan är intakt men med tiden mattats.
Rå linolja torkar sämre, särskilt på ytor som inte suger, men som sagt enligt min erfarenhet kan en rå linolja av bra kvalitet ändå torka rätt bra.

Dela detta:

* Inloggade just nu

565 gäster, 2 användare (1 dolda)
Nataks

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser