Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  squasch  (läst 4634 gånger)

uffeoanette

squasch
« skrivet: 28 jun-07 kl 20:10 »
Har precis skördat de första squach (stavning???) frukterna, och det ser ut som om skörden kommer bli enorm!!!
MEN:.... vad gör man med dem?? Har aldrig använt det i min matlagning... någonsin, men tyckte det var roligt att testa och odla det. Plantorna var ju så fina också.
Alltså efterfrågas ALLA recept ni har på squach!!?

Nettus

• Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
Re:squasch
« Svar #1 skrivet: 29 jun-07 kl 16:41 »
Nåt som är väldigt gott är fylld squash. Jag tror jag har ett recept nånstans... Annars är moussaka också himla gott - det vet jag att jag har recept på!
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

plyschsoffan

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 30 jun-07 kl 12:10 »
Man kan steka eller grilla skivad squasch. Jättegott, men nån form av marinad/kryddning bör tillsättas, annars smakar det inte så mycket.

Man kan riva eller hacka och ha i vilken gryta eller soppa som helst, bra att dryga ut med.

Lycka till med squaschandet!!

Nettus

• Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
« Svar #3 skrivet: 30 jun-07 kl 12:42 »
Äsch! Snacka om sinnesförvirrad! Naturligtvis är det auberginer i moussaka, inte sqash... ::) Och den fyllda squashen hittar jag inte... Men - syrran gör en jättegod squashsoppa. Håll till godo!
 600 g squash
1 gul lök
6 dl mjölk
2 buljongtärningar
1 dl hackad gräslök
½ msk riven pepparrot
salt o peppar
1½ dl vispgrädde

Hacka löken och skär squashen i tärningar. Fräs löken i en gryta. Tillsätt squash, mjölk buljongtärningar. Låt koka ca 10 minuter. Smaksätt med gräslök, salt och peppar. Vispa grädden och smaksätt med pepparrot. Mixa soppan och rör i grädden.
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

uffeoanette

« Svar #4 skrivet: 01 jul-07 kl 20:44 »
Tack för recepten. Provade att grilla den, blev mycket gott... i alla fall de skivor som inte smet gemon grillgallret ;-)
Men som sagt är här massor av squash så kom gärna med fler förslag....

Nora_

• Sofie
    • Ångermanland
« Svar #5 skrivet: 01 jul-07 kl 22:32 »
Man kan skära squars i stavar och blanda i wok,
squars i gratäng och lasange är också gott. Det är även gott att grovriva den och sedan hälla på balsamvinäger som tillbehör till kött m.m :P

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #6 skrivet: 02 jul-07 kl 09:28 »
En smaskig efterrätt!!!

Falsk ostkaka

1 kg riven (och skalad) squash
1 dl socker
1 dl vetemjöl
3 dl mjölk
1 näve mald/finhackad mandel
2 droppar bittermandelarom

Krama ur det mesta av vätskan ur den rivna squashen. Blanda alla ingredienser. Smörj en form och ner med smeten. Grädda på 200 grader i 1 timme. Ät lätt avsvalnad med sylt och grädde.
Landsflykting i storstan...

turbofish

• Dadaistisk Drömutforskare
« Svar #7 skrivet: 02 jul-07 kl 11:37 »
Vi har satt snuskigt mycket squash i år. Det kommer bli enorma mängder som ska skördas. Har ni några recept på inlagd och inkokt squash? Kanske går att torka? Det vore trevligt att ha lite i vinter med. Alternativet är att ge bort/sälja överskottet, men jag tycker verkligen om squash.
For somewhere in my mind there is a painting box,
I have every color there it's true.
Just lately when I look inside my painting box, I seem to pick the colors of you.  Vår fotodagbok: http://www.flickr.com/photos/23597963@N07/

sivan48

• Uppland
« Svar #8 skrivet: 02 jul-07 kl 14:35 »
De flesta grönsaker kan mjölksyrejäsas även squasch...
-Om du testar,skriv här sen, hur det gått!
« Senast ändrad: 02 jul-07 kl 14:37 av sivan48 »

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #9 skrivet: 02 jul-07 kl 23:44 »
Kanske går att torka? Det vore trevligt att ha lite i vinter med.

Japp! Jag har torkat. Skar små tärningar som jag lade på en plåt i solen. Dessa har jag använt som utfyllnad i soppor och grytor. Smakar inte så mycket...

Om du odlar vintersquash så går de utmärkt att ha dem liggande som de är, i tex bokhyllan i väntan på tillagning. Se bara till att du inte stöter dem, då ruttnar de lätt  :-\ Frammåt januari februari brukar fröna inuti börja gro men de finare delarna är användbara iaf  :P

turbofish

• Dadaistisk Drömutforskare
« Svar #10 skrivet: 03 jul-07 kl 15:50 »
Japp! Jag har torkat. Skar små tärningar som jag lade på en plåt i solen. Dessa har jag använt som utfyllnad i soppor och grytor. Smakar inte så mycket...

Om du odlar vintersquash så går de utmärkt att ha dem liggande som de är, i tex bokhyllan i väntan på tillagning. Se bara till att du inte stöter dem, då ruttnar de lätt  :-\ Frammåt januari februari brukar fröna inuti börja gro men de finare delarna är användbara iaf  :P

Det är bara sommarsquash tyvärr.

Jag har ätit squash inlagd i typ ingefära och vitlök på burk nån gång, men jag hittar verkligen inte receptet på nätet. Riktigt smaskigt att ha i sallader.

For somewhere in my mind there is a painting box,
I have every color there it's true.
Just lately when I look inside my painting box, I seem to pick the colors of you.  Vår fotodagbok: http://www.flickr.com/photos/23597963@N07/

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #11 skrivet: 05 jul-07 kl 14:07 »
Testa att lägga in enligt gurkrecept kanske...? Om du har mycket squash så gör det kanske inte så mycket om någon sats blir misslyckad  ;)

Man kan koka ratatouille (stavning? uttal: rattatoj typ) också. Frys in i portionsburkar.

Skär bitar av:

squash
tomat
lök
paprika

Koka ihop och krydda med vitlök, salt och peppar.

Gott till kött.

aino

« Svar #12 skrivet: 09 jul-07 kl 09:06 »
Nu är ni ju inne på hur man ska ta vara på mycket squash till senare användning men ändå...
Vi har en favorit-sommar-rätt när det finns gott om squash som jag hittade bland mina JamieOliver-böcker. Stek vitlök några sekunder i olivolja, kasta i massa tunnt skivad squash och stek mjuk på medelstark värme. Pressa i massa citronsaft mot slutet, salta och peppra ordenligt och servera med tagiatelle - mums!

Enkelt och smarrigt.. Vi väntar spänt på att säsongen ska dra igång ordentligt!

rosita51

• Skåne
« Svar #13 skrivet: 11 jul-07 kl 20:10 »
Jag brukar fylla squashen med min vanliga köttfärs. Först gröper jag ur squashköttet så bara skalet blir kvar. Stänker lite citronsaft över skalen, så de inte blir bruna. Sen steker jag det finhackade squashköttet ihop med lök och köttfärs. Fyller skalen och strör riven ost över. Gratinerar i 225 grader i ugnen tills osten är gyllenbrun.
Ibland steker jag kassler, lök och squashkött och fyller skalen på samma sätt.

T o m sommarsquash håller att lagra några månader i 13 - 18 grader.
MVH Rosita zon 1

poavra

« Svar #14 skrivet: 19 jul-07 kl 22:05 »
I mitt favoritrecept lägger man skivad squash på en bädd av tomater och lök som fått fräsa med basilka, salt o peppar. På detta placeras en röra av brödsmulor, ost, smör, grädde, citronmeliss, gräslök, salt o peppar. Allt gratineras. Mmmm vad gott....

Sommartorparn

« Svar #15 skrivet: 20 jul-07 kl 08:14 »
Om ni letar efter recept på nätet kan ni försöka med att titta under "zucchini" också, så kanske ni hittar mer.

brantas

• www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
« Svar #16 skrivet: 06 aug-07 kl 06:31 »
kan man inte förvälla squash och sen ha det i grytor, köttfärsås m.m. ??
Planerar Hönsbytardag i Väröbacka den 20/4 mer info på www.brantas.se
ALLA är välkomna !

Dela detta:

* Inloggade just nu

678 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser