Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Arbetande/funktionella djur  (läst 37 gånger)

AfSio

• -
Arbetande/funktionella djur
« skrivet: Idag kl. 08:16 »
Vad har ni för djur som fyller en praktisk funktion på gården? Nu tänker jag inte på djur som ger kött, ull eller ägg. Utan som grisar som kan böka upp ett odlingsland eller ankor som käkar upp sniglar. Jag gillar tanken på att ha djur som har en viktig roll. Vilka finns hos er?

LimJans

• Dalarna
SV: Arbetande/funktionella djur
« Svar #1 skrivet: Idag kl. 09:04 »
Katterna ser till att det inte rasslar i väggarna av möss längre  :D Eller, det är väl bara en av katterna som faktiskt gör jobbet, de andra tar mest kredd utan att lyfta en tass för att hjälpa till...

Tiomilaskogen

• Dalarna
« Svar #2 skrivet: Idag kl. 09:16 »
Jag kan förstås tänka mig att äta upp både gris och ankor. Katten och hunden har mest praktisk funktion.
Här lever vi i symbios. Jag fixar mat och husrum samt hygienen till husdjuren och de bidrar med vakttjänstgöring, skadedjursbekämpning, mat, gödsel, ull och skinn.
Även här har katten en viktig position som räddar allt från elkablar till spannmål från smågnagare. Fåglar i jordgubbsland och bärbuskar får också respass.
Vill räven ta lamm eller höns så släpper jag jycken. Alla har vi egna "arbetsuppgifter".

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #3 skrivet: Idag kl. 12:07 »
Förutom de vanliga husdjuren så måste nog skatorna räknas in här som nyttodjur, även om de tar ett och annat utelagt hönsägg, för de varnar väldigt bra.

Har funderingar på att inte nyrekrytera när katterna sagt upp sig av åldersskäl, utan låta småvessla ta över musbekämpningen. Ugglorna kommer också få lite fler bon, och snokarna skall nog få lite mer vatten i närheten av sin äggläggningsplats.

Dela detta:

* Inloggade just nu

578 gäster, 3 användare
Nataks, gronesmyg, Hantverkaren

* Forum

* Om tidningen Åter

- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser