Det lugna, enkla och naturliga - en grund för gemenskap ?

Startat av Gj, Idag kl. 14:50

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 3 Gäster tittar på detta ämne.

Gj

Kan lugn, enkelhet och det naturliga vara en grund för gemenskap ? Något som håller samman en gemenskap ?
Vilka fler nära värden och kvaliteter finns det ?
Kan detta vara en grund eller krävs det något större, såsom en religion eller ideologi ?

Finns något redan ?
Det lär också finnas en amerikanska som har ställt upp många faktorer som krävs för att ett kollektiv ska fungera och hålla samman. Men går det börja i utbyte av tankar om dessa enkla värden ? Vilka värden och kvaliteter är det vi som människor önskar, som "välfärdssamhället" inte ger oss, utan tvärtom för oss allt längre bort ifrån ?

Schwartz kalle

Citat från: Gj skrivet Idag kl. 14:50Kan lugn, enkelhet och det naturliga vara en grund för gemenskap ? Något som håller samman en gemenskap ?
Vilka fler nära värden och kvaliteter finns det ?
Kan detta vara en grund eller krävs det något större, såsom en religion eller ideologi ?

Finns något redan ?
Det lär också finnas en amerikanska som har ställt upp många faktorer som krävs för att ett kollektiv ska fungera och hålla samman. Men går det börja i utbyte av tankar om dessa enkla värden ? Vilka värden och kvaliteter är det vi som människor önskar, som "välfärdssamhället" inte ger oss, utan tvärtom för oss allt längre bort ifrån ?
Jag är lugn och enklare än mig tror jag inte att någon kan leva i välfärdssamhället, de som lever enklare än mig utanför välfärdssamhället i andra delar av världen är ju tvungna att leva så men jag har ju valt denna livsstil i frivilligt hursomhelst har jag också hört talas om begreppet voluntary simplicity så en och annan bör ju finnas här och där. Visst är det endast i naturen som man kan leva så här.

Men jag varken gillar eller längtar att ha någon gemenskap här överhuvudtaget. Snarare tvärtom vill jag inte ens att mina nära och kära besöker mig här i min oas vilket egentligen är ett ständigt pågående tryck under sommartider.

Och Jag tror att nästan alla som jag är lugna, enkla och både gillar att leva i naturen och är naturliga av sig själva inte särskilt uppskattar någon gemenskap även om det skulle handla om exakt samma typer av människor.

Däremot har jag ett nätverk utspridda över världen som jag gillar och är den min gemenskap, vilken är baserad på andlighet, alltså är vi Noahider. Det är en religion. Vi studerar Torah genom olika digitala metoder. Jag lär mig från någon som jag sedan lär vidare till någon annan eller så läser vi tillsammans etc.

Skulle hela min studie grupp leva här i skogen med mig blir jag överlycklig. Då är jag villig att kompromissa och anpassa mig och göra nödvändiga justeringar i min enkel skogsnördhet för att passa till min gemenskap, alltså jag anser då att det är värt att ändra mina spelregler för min gemenskapens skull för att jag erkänner helt för mig själv att min gemenskap är betydligt större än mig själv.

Så mitt svar är att det krävs något större!

Det är grunden för en gemenskap, alla medlemmar skulle kunna se gemenskapen är större än sig själva på helt naturligt sätt.

Du behöver registrera dig eller logga in för att delta i forumet. Det är enkelt och gratis, välkommen : )

* Online just nu

401 Gäster, 2 användare
Lake, torpjens