Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne: Västergötland Bogmenskap i Uddebobygden  (läst 945 gånger)

Elinor Askmar

  • Inlägg: 2
  • Omställare, folkbildare, ekobogemenskapsbyggare
    • -
Västergötland Bogmenskap i Uddebobygden
« skrivet: 03 feb-23 kl 10:53 »
Vill du bo ihop med andra på levande landsbygd?
 
🌸 Tvåa ledig i Vita husets Bogemenskap i Strömsfors 🌸

Strömsfors är den lilla bruksbyn som är grannby till Uddebo, i Svenljunga kommun ca 1h15min från Göteborg. Mittemot forsen, bruket, slottet och den gamla kvarnen.
 
GEMENSKAPEN: Här finns Vita Huset bogemenskap, sju lägenheter, stor trädgård och gemensam sal i mitten. De flesta har eget kök, men några delar. Här bor till vardags tio vuxna, tre hundar och två gnagare. Intressen i huset är hantverk, odling, musik, kultur, konst mm. Gemenskapen är fortfarande i ett tidigt skede, och vi söker dig som är intresserad av att vara med och bygga den.
 
LÄGENHETEN: I vår blir en tvåa ledig med femtiotalskök, pärlspont, högt i tak, fönster åt två håll, utsikt över forsen ledig. I hyran ingår även en gemensam sal, hallar, källare med lite verkstadsmöjlighet, stor trädgård etc. Lägenheten ligger på första våning. En vedspis finns men skorstenspipan behöver slammas. Lägenheten har enbart kallvatten. Toalett och dusch delas med övriga i huset. Huset är en gammal herrgård med många liv och som renoveras varsamt med små medel.
 
BYGDEN: Strömsfors/Uddebobygden är en av de mest inspirerande exemplen i Sverige på levande landsbygd de senaste tio åren. Här finns flera aktiva kulturscener/mötesplatser, ett andelsjordbruk, gemensamhetsodlingar, gårdsbutik, ett surdegsbageri, bybastu, kollektivverkstad och makerspace, flera återkommande festivaler, en småhusby och kantarellskogen runt hörnet.

KOMMUNIKATIONER: Bussen stannar precis utanför. Det går ca 18 turer till Göteborg på vardagar. Där de kortaste tar 2h. Med bil så tar det ca 1h15 min till Gbg, 40 min till Borås, 10 min till Svenljunga och Tranemo osv. Det finns en aktiv samåkningskultur. Det finns en cykelväg som går mellan Uddebo och Strömsfors, som går utmed ån Assman. Den är ca 3,5km.

HYRESVÄRDEN: Byar&Kvarter är ett rörelseförankrat bostadsbolag, med inriktning mot hållbarhet, byggnadsvård och omställning. Byar&Kvarter vill vara en stabil hyresvärd för människor som vill bo hållbart tillsammans, och ge människor som bor i våra hus både mer frihet och men också mer ansvar genom viss självförvaltning.

Låter det intressant? Skriv till oss några rader om dig själv och vad du söker elinor.askmar@byarkvarter.se.
 

 


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

245 gäster, 2 användare
xaelanar, isa

* Forum

* Om tidningen Åter



- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser