Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Brytande larm.  (läst 50 gånger)

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
Brytande larm.
« skrivet: Idag kl. 13:54 »
Vi lider av dålig vattentillförsel.

För att spara på framförallt pumpen har jag i dag en indikatorlampa som påvisar att pumpen går.
Men det kräver att man passar den.

Det jag eftersöker nu är en lösning som är passiv när allt fungerar som det ska.
Men som när pumpen går onormalt lång tid bryter kretsen och om möjligt tänder ett larm.
Lampa eller nu vad man känner för.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
SV: Brytande larm.
« Svar #1 skrivet: Idag kl. 17:14 »
Ett tidrelä med tillslagsfördröjning, som triggas av spänningen efter tryckströmbrytaren. Har spänningen legat på för länge, så får en brytande kontakt i tidrelät (eller ett mellanrelä) bryta bort strömmen till pumpmotorn och en slutande kontakt får starta nån form av larm.

En annan möjlighet är om det finns något ställe på pumpen som blir varmt när den går torr, då kan man sätta dit en termokontakt som får bryta en hållkrets.

Dela detta:

* Inloggade just nu

755 gäster, 3 användare (1 dolda)
gudu, Stengrim

* Forum

* Om tidningen Åter

- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser