Är ni två-tre familjer som vill flytta till landet gemensamt?

Startat av Eija Arffman, 07 Aug-26 kl 20:29

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Eija Arffman

Jag har bott här, i den fantastiskt lugna och natursköna Halahult (postadress Trensum, Karlshamns kommun) i två och ett halvt år. Det bor några barnfamiljer här idag, men de allra flesta är betydligt äldre, vilket gör att flera hus nu är till salu (eller kommer att bli inom den närmaste tiden).

Jag äger ingen av dessa hus och känner ej heller dem som äger, utan vill gärna hjälpa till att locka hit yngre generationer, så att det blir en bättre mix åldersmässigt. Dessutom behövs fler människor som bor här året runt, så att byn hålls levande.

Kanske är ni några familjer som drömmer om ett liv på landet med egen trädgård att odla i och en stor yta för barnen att leka på, men inte vågat ta steget än? Och är ni 2-3 familjer som flyttar gemensamt, då går ni igenom samma procedur och har stöd av varandra. Då har ni varandra att luta er mot i början, men jag kan även lova att folk i bygden är väldigt välkomnande och hjälpsamma! Det har jag själv upplevt.

Ett hus som kommit ut är:
https://www.husmanhagberg.se/objekt/halasjovagen-1124-0-trensum/OBJ5PGV6QV2RF5W6D47VH/

Två hus som är på gång med skylt vid huset (Halasjövägen) är hos:
- Fastighetsbyrån i Karlshamn. Där måste man ringa kontoret för att veta vem som är ansvarig.
- Mäklarhuset i Karlshamn. Också skylt vid huset, men ej annons ute än. Ring kontoret och hör efter!

Alla dessa hus har möjlighet till odling, då tomten är stor.

I byn finns hembygdsgård med porslin för 100 personer. Bordtennisbord, boulebana, lekplats, loppisar, Offerlunden, dovhjortar. Väldigt fin badplats vid Lilla Öjasjön, 1 km från byn. Där finns bryggor, toaletter, grillplats, beachvolley.
Populärt, traditionsenligt midsommarfirande i byn. Även några andra aktiviteter.

Närmaste mataffär i Hällaryd, 12 km bort. Paketutlämning där också.
2,5 mil till Karlshamn.
Skolskjuts finns till Hällaryd.
Fiber finns i byn.

Du behöver registrera dig eller logga in för att delta i forumet. Det är enkelt och gratis, välkommen : )

* Online just nu

549 Gäster, 0 användare