Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Morgontrött Kia  (läst 65203 gånger)

mulen

• Lappland
SV: Morgontrött Kia
« Svar #60 skrivet: 28 okt-24 kl 14:00 »
Glödstiften var det första jag bytte så är det inte. Spänningen brukar vara på 12,4 när den inte vill starta.

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #61 skrivet: 28 okt-24 kl 14:20 »
Glödstiften var det första jag bytte så är det inte. Spänningen brukar vara på 12,4 när den inte vill starta.

Det är batteriet.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #62 skrivet: 28 okt-24 kl 14:30 »
Är det 12,4 V före eller efter startförsök?

simon.arvestrand

• Västerbotten
    • arvestrands
« Svar #63 skrivet: 28 okt-24 kl 18:45 »
Vad är spänningen under startförsöket vore intressant. gissar ju att den dippar

mulen

• Lappland
« Svar #64 skrivet: 01 nov-24 kl 01:38 »
Ett annat mystiskt beteende som firman som tror på batteriet tror orsakar, är att ABS/ ESP lampan tänds en bit in i körningen, ofta ca 20 min. Sen lyser den till man stänger av bilen. Men ABS en fungerar när lampan lyser, kan det också ha med spänningen att göra? Och nu senaste tiden så har lampan för fyrhjulsdrift börjat blinka, men om jag stänger av och startar om så slocknar den. ABS lampan börjar lysa nästan vid varje tur över 2 mil, fyrhjulslsmpan har bara blinkat 4-5 gg på tre månader.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #65 skrivet: 01 nov-24 kl 07:46 »
Läs av felkoder för ABS-systemet och se efter vad det är det klagar över. Om det blir ett tillfälligt fel i ABS-systemet så slocknar lampan efter nästa start, men felkoden ligger kvar så man kan kolla i efterhand vad det egentligen var.
Jag har sedan några veckor haft precis samma ABS-felsymptom på en Mitsubishi ASX, kollar man felkoder på den så ser man att det verkar vara lite halvdålig signal från givaren på vänster bakhjul. Har inte krupit in under bilen och kollat än, men antar att det är det rappliga fästet för givaren som håller på att lossna, så att givaren har kommit för långt från magnetkransen.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #66 skrivet: 01 nov-24 kl 08:15 »
Visst kan det vara ett svagt batteri som får en signal som ligger på gränsen, att ibland inte räcka till. Men som Torbjörn säger, givaren håller på att ge upp på ett eller annat sätt.

Skogsvilde

• -
« Svar #67 skrivet: 01 nov-24 kl 09:05 »
Det skulle inte alls förvåna mig om en del felkoder försvinner med ett friskt batteri.

Utöver rappliga fästen, dåligt med ström så kan man få ABSfel pga dåliga hjullager.

Dåliga hjullager har jag varit med om ett par gånger, dels på tunga lastbilssläp, subarun och nu på Volvon som dels säger mekaniskt fel och låter pga att navet sitter lite snett vilket får klossarna att vibrera vid backning.
Men byt batteriet som är bevisat kasst och hoppas på att det löser problemen.
Men inte nödvändigtvis.

mulen

• Lappland
« Svar #68 skrivet: 02 nov-24 kl 00:05 »
Det är Kia verkstad själv som sa att ABS lampa kan lysa vid dålig spänning. Men jag har läst av en gång felkoder och det gav utslag att alla givare var fel men så behöver det inte vara så han som läste av.
Det lustiga är att lampan lyser aldrig vid start utan en halvtimme in på körningen, och försvinner alltid om jag startar om bilen.
ABS funkar dessutom utmärkt även när lampan lyser upptäckte jag idag.

Skogsvilde

• -
« Svar #69 skrivet: 02 nov-24 kl 08:02 »
Det är Kia verkstad själv som sa att ABS lampa kan lysa vid dålig spänning. Men jag har läst av en gång felkoder och det gav utslag att alla givare var fel men så behöver det inte vara så han som läste av.
Det lustiga är att lampan lyser aldrig vid start utan en halvtimme in på körningen, och försvinner alltid om jag startar om bilen.
ABS funkar dessutom utmärkt även när lampan lyser upptäckte jag idag.

Jag förstod att verkstan diagnostiserat.
Det jag listade var lite olika möjligheter till att få ABSfel.
Att få en varningslampa behöver inte innebära att detaljen är ur funktion.
Det betyder i bästa fall att en parameter fallit utanför ramen.
Som när det larmar för att det kommer in en stockholmare, alla vet ju att dom inte är helt hundra men kravet är hundra.
Men inte nödvändigtvis.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #70 skrivet: 02 nov-24 kl 09:23 »
Om det skulle ha med dåligt batteri att göra att ABS-lampan tänds, så borde det finnas en felkod som har något med under- eller överspänning att göra. Min erfarenhet är dock att om varningslampor tänds och styrenheter sätter felkoder pga batteriproblem (eller t ex hjälpstartförsök), så är det airbagsystemet som brukar vara mest känsligt, oavsett bilmärke.

Eftersom nu bilen är en 07'a och har en del år på nacken, så är det inte otroligt att elektrolytkondensatorer i diverse elektronikenheter har börjat åldras, med följd att de blir mer känsliga för störningar på matningsspänningen än vad konstruktören hade tänkt sig. Det är möjligt att t ex ABS-systemet hade tålt ett dåligt batteri mycket bättre, om allt sådant hade varit i nyskick.
Men såna där kondensatorer är billiga, några kronor styck, det gäller "bara" att plocka isär tillräckligt mycket för att ta sig in till dem, identifiera de dåliga exemplaren och byta dem.

Men jag tycker fortfarande att det inte är värt att köra vidare med det tvivelaktiga batteriet, köp ett nytt så fort som möjligt! Priset för batteriet är ju ändå inte högre än två fulla tankar bränsle till bilen!

Skogsvilde

• -
« Svar #71 skrivet: 02 nov-24 kl 09:40 »
Om det skulle ha med dåligt batteri att göra att ABS-lampan tänds, så borde det finnas en felkod som har något med under- eller överspänning att göra. Min erfarenhet är dock att om varningslampor tänds och styrenheter sätter felkoder pga batteriproblem (eller t ex hjälpstartförsök), så är det airbagsystemet som brukar vara mest känsligt, oavsett bilmärke.

Eftersom nu bilen är en 07'a och har en del år på nacken, så är det inte otroligt att elektrolytkondensatorer i diverse elektronikenheter har börjat åldras, med följd att de blir mer känsliga för störningar på matningsspänningen än vad konstruktören hade tänkt sig. Det är möjligt att t ex ABS-systemet hade tålt ett dåligt batteri mycket bättre, om allt sådant hade varit i nyskick.
Men såna där kondensatorer är billiga, några kronor styck, det gäller "bara" att plocka isär tillräckligt mycket för att ta sig in till dem, identifiera de dåliga exemplaren och byta dem.

Men jag tycker fortfarande att det inte är värt att köra vidare med det tvivelaktiga batteriet, köp ett nytt så fort som möjligt! Priset för batteriet är ju ändå inte högre än två fulla tankar bränsle till bilen!

Även att slippa ifrån oron att bilen inte skulle starta är värdefull att slippa ifrån.
Men inte nödvändigtvis.

Skogsvilde

• -
« Svar #72 skrivet: 02 nov-24 kl 09:41 »
Föresten...
Kommer varningen kvällstid efter kört med helljus en bra stund?
Men inte nödvändigtvis.

mulen

• Lappland
« Svar #73 skrivet: 02 nov-24 kl 14:00 »
Nej den dyker alltid upp på samma ställe, efter ca 10 minuters körning  :)
Föresten...
Kommer varningen kvällstid efter kört med helljus en bra stund?

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #74 skrivet: 02 nov-24 kl 15:13 »
Vid samma hastighet osv?  På min Mitsubishi verkar det vara genomgående att lampan tänds pga det där signalfelet när man har kört någon km med ca 60-70 km/h. Har man väl kommit upp i full landsvägsfart så håller sig lampan lugn, likaså om man bara kör i stadstrafik.

mulen

• Lappland
« Svar #75 skrivet: 02 nov-24 kl 23:08 »
Ja stadstrafik och låg hastighet händer inget det här du rätt i. Men det är när jag kommer upp i full fart som den tänds, alltid ute på stora vägarna.

mulen

• Lappland
« Svar #76 skrivet: 03 nov-24 kl 17:43 »
Skulle det kunna vara bränslepumpen?
Idag hade jag den på motorvärmare på morgonen på timer, men sen hann bilen bli kall innan jag skulle köra iväg på eftermiddagen. Bilen hade alltså stått okörd i 13 timmar. Den vägrade att starta, inte ens med batteristartare… å efter ett par försök så var batteriet helt slut också.
Men varför startar det inte med batteristartare?
Personen som hjälpte mig trodde det kunde vara bränslepumpen?
Men om det är bränslepumpen så borde väl problemet vara vid varje start? Det är ju bara när bilen stått mer än 9 timmar som den är svårstartad

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #77 skrivet: 03 nov-24 kl 18:04 »
Knappast troligt med bränslepumpsproblem.  Har du provat än om den startar lätt om du rullar eller bogserar igång istället för att använda startmotorn?
Förmodligen sjunker spänningen från din hjälpstart så pass mycket att det inte blir bättre startegenskaper med den än med ett halvdant batteri i bilen,
Allt pekar ändå på att ditt batteri är så pass dåligt att det bara är dumt att skjuta upp ett byte ännu mer. Köp ett nytt batteri direkt i morgon!

Skogsvilde

• -
« Svar #78 skrivet: 03 nov-24 kl 18:11 »
Skulle det kunna vara bränslepumpen?
Idag hade jag den på motorvärmare på morgonen på timer, men sen hann bilen bli kall innan jag skulle köra iväg på eftermiddagen. Bilen hade alltså stått okörd i 13 timmar. Den vägrade att starta, inte ens med batteristartare… å efter ett par försök så var batteriet helt slut också.
Men varför startar det inte med batteristartare?
Personen som hjälpte mig trodde det kunde vara bränslepumpen?
Men om det är bränslepumpen så borde väl problemet vara vid varje start? Det är ju bara när bilen stått mer än 9 timmar som den är svårstartad

Även batteristartaren är fulladdad så går det åt för mycket ström.
Den vill dels balansera sig mot det tomma batteriet.
Sedan ska den förvärma förbränningsrummet ( tänk dig att du slår på en platta på spisen, det går en massa ström i början).
Ju kallare det är ute desto trögare är oljan, tänk dig att ha matoljan i kylen.

När jag hade dåligt batteri på min dieselsubaru var symtomen samma, med nytt batteri så försvann alla problem.
Men inte nödvändigtvis.

mulen

• Lappland
« Svar #79 skrivet: 03 nov-24 kl 19:44 »
Jo jag åker om å byter batteri så fort jag får batteriet uppladdat. Skulle vilja ha ett med 100ah som är original för att få bäst styrka men det måste beställas ok/q8 å andra ställen tror jag får upp 92-95 ah

Dela detta:

* Inloggade just nu

574 gäster, 4 användare (2 dolda)
Nataks, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser