Pålitlig gårdspump för dricksvatten?

Startat av FredK, 11 Jun-26 kl 11:07

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

FredK

Hej.
Håller på att planera för en egen brunn och har allt jag behöver (tror jag åtminstone). När brunnnen är klar måste jag ju få upp vattnet, det skulle gå med bara hink såklart men tänkte göra det lite lättare för mig. Jag är därför på jakt efter en pålitilig handpump som inte fryser på vintern och som funkar för dricksvatten. Har någon erfarenhet av en bra pump? Jag bor i allra nordligaste delen av landet så det är ganska viktigt att pumpen klarar sträng kyla utan att frysa.

Skogsvilde

Citat från: FredK skrivet 11 Jun-26 kl 11:07Hej.
Håller på att planera för en egen brunn och har allt jag behöver (tror jag åtminstone). När brunnnen är klar måste jag ju få upp vattnet, det skulle gå med bara hink såklart men tänkte göra det lite lättare för mig. Jag är därför på jakt efter en pålitilig handpump som inte fryser på vintern och som funkar för dricksvatten. Har någon erfarenhet av en bra pump? Jag bor i allra nordligaste delen av landet så det är ganska viktigt att pumpen klarar sträng kyla utan att frysa.

En mekanisk pump behöver en hävstång dom är så pass lång att den kommer ner till minst frostfritt djup.

Mer att läsa om det hittar du i handboken.
Gårdspump - Handbok https://share.google/R4MXDScBotM6bGeRv
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

fri

Jag tänker att gårdspump nr12 nu funnits i generationer och att det är klokt att välja en sån beprövad konstruktion som det fortfarande finns reservdelar till.

Kanske du kan få tag i en begagnad handpump i din närhet?kolla att den ser hel ut och att eventuella reservdelar du tror du behöver finns på tex Rinkaby rör.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Själv är bäste dräng

Nu var det länge sedan jag tog vatten i en vanlig gårdspump, men de hade lite pysläckage (eller om det var inbyggt i konstruktionen), så när man pumpat klart så blev inte vattnet stående länge i den delen som var över mark. Så även om det är riktigt kallt i luften så fryser inte pumpen ihop. Visst, om du hämtar en liter varje halvtimme och det är 30 minus så kommer det att bygga på, men de där pumparna kan man ju hälla kokvatten på ifall de frusit ihop.

Delen som pumpar vattnet sitter nere i brunnen och är skyddad.

torbjorn

Det är inte värt att spekulera för mycket om en pumplösning innan brunnen är grävd och det finns några års erfarenhet av hur långt ner det brukar vara till grundvattnet, hur mycket nivån varierar med årstiderna mm.

FredK

Citat från: fri skrivet 11 Jun-26 kl 12:30Jag tänker att gårdspump nr12 nu funnits i generationer och att det är klokt att välja en sån beprövad konstruktion som det fortfarande finns reservdelar till.

Tack! Jo jag har tittat på den men den är verkligen inte gratis.. Finns en del liknande pumpar som har lite mer överkomlig prisklass, men hade varit fint att höra från någon som testat någon pump och vet vad den går för.

FredK

Citat från: torbjorn skrivet 11 Jun-26 kl 16:27Det är inte värt att spekulera för mycket om en pumplösning innan brunnen är grävd och det finns några års erfarenhet av hur långt ner det brukar vara till grundvattnet, hur mycket nivån varierar med årstiderna mm.

Ja precis men jag var nog mer ute efter positiva och konstruktiva råd. Jag tänker ju inte gräva en brunn nu i sommar och sen utvärdera den i X år innan jag ens börjar fundera på hur jag ska få upp vattnet.

FredK

kretslopp

Jag tycker att du ska gräva in vattenledning och inomhus, sätta en handpump på väggen eller diskbänken. Ledningen ska ha bottenventil i brunnen. Pumpen kan vara av ricketyp dvs dras fram och tillbaka.
kretslopp

torbjorn

Det fungerar ju bara om sughöjden från vattenytan i brunnen till pumpen inomhus inte är för stor (max 6-7 meter). Sugledningen måste ligga frostfritt hela vägen, vilket kan vara svårt att ordna om det t ex är berg i dagen eller om huset står på plintar eller torpargrund.

Själv är bäste dräng

Citat från: FredK skrivet 11 Jun-26 kl 16:56Tack! Jo jag har tittat på den men den är verkligen inte gratis.. Finns en del liknande pumpar som har lite mer överkomlig prisklass, men hade varit fint att höra från någon som testat någon pump och vet vad den går för.

Ja, det är en dyr pjäs, och kopiorna borde kunna fungera bra. Jag har en grävd brunn på framsidan av huset där jag gärna skulle ha en gårdspump, men priset har hindrat mig. Har en hink hängandes under locket ifall att det skulle behövas vatten när strömmen gått. Ett tag när jag använde den brunnen så hade jag en dränkpump i den. Fungerade bra även på vintern, men kräver ju ström. Går ju med en 12V pump, och då kan man ta dit ett bilbatteri.

Du har inte sådan tur att du kan gräva brunnen högre upp i terängen? Har släktingar som har vatten med självtryck från en sådan brunn, alltså ingen pump alls.

Schwartz kalle

I såfall om gårdspumpen inte är huggen i sten, finns en variant som jag är inne på, det heter Einhell AQUINNA en 36v (18v×2)pump.

Min enda vatten källa är en grävd brunn som finns ca 100 meters avstånd från stugan och det är ca 1.5 meter gradvis nedförsbacke dit och jag hinkar för närvarande. Om jag har räknat rätt med pumpens kapacitet borde jag kunna pumpa vatten hela vägen till stugan, alltså inte som permanent anläggning utan som en mobil lösning,fylla på några hundra liter åt gången och ha pumpen och slangar inne i stugan. Eftersom jag laddar batterierna på solel är det ingen skillnad jämfört med någon annan. Och jag ska ha ca 30×3 meter slang i tre delar och det optimerar mobil egenskaper lite bättre.
Being hated by idiots is the price you pay for not being one of them.

Själv är bäste dräng

Vad mycket färdiga och smidiga grejer det finns för batteridrift nu för tiden!

Antar att du offrar pumphastighet för att få smidighet, och väljer 1/2-tum slang? Med en pump som den på länken så förlorar du inte så värst mycket tid. Jag pumpar på ett ställe 50m horisontellt och 5m vertikalt med en pump som har dubbla flödet men ungefär samma tryck. Där har jag använt 3/4-tum slang, men bytt till 1/2-tum i år. Jag får ha pumpen på i minst dubbla tiden för att fylla upp samma volym.

Du behöver registrera dig eller logga in för att delta i forumet. Det är enkelt och gratis, välkommen : )

* Online just nu

278 Gäster, 0 användare