Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Utmaning för erfarna vego-festprissar (eller; Hjälp en desperat)  (läst 2129 gånger)

Dolvis

• Östergötland
Hej alla erfarna vegetarianer! Jag ska gifta mig om ca sex veckor (med BitterKing) och ställa till med fest så det står härliga till :D. Nu visar det sig att det jag trodde skulle bli ett av de mindre bekymren - van vegetarian som jag anser mig vara trots köttutflykter då och då - nu börjar göra mig helt rådlös: Vad ska vegetarianerna få för huvudrätt?  :-\Tänkte nu att jag helt enkelt försöker dela denna utmaning med er!

Har ännu inte hittat någon maträtt som uppfyller kraven, vilka är följande:
 - passar med potatissallader, haricots verts och grönsallad (sallad går alltså inte, det ska den passa till däremot)
 - förrätt; frasig mangold-filopaj, efterrätt len moussetårta med maräng
  (paté är alltså för likt efterrätten, paj för likt förrätten...)
- inte tar upp för mycket lagningstid eller ugnsplats samma dag (Det gör förrätten) och gärna går att förbereda nästan helt, drömläget att den går att frysa.....
 - inte baserar sig på halloumi eller flätaost, quorn, rödbetor vinbladsdolmar ( det har jag bjudit på SÅ många gånger, och blivit bjuden på själv SÅ många gånger på köttfester...)
  - helst inte innehåller annan ost än halloumi heller då två av vegetarianerna (ingen är vegan) även är lite laktosintoleranta....
 - är FESTLIGT

Jag kliar mig i huvudet, men förgäves. Råd någon? Vet någon något om tofu? Kan man göra något gott av det?

Tacksam för alla idéer!

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
Hmm, det var inte helt lätt... Jag har ett recept på marinerad tofu nånstans, kan kolla det imorgon ifall du vill?

Jag har tänkt en stund men kan inte komma på nåt bra som passar till de sakerna som du nämner och som inte är i ugnen. Men, behöver vegetarianerna ha samma tillbehör som köttätarna? Om inte så kan man ju göra en god couscoussallad med grönsaker, bönor m.m. + en god sås och ett gott bröd. Eller byt ut couscousen mot pasta eller quinoa. Man skulle också kunna göra en gratäng eller en lasagne som kan förberedas,  men då behövs ju ugnen.

Jag har haft en hel del vegetariska fester, men oftast är det då inte traditonellt huvudrätt med tillbehör utan snarare en massa olika tillbehör om du förstår vad jag menar...typ olika sallader, grönsaksblandningar, pajer m.m.

Jag funderar lite till... :)
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

Dolvis

• Östergötland
Jättesnällt omm du vill kolla upp det där tofureceptet!

Jag vill helst ha samma tillbehör som köttätarna, för vi kommer att ha så vansinnigt mycket folk och huvudrätten får man gå och ta själv. Så där att ha vegetarisk fest med amssor av olika "tillbehör" är precis vad jag brukar göra också, (och lägga till kanske ett "köttillbehör" för dem som inte klarasr sig utan) men just det där att jag alltid brukar göra så, gör att det skulle kännas mindre speciellt... Dessutom hinner man ju servera alla sina favoriter några omgångar på det sättet.

Köttätarna ska få helgrillat lamm, så i nödfall får det bli någon form av vego-grillspett, men då är det just det där att det har ju alla vegisar ätit hela sommaren på alla grillfester....

Kanske finns något sätt att göra ett vegogrillspett extra festilgt och lite speciellt?

Tar tacksamt emot alla idéer! (även som inkluderar ugn, jag kasnke får ändra förrätten i stället).

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
Här är tofureceptet. Jag har aldrig lagat det själv, bara blivit bjuden på och det var rätt längesen så jag minns faktiskt inte hur det smakade. Fast det borde ju varit gott eftersom jag bad om receptet! ;)

350 gram tofu skuren i skivor

Marinad:

1 tsk olivolja
§ tsk stötta fänkålsfrön
1 tsk stött kryddnejlika
1 cm färsk ingefärsrot
2 tsk soja
1 msk tomatpuré
2 msk koncentrerad äppeljuice
2 tsk arrowrot
2 tsk rödvinsvinäger
3 dl vatten

Hetta upp oljan i en kastrull o rosta kryddorna lätt i 2-3 minuter
Tillsätt övriga ingredienser och vispa ihop dem. Koka upp långsamt o rör till såsen tjocknar och blir klar. Tillsätt tofuskivorna och sjud i 20-25 minuter.

Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

alternaiv

• Småland
    • Tvåleriet
Hasselnötsbiffar kanske.
Tvättvålsmakare och importör av indiska tvättnötter.
www.tvaleriet.se

Månvind

• Gäst
Om du nödvändigtvis ska ha samma tillbehör som till köttätarna så lär det nog bli antingen nåt veg. grillspett eller veg. biffar. Båda dessa kan man ju variera i all oändlighet.

Veg. biffar med kidneybönor, pressad potatis, lök, kokta rivna rödbetor och örtkryddor  i är rätt goda och ser lite festliga ut eftersom de blir rosa, till det nån god sås, varm eller kall. Eller liknande veg.biffar med svamp i istället för rödbetor.

Men vegetariska grytor är ju annars himla goda..... med massor av goda grönsaker och sen bönor eller linser och lite häftiga kryddor...

Dolvis

• Östergötland
Tack för alla svar!!

Fler idéer mottages tacksamt så att jag kan provlaga lite här hemma och välja och vraka sedan...

Hasselsnötsbiffar lät gott, har du något recept att dela med dig av?

Eulalia

• Gäst
Har inga snitziga recept enligt dina spec. men jag kan tipsa om denna sajt, har många smarriga recept på festvegetariskt!

http://www.frids.net/mat/

Kolla speciellt under Inspiration.

Månvind

• Gäst
Grillad eller stekt POLENTA  är ju oxå jättegott och passar nog bra till dina tillbehör.

I smeten (som ska kokas ett tag) brukar jag efter kokning blanda i tex:

hackad spenat (nässlor funkar säkert oxå) och stekt lök

strimlade soltorkade tomater och hackade oliver

stekt svamp och lök

(smaksättningen kan varieras i det oändliga)

Sen ska ju smeten vila ett tag så att den "stannar" innan man skär upp kakan i lämpliga bitar och steker eller grillar polentabitarna. Detta kan jag verkligen rekommendera för er som inte prövat!

Det brukar stå en del grundrecept på förpackningen, (jag är ju en sån person som alltid lagar mat från hjärtat så jag har oftast inga direkta recept själv på saker och ting. )

Obs - glöm inte att serverar någon typ av protein (bönsallad el. .likn som tillbehör) till vegetarianerna. Det finns inget mer irriterande än när man bara får grönsaker och kolhydrater och inget protein.........

hayat

• Gäst
Tzay!!! Det är en helt underbar sojaprodukt som smakar hur gott som helts och känns väldigt lyxig.

Det är Ridderheims som gör tzay och det går att köpa i delikatessdisken i en hel del affärer - men ibland också att beställa direkt från Ridderheims i större mängder.

Du hittar tzay på: http://www.ridderheims.se/pages/menu/1119512236348936240/?category=1119342158843287106

Dela detta:

* Inloggade just nu

765 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser