Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Belysning av ägg  (läst 2358 gånger)

Månskensbonden

• Uppland
Belysning av ägg
« skrivet: 24 jun-07 kl 22:24 »
När belyser ni ankägg o vaktelägg för första gången ?  ???
Hönsäggen går alldeles utmärkt att belysa efter 4-5 dagar..
Min dröm är att ha en mysig liten gård tillsammans med min fästmö Sara där vi kan ha våran lilla vovve Theo(Jackrussell), hennes katter, mina ankor, höns, får, kaniner och kvigor.

carmencha

• Gäst
Re:Belysning av ägg
« Svar #1 skrivet: 25 jun-07 kl 01:50 »
Hej!

Jag lyser mina ankägg mellan 6-7 dagen. De är lättare att se igenom tycker jag!

Carmen

Månskensbonden

• Uppland
« Svar #2 skrivet: 25 jun-07 kl 16:47 »
Okej , jag är så ivrig !  ::)

Min hygrometer har visat på tok för högt ! , jag och en kille kom på att det var fel på den efter lite tester..  Idag har jag fixat en ny, och den gick ner till knappa 40%! Ställde in ett glas med vatten så den orkade upp till ca:50 ..

Kan det ha hänt något med äggen p.g.a den låga luftfuktigheten? ???
(De äldsta äggen har legat i 4 dygn)

Mvh Emil
Min dröm är att ha en mysig liten gård tillsammans med min fästmö Sara där vi kan ha våran lilla vovve Theo(Jackrussell), hennes katter, mina ankor, höns, får, kaniner och kvigor.

MEG

• Östergötland
« Svar #3 skrivet: 25 jun-07 kl 20:07 »
Min kläckare håller ca. 50 % luftfuktighet, från och med vecka två av ruvningen sprayar jag vatten på ankäggen morgon och kväll för att öka något. Har fått det rådet av en van "ankkläckare" och det har fungerat bra.
Jag tror inte det är någon fara med dina ägg eftersom det gått så kort tid av ruvningen.

Lycka till!

Månskensbonden

• Uppland
« Svar #4 skrivet: 25 jun-07 kl 23:18 »
Min kläckare håller ca. 50 % luftfuktighet, från och med vecka två av ruvningen sprayar jag vatten på ankäggen morgon och kväll för att öka något. Har fått det rådet av en van "ankkläckare" och det har fungerat bra.
Jag tror inte det är någon fara med dina ägg eftersom det gått så kort tid av ruvningen.

Lycka till!

Jag har fått rådet att vända äggen morgon & kväll med fuktade händer. Hoppas verkligen att det går bra! :-[
Vi får se om några dagar om det är något liv i äggen  :D *spännande*
Belyste just ägg från några surhönor, det var liv i totalt 18 ägg. (14 orpington, 4 dv.kochin)

Nu är luftfuktigheten uppe i ca:50% i kläckaren och där står den bra tycker jag.  ;)

Tack så mycket för lyckönskingarna MEG! // Emil

Dela detta:

* Inloggade just nu

530 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser