Fråga om vassle

Startat av Vildvittra, 11 Jul-26 kl 12:16

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Vildvittra

Jag har getter och en mjölkar ganska bra. Hittills har jag gjort färskost och långfil/yoghurt med ganska goda resultat. Vasslen har jag gett till min mor som bakar på den. Ibland slänger jag bort om hon inte vill ha. Så kom jag på; är det alltså den vasslen man kokar messmör på? Ursäkta korkad fråga, men kan jag ta vasslen när jag gjort färskost och koka messmör på den alltså?

skräptanten

Ja, du kan koka mese på vasslen. Koka på låg värme utan lock, rör ofta och ha igång spisfläkten om du använder elspis.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Vildvittra

Tack! Jag satte den i kylen igår, hur länge kan man spara den innan man kokar? Hinner inte idag...

skräptanten

Det beror på hur färsk mjölken var, skulle jag säga. Om det var mjölk från igår är det nog ingen fara att koka mese imorgon exempelvis. Opastöriserad mjölk brukar hålla en 3-4 dagar i kylskåp, och det är samma med vassle. Du lär känna på lukten om den blir blåsur, alltså dålig, eller om den blir friskt syrlig.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

kretslopp

Om den har blivit blåsur, kan den stå ett framme någon dag och bli god syrad. Till bakning och mjölksyrning av grönsaker som kål mm.
kretslopp

Vildvittra

Citat från: skräptanten skrivet 12 Jul-26 kl 21:58Det beror på hur färsk mjölken var, skulle jag säga. Om det var mjölk från igår är det nog ingen fara att koka mese imorgon exempelvis. Opastöriserad mjölk brukar hålla en 3-4 dagar i kylskåp, och det är samma med vassle. Du lär känna på lukten om den blir blåsur, alltså dålig, eller om den blir friskt syrlig.

Tackar!

Vildvittra

Citat från: kretslopp skrivet 13 Jul-26 kl 14:15Om den har blivit blåsur, kan den stå ett framme någon dag och bli god syrad. Till bakning och mjölksyrning av grönsaker som kål mm.

Ok, intressant! Har du nåt recept på hur du surar grönsaker med vassle?

Du behöver registrera dig eller logga in för att delta i forumet. Det är enkelt och gratis, välkommen : )

* Online just nu

279 Gäster, 1 användare (1 Dolda)