Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Äldre TV  (läst 371 gånger)

ab

Äldre TV
« skrivet: 22 sep-25 kl 21:08 »
Hej, ni brukar kunna ge bra tips här   :)
TV:n gick sönder för ett tag sedan, 14 år så det var kanske dags. Men jag har en ännu äldre stående som fungerade när den ställdes undan, så tog fram den igen men nu hittar den ingen mottagning alls, bara en blå ruta alltihop  :embarrassed2:  Det är en liten extra box till den som jag har för mig fick köpas till för fortsatt funktion för kanske 20 år sedan.. Något har väl förändrats med utsändningen? Finns det möjlighet att få igång en TV från 80-90-talet eller är det helt kört? Tacksam för tips Mvh ab

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
SV: Äldre TV
« Svar #1 skrivet: 22 sep-25 kl 21:26 »
Ja, du behöver en digitalbox som är lite modernare än de första som såldes då de analoga sändningarna lades ned.  Det brukar finnas en logga där det står DVB-T2 på de boxar som fungerar idag (det duger inte om det bara står DVB-T).  Om en digitalbox är från ca 2013 eller senare så bör den vara tillräckligt modern.  Ska du köpa en ny box till en gammal tv idag, så se till att den har SCART-kontakt för inkoppling till tv:n , alltså inte bara den moderna DVI.
Om du skulle hitta en box som är märkt DVB-C så är den avsedd för digital kabel-tv , den duger inte till att ta emot marksänd tv.

ab

« Svar #2 skrivet: 22 sep-25 kl 21:31 »
Tack för snabbt svar! 
Det står DT-355  på boxen

Berberis

• Närke
« Svar #3 skrivet: 23 sep-25 kl 18:05 »
Digitalboxar med DVB-T2 kostar några hundringar.
Jag har en liknande box till min moderna teve, därför att den också kan texta svenskspråkiga program.

ab

« Svar #4 skrivet: Igår kl. 21:05 »
Hej, ni brukar kunna ge bra tips här   :)
TV:n gick sönder för ett tag sedan, 14 år så det var kanske dags. Men jag har en ännu äldre stående som fungerade när den ställdes undan, så tog fram den igen men nu hittar den ingen mottagning alls, bara en blå ruta alltihop  :embarrassed2:  Det är en liten extra box till den som jag har för mig fick köpas till för fortsatt funktion för kanske 20 år sedan.. Något har väl förändrats med utsändningen? Finns det möjlighet att få igång en TV från 80-90-talet eller är det helt kört? Tacksam för tips Mvh ab

Godkväll
Har nu införskaffat en annan TV som också har några år på nacken men tydligen inte så gammal utan den fungerar utan box, när jag startade den allra första gången så visades TV4 som enda kanal men utan ljud ::) tilläggas ska att jag fick inte med någon fjärrkontroll till den men hade sedan innan 3 st till de äldre apparaterna. Det skulle visa sig att en av dessa fungerar till denna TV:n men nu är förhållandet omvänt, 1:an & 2:an fungerar precis som det ska göra men TV4 hittar den inte! Det står "Ingen signal. Söker efter siignal,eller så hittas ingen signal"  Vad gör jag för fel? Kan man söka kanaler manuellt? Jag fick ingen manual med till den. Har läst att TV4 ska bli en betalkanal 31 December men det borde väl fungera som tidigare fortfarande?

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #5 skrivet: Igår kl. 22:34 »
Ja, det brukar gå att starta en kanalsökning manuellt.  Det kan ju också vara frågan om att 4:an har svagare signal än 1:an och 2:an från din antenn, vanligtvis sänds SVT:s program från samma "mux" som det heter i digital-tv-världen, medan 4:an sänds från en annan mux , visserligen har alla signalerna samma styrka när de går ut från sändaren men din egen antenn är inte nödvändigtvis lika effektiv för alla de frekvenser det är frågan om.

Om tv:n är av någorlunda "normalt" märke, bör det inte vara någon svårighet att googla fram en bruksanvisning till den.
Som regel brukar det gå att ta sig in i menysystemet och t ex starta en kanalsökning utan fjärr, med hjälp av den rad med kanske 4 eller 6 knappar som finns någonstans på tv:n.

Dela detta:

* Inloggade just nu

546 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser