Lösning för frostfritt vattenutkast direkt från brunn.

Startat av Joppelicious, 17 Jul-26 kl 11:36

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Joppelicious

Hej,

Jag försöker komma på en enkel lösning för att ha en bättre vattentillgång även under dem kalla månaderna.

Kontraptionen på bilderna har jag i sommar nyttjat till bevattning och vatten till djuren.
Nere i brunnen, ca 1-1,5 meter under vattenytan och ca 4 meter ner, sitter en dränkbar tryckpump.
Anledningen till att jag satt dit detta, är att jag har gamla gjutjärnsrör i boningshuset, som börjar bli igensatta. Därmed har mitt vattenutkast knappt tryck nog att fylla en hink vatten..

Att åtgärda dem gamla rören just nu, är inget alternativ.
Så, till min fråga, och undran!

Jag hade velat kunna nyttja denna i vinter med. Problemet (och fördelen) är att pumpen har en inbyggd backventil. Således kommer ju vattnet i slangarna att frysa.
Tanken är alltså inte att använda hela slangvinda, utan bara det vattenutkastet som sitter undertill.

- kan pumpen vara kvar i brunnen över vintern på det djupet? (Bor i skåne)
- finns det någon slags Koppling jag kan sätta precis under, eller över, vattenytan för att "koppla bort" pumpen backventil, och få vattnet att rinna tillbaka ner?

Någon som har tidigare erfarenhet från något liknande, eller vet hur man kan lösa det?

torbjorn

Inga problem att lämna kvar pumpen i brunnen, den kommer säkerligen att hålla sig naturligt frostfri.

Sätt ett T-stycke på tryckledningen från pumpen i höjd med vattenytan, montera en kulventil på avgreningen och någon lämplig lösning med t ex en dragstång för att kunna manövrera den utan att klättra ner i brunnen.

För övrigt tror jag knappast att du har gjutjärnsrör inne i huset, sådana har aldrig använts för färskvatteninstallationer inomhus i Sverige. Mer troligt då att det är galvade stålrör.

Själv är bäste dräng

Antar att du slår på strömmen manuellt när du vill ha vatten (jag gör så till våran dränkpump i den grävda brunnen vi använder till djuren). Jag har ingen backventil på den pumpen, så vattnet åker tillbaks nu, men på den förra pumpen så fanns det backventil och då borrade jag bara ett litet hål (2-3mm) i slanganslutningen på pumpen. Man tappar inte mycket effekt på det, och vattnet rinner tillbaks ner i frostfri brunn.

Du behöver registrera dig eller logga in för att delta i forumet. Det är enkelt och gratis, välkommen : )

* Online just nu

369 Gäster, 1 användare
Maria Roslund