Livsmedelsgodkänd bevattningsutrustning?

Startat av Matglada Tänkaren, 18 Jul-26 kl 01:02

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Matglada Tänkaren

Tänkte ordna en automatisk bevattning till 14 st 60 liters lådor med tomater. Det är ganska mycket att vattna med vattenkanna. ;D 
Odlingslådorna i svart plast är livsmedelskodkända och nu söker jag efter delar till bevattningen och vill ha dem också i livsmedelsgodländ plast. Det gäller regnvattentunnor, slangar, anslutningar och munstycken typ spjut eller dropp. Vi ska ta vara regnvattnet från stuprören och vill gärna använda seriekopplade återbrukade tunnor. Eller en IBC-tank.
Det ska vara antingen solcellsstyrt eller gå på timer.
Igår köpte jag en 300 liters tunna på Biltema men nu har jag läst att all pp-plast  inte är livsmedelskodkänd och tunnan är inte märkt med kniv&gaffel och 5:an som visar livsmedelsgodkänt. Får nog lämna tillbaka den. ::) 
Hur har ni löst er auto bevattning? 
Har ni några tips om vad man kan köpa och inköpsställen?
"There is enough for everybodys need but not for everybodys greed."
M. Gandhi

lodjuret88

Bara att fara till närmaste järnaffär och kika på rör avdelningen. Dagens rör moçkare använder för det mesta pvc rör och fungerar det för dricksvatten så borde det fungera för dig med tänker jag 😊 men hoppas att du får till själv bevattningen som tänkt 🙂
tänkare och älskare

Skogsvilde

Försök att få tag på blåa tunnor eller ibc som du funderade på.
Man använder väldigt ofta dessa blåtunnor till livsmedel.

Försök om möjligt att få till insamlandet högt så du har självfall till lagringen.
Jag använde gärna pemslang som man också använder till dricksvatten.
Det finns anslutningar till pooler som har rätt mått för att passa till pemslangsskarvar.
Tänk på att med regnvattnet kan du få med en hel del skräp så det är klokt att sätta avloppen till automatik en bit upp i kärlet så skräpet kan lägga sig på botten och se till att ha filter.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Matglada Tänkaren

Tack! Bra att tänka dricksvatten. Jag tar en sväng till rörisarna. 
M. Gandhi

Matglada Tänkaren

Citat från: Skogsvilde skrivet 18 Jul-26 kl 11:52Försök att få tag på blåa tunnor eller ibc som du funderade på.
Man använder väldigt ofta dessa blåtunnor till livsmedel.

Försök om möjligt att få till insamlandet högt så du har självfall till lagringen.
Jag använde gärna pemslang som man också använder till dricksvatten.
Det finns anslutningar till pooler som har rätt mått för att passa till pemslangsskarvar.
Tänk på att med regnvattnet kan du få med en hel del skräp så det är klokt att sätta avloppen till automatik en bit upp i kärlet så skräpet kan lägga sig på botten och se till att ha filter.
Tack! Ja det hela ska monteras ovanpå 5-6 lastpallar så de kommer upp en bit.
Googlade på PEM och ser att de är livsmedelsgodkända. Lär mig mycket av ditt svar.  :D
Tack för tipset om skräpet, jag kanske också får sila inloppen från stuprören (har en del nedfall från flera stora björkar och en tall nära taken). Uttaget en bit upp i sista tunnan före odlingen var ett bra tips! Det blir kanske också blir en viss rening eftersom jag ska koppla ihop flera tunnor - om jag inte får tag på en IBC.
Fördelar/nackdelar för en IBC jämfört med flera blå?
M. Gandhi

Skogsvilde

Citat från: Matglada Tänkaren skrivet 18 Jul-26 kl 15:32Tack! Ja det hela ska monteras ovanpå 5-6 lastpallar så de kommer upp en bit.
Googlade på PEM och ser att de är livsmedelsgodkända. Lär mig mycket av ditt svar.  :D
Tack för tipset om skräpet, jag kanske också får sila inloppen från stuprören (har en del nedfall från flera stora björkar och en tall nära taken). Uttaget en bit upp i sista tunnan före odlingen var ett bra tips! Det blir kanske också blir en viss rening eftersom jag ska koppla ihop flera tunnor - om jag inte får tag på en IBC.
Fördelar/nackdelar för en IBC jämfört med flera blå?

Använd större block i botten och kapilärbrytare när du staplar pallarna så ruttnar dom inte.

Det spelar egentligen ingen större roll vad du lagrar i.
Titta lite på vad de olika lösningarna kostar bara.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Du behöver registrera dig eller logga in för att delta i forumet. Det är enkelt och gratis, välkommen : )

* Online just nu

394 Gäster, 0 användare